Astemo prezentuje silnik elektryczny bez pierwiastków ziem rzadkich
AstemoJapońska firma Astemo Ltd. opracowała nowy silnik przeznaczony do pojazdów elektrycznych typu BEV, który eliminuje potrzebę stosowania pierwiastków ziem rzadkich. Technologia ta ma zredukować ryzyko związane z ograniczonymi zasobami surowców i zmiennością ich cen, stanowiąc krok w kierunku bardziej zrównoważonej produkcji napędów elektrycznych.
Dotychczasowe silniki stosowane w pojazdach BEV w dużej mierze bazowały na magnesach trwałych wykonanych z pierwiastków ziem rzadkich – takich jak neodym – które pozwalają na generowanie silnych pól magnetycznych. Choć zapewniają one wysoką wydajność, ich stosowanie wiąże się z problemami geopolitycznymi i surwoców. Z kolei alternatywne magnesy ferrytowe są znacznie słabsze, co wymagałoby powiększenia jednostki napędowej, a rozwiązania z elektromagnesami zwiększają zapotrzebowanie na miedź.
Nowy silnik Astemo stanowi kompromis między wydajnością a zrównoważonym wykorzystaniem zasobów. Konstrukcja bazuje na synchronicznym silniku reluktancyjnym, który generuje moment obrotowy dzięki różnicom w oporze magnetycznym (reluktancji) zależnym od kształtu rdzenia wirnika. W wersji głównej napędu wykorzystano magnesy ferrytowe – pozbawione pierwiastków ziem rzadkich – co pozwoliło uzyskać moc 180 kW przy ograniczeniu rozmiaru silnika o około 30% w porównaniu z konwencjonalnymi jednostkami z magnesami neodymowymi.
Dla pomocniczego napędu, wspierającego główny silnik, opracowano rozwiązanie całkowicie pozbawione magnesów. Dzięki temu uniknięto strat energii, które mogłyby występować podczas wybiegu pojazdu. W rezultacie całkowita moc układu napędowego wynosi 315 kW, a energia jest wykorzystywana bardziej efektywnie.
Kluczowym elementem nowego projektu jest opracowanie struktury wielowarstwowego strumienia magnetycznego, która pozwala precyzyjnie kontrolować pole magnetyczne i uzyskać parametry zbliżone do tych, jakie zapewniają magnesy neodymowe. Astemo rozwiązało także problem nadmiernego nagrzewania się cewek stojana, wprowadzając chłodzenie olejowe, które stabilizuje pracę silnika i zwiększa jego trwałość.
Zastosowanie synchronicznego silnika reluktancyjnego w pojazdach produkowanych masowo ma według zapowiedzi Astemo nastąpić około 2030 roku. Byłoby to pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie, oferujące osiągi porównywalne z obecnymi napędami BEV, a jednocześnie znacząco redukujące zależność od trudno dostępnych surowców.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Nowa technologia zostanie zaprezentowana publicznie podczas Japan Mobility Show 2025, które odbędzie się w tokijskim centrum wystawowym Tokyo Big Sight w dniach od 30 października do 9 listopada 2025 r. Firma podkreśla, że rozwój tego typu napędów wpisuje się w jej strategię tworzenia nowej generacji rozwiązań mobilnych – bardziej przyjaznych środowisku i opartych na efektywnym wykorzystaniu zasobów.
Astemo deklaruje dalsze inwestycje w technologie, które mają zwiększać wydajność układów elektrycznych oraz wspierać transformację branży motoryzacyjnej w kierunku zrównoważonej mobilności.
Źródło: Astemo








