Astemo prezentuje napęd EV chłodzony powietrzem

Astemo

Japońska firma Astemo przełamuje bariery technologiczne w motoryzacji elektrycznej, prezentując innowacyjny 12-calowy system napędu bezpośredniego chłodzony wyłącznie powietrzem – rozwiązanie, które może zmienić oblicze kompaktowych pojazdów elektrycznych.

Przełom technologiczny eliminuje przewody i pompy

Podczas gdy konkurencja wciąż polega na skomplikowanych systemach chłodzenia olejem wymagających dodatkowych przewodów i komponentów pomocniczych, inżynierowie Astemo poszli inną drogą. Opracowali rewolucyjną konstrukcję obrotowo-żebrową, w której żebra rozpraszające ciepło pokrywają całą zewnętrzną powierzchnię obracających się części silnika.

Kluczowe parametry techniczne:

Moc ciągła: 5,5 kW na koło (najwyższa w klasie)
Moc maksymalna: 13 kW
Kompletny napęd: 22 kW przy montażu na czterech kołach
Docelowe zastosowanie: Pojazdy Kei Car i kompaktowe EV

Technologia przyszłości już dziś

System wykorzystuje zaawansowane „łatwe do demontażu skoncentrowane cewki” opracowane w ramach rządowego programu Green Innovation Fund. To nie tylko zwiększa wydajność silnika, ale również czyni go w pełni nadającym się do recyklingu – odpowiedź na rosnące wymagania zrównoważonego rozwoju.

Rodzina systemów na różne potrzeby

Astemo nie poprzestaje na jednym rozmiarze cewek. We współpracy z grupą R&D Hitachi rozwija kompletną gamę, gdzie kluczową rolę odgrywają zaawansowane cewki osiągające wyższą wydajność silnika i zaprojektowane tak, aby nadawały się do recyklingu. Cewki te charakteryzują się dużym współczynnikiem przestrzeni, są łatwe do demontażu i będą stosowane w systemach 16-calowych i 19-calowych jako powszechna technologia.

Przewidywane wdrożenie: około 2030 roku

Prezentacja na największej wystawie branżowej

Innowacyjny 12-calowy system jest został zaprezentowany na Wystawie Inżynierii Motoryzacyjnej 2025 w Pacifico Yokohama, gdzie przyciągnął uwagę specjalistów z całego świata swoimi przełomowymi rozwiązaniami technicznymi.

Żródło: Astemo

Tagi artykułu

autoExpert 06 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę