Regeneracja części a zrównoważony rozwój – co powinien wiedzieć warsztat
Aktualnie kwestia zrównoważonego rozwoju wpływa na działalność wielu sektorów w różnych przedsiębiorstwach. Temat ten dotyczy również warsztatów i firm w Polsce. Warto wiedzieć, że poza ogólną koncepcją zrównoważenia produkcji, nowe wytyczne dotyczą gospodarowania częściami zamiennymi i regeneracji podzespołów. Nad procesem zmian roztoczona została dyrektywa unijna CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i to jej założenia są sukcesywnie wdrażane.
W związku z wprowadzeniem dyrektywy CSRD duże przedsiębiorstwa zostały zobligowane do raportowania działań związanych ze zrównoważonym rozwojem.
Co w praktyce oznacza dyrektywa CSRD?
- Raportowanie emisji gazów cieplarnianych (emisji bezpośredniej i pośredniej),
- szacowanie wpływu jaki dane przedsiębiorstwo wywiera na środowisko naturalne
- oraz opis strategii skierowanej w stronę zielonej transformacji.
CSRD JAKO ZAMIENNIK NFRD |
Nowa dyrektywa została stworzona, by wzmocnić i poszerzyć istniejące ramy regulacyjne NFRD (The Non-Financial Reporting Directive – dyrektywy w sprawie tzw. sprawozdawczości niefinansowej, dotyczącej obowiązku ujawniania danych niefinansowych o zrównoważonym rozwoju, a nałożonej na duże jednostki będące podmiotami interesu publicznego). Kryteria kwalifikowalności stały się bardziej rygorystyczne, rozszerzając zakres z 11 700 firm w ramach NFRD do ok. 50 tys. w UE, rozpoczynając w styczniu 2024 r. etapową implementację nowych przepisów. |
Nowe przepisy nie pełnią jednak roli „życzeniowej”, pokazując ewentualny – właściwy kierunek przemian w branży motoryzacyjnej, ale kładą nacisk na istotne obecnie trendy. Wszystko po to, by nie szkodzić planecie, a więc:
- ograniczyć ilość generowanych zanieczyszczeń,
- regenerować części, a nie je utylizować,
- zdecydowanie mniej towarów wytwarzać – a jak najwięcej produktów przetwarzać, dając im „drugie życie”.
Raport ESG
Sektor gospodarki częściami zamiennymi musi dostosować się do nowych wymogów – niesie to za sobą wiele wyzwań, ale jednocześnie otwiera też interesujące możliwości zaistnienia w branży motoryzacyjnej. W korzystnej odsłonie.
Wedle dyrektywy CSRD małe i średnie warsztaty nie będą musiały samodzielnie prowadzić raportów ze swojej działalności. Jednak już zakłady autoryzowane, które należą do dużych sieci dealerskich, zostaną objęte obowiązkiem raportowania – koordynowanym przez centrale zarządzające siecią.
Takie warsztaty, wzorem potężnych korporacji, zostaną zobligowane do prowadzenia dokumentacji uwzględniającej kwestie ochrony środowiska, ładu społecznego i korporacyjnego. A wszystko zgodnie z raportem zrównoważonego rozwoju ESG:
- Enviromental (środowisko) – monitorowanie emisji gazów cieplarnianych, zarządzanie naturalnymi zasobami i odpadami, ochrona różnorodności biologicznej;
- Social (zakres społeczny) – polityka zatrudnienia, bezpieczeństwo pracy, zrównoważony rozwój społeczności lokalnej, poszanowanie praw pracowniczych, zaangażowanie społeczne;
- Corporate Governance (ład korporacyjny) – praktyki zarządzania oparte na właściwym podziale funkcji w zespole, prowadzenie kontroli wewnętrznych związanych z przejrzystością działań, etyką biznesową, polityką antykorupcyjną i relacjami z akcjonariuszami.
4 kroki ku dyrektywie
Producenci części i pojazdów chcąc raportować swój wpływ na środowisko, muszą dokładnie prześledzić poszczególne ogniwa w łańcuchu dostaw. A tym samym zwrócą się do mechaników i serwisantów z prośbą o dane dotyczące:
- liczby zużytych części,
- sposobu utylizacji,
- wykorzystania części regenerowanych,
- gospodarowania odpadami.
Co nowa dyrektywa oznacza dla właścicieli warsztatów?
Z czasem będzie się zwiększał nacisk związany ze stosowaniem części regenerowanych (tańszych niż oryginały). A za używanie i etapowe wdrażanie ekologicznych rozwiązań warsztaty będą premiowane przez sieci i dostawców.
Zjawisko regeneracji stwarza zatem nowe możliwości biznesowe, temat jest bardzo popularny w branży i nie ma powodów do obaw, że któryś z warsztatów, realizując nową dyrektywę, pozostanie bez wsparcia merytorycznego czy logistycznego.
Wkraczając na drogę zmian, wiodącą do zielonej reformacji, warsztatowcy mogą liczyć na odpowiednie narzędzia służące do pełnego raportowania procesów. Dostarczeniem systemu oraz gotowych rozwiązań zajmą się sieci – korporacje odpowiednio szkolone z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz z przepisów unijnych.
Już teraz więc przedsiębiorcy mogą budować przewagę konkurencyjną, nawiązując np. nowe kontakty handlowe z klientami raportującymi wpływ konkretnych czynników na środowisko naturalne. Jak również czerpiąc dodatkowe zyski, stosując usługę regeneracji części – dotyczy to i producentów i warsztatowców znajdujących się w obszarze działania CSRD.
DYREKTYWA CSRD – WDRAŻANIE ROK PO ROKU |
● Od 2024 r. – w największych firmach, zakładach, korporacjach ● Od 2025 r. – w dużych przedsiębiorstwach ● Od 2026 r. – w notowanych MŚP ● … – możliwe rozszerzenie przepisów na kolejne grupy |
Oto kilka pierwszych kroków, które pomogą przygotować się na nową dyrektywę:
1. Zacznij prowadzić podstawową dokumentację z wykorzystania części regenerowanych.
2. Rozważ wprowadzenie podstawowych procedur segregacji i utylizacji odpadów.
3. Zainwestuj w szkolenia dla pracowników dotyczące stosowania ekologicznych metod naprawczo-lakierniczych.
4. Nawiąż współpracę z profesjonalnymi firmami regenerującymi.
O czym nie można zapomnieć w związku z nową dyrektywą?
Dyrektywa realnie wpłynie na branżę motoryzacyjną – warto więc przyglądać się nowym ustaleniom i potraktować je jako szansę na rozwój swojej firmy, a nie jak obowiązek czy wymóg „do zignorowania lub pominięcia”.
Obserwując trendy panujące w sektorze części zamiennych, można zaobserować, że regeneracja staje się tematycznym topem – trzeba zatem wziąć ją pod lupę i uwzględnić w biznesowej strategii rozwoju firmy. Zanim pierwsza zrobi to konkurencja.
Regeneracja wspiera GOZ
Paweł Żyliński, Marketing Menedżer w firmie Kaliński – Układy Wydechowe na pytanie, którym elementom producenci najbardziej chcą przywrócić „drugie życie”, odpowiada:
– Nie mam wiedzy, które części statystycznie są najczęściej regenerowane. Trzeba jednak jasno powiedzieć, że w naszym sektorze układów wydechowych istnieje wiele firm realizujących usługę regeneracji. Niestety, według wielu warsztatów, które regenerują filtry cząstek stałe czy katalizatory, do przywrócenia sprawności tych elementów wystarczy „maszyna do mycia”. Tego rodzaju firmy często zajmują się regeneracją niejako dodatkowo, przy okazji świadczenia innych – bardziej popularnych usług. Zatem skuteczność regeneracji w ich wykonaniu bywa różna. Dlatego – tak jak w przypadku regeneracji filtrów i katalizatorów – statystyki mogą być mylące i nie przedstawiają w pełni możliwości tych działań.
Poznaj opinię EXPERTa z firmy Kaliński – Układy Wydechowe w zakresie recyklingu i regeneracji.
Zamiast produkować nowe elementy, firmy mogą bowiem poddawać stare części regeneracji – proces ten wydłuża ich żywotność i zdecydowanie redukuje zużycie surowców. Poza tym ograniczenie produkcji kolejnych towarów równa się zmniejszeniu śladu węglowego oraz wydłużeniu cyklu życia poszczególnych komponentów.
Tak powstają innowacyjne modele biznesowe oparte na wynajmie lub leasingu części – a w obiegu zamkniętym regeneracja jest łatwiejsza i tańsza do zrealizowania. Można rzec: same zyski.
Jednak producenci i warsztaty, mając już doświadczenie w temacie regeneracji, zgłaszają swoje obawy związane z wdrożeniem tego procesu. Procedury produkcyjne muszą być ściśle powiązane z siatką dostaw, z dalekosiężną strategią aktywności firmy. Kłania się więc wyższa logistyka działań i potrzeba planowania oraz zarządzania etapami pracy – na zdecydowanie wyższym poziomie.
Regeneracja & Diagnostyka – poznaj opinię EXPERTa z firmy Delphi Aftermarket | PHINIA.
Czy części regenerowane są bezpieczne?
Dodatkowo z regeneracją wiążą się potrzeby inwestycyjne, a zakup nowych technologii, cena szkoleń dla pracowników bywają zaporowe w procesie modernizacji przedsiębiorstw. I jeszcze jeden niemały niepokój: wielu klientów wciąż obawia się, czy części regenerowane są bezpieczne, czy sprostają potrzebom konkretnych marek i czy na pewno spełnią normy związane z naprawą poszczególnych pojazdów – do których producenci rekomendują stosowanie wyłącznie oryginalnych podzespołów. Pokonanie tych barier wymaga zaangażowania całego „ekosystemu”:
- producentów,
- dostawców,
- warsztatów
- i klientów końcowych.
Więcej zysków niż obaw
Regenerowanie części oznacza, że problem z dostępnością poszczególnych komponentów będzie zanikał. To istotne – zwłaszcza gdy mowa o elementach nieosiągalnych już na rynku, wycofanych z produkcji etc. Ponadto części regenerowane objęte są gwarancją, nie ma więc problemu z ich użytkowaniem, krótką żywotnością czy z kwestiami bezpieczeństwa.
Asortyment po regeneracji nie jest asortymentem z odzysku, gorszym jakościowo niż oryginał. Poza tym warsztat, który pracuje na zregenerowanych częściach, stwarza swój nowy – mocno ekologiczny wizerunek, pokazując się od nowoczesnej, społecznie aprobowanej strony.
Co na regeneracji zyskuje warsztat, a co klient?
Paweł Łysień, Dyrektor Operacyjny w firmie Highway Automotive nie ma wątpliwości:
– Regeneracja części, takich jak chłodnice spalin EGR, przynosi wiele korzyści zarówno warsztatom, jak i ich klientom. Z punktu widzenia warsztatu, korzystanie z regenerowanych podzespołów to przede wszystkim oszczędność czasu oraz kosztów. Części regenerowane są tańszą alternatywą dla fabrycznie nowych – pozwala to warsztatom oferować konkurencyjne ceny napraw. Ponadto, proces regeneracji – szczególnie gdy jest realizowany przez profesjonalne firmy – gwarantuje wysoką jakość i niezawodność, a to przekłada się na zadowolenie klientów i na długoterminowe relacje biznesowe. Dla klienta regeneracja oznacza niższe koszty utrzymania pojazdu. W przypadku awarii chłodnicy spalin EGR np., wybór regenerowanej części lub zestawu naprawczego umożliwia przywrócenie pełnej sprawności układu przy jednoczesnym ograniczeniu wydatków. Dodatkowo regeneracja jest rozwiązaniem bardziej ekologicznym – wykorzystanie istniejących elementów (zamiast produkcji nowych) zmniejsza ślad węglowy, a także ogranicza ilość odpadów.
Nadzieje i obawy związane z regeneracją części – poznaj opinię EXPERTa z firmy Highway Automotive.
Plusy regeneracji
W komunikacji z klientem ważne jest zatem podkreślanie plusów regeneracji, swoiste „odczarowanie tego zjawiska”. Żeby powstał dobry PR procesu, należy przedstawić klientowi argumenty przemawiające za regeneracją:
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
- potrzebna część będzie błyskawicznie dostarczona do warsztatu,
- jej „produkcja” nie szkodzi środowisku,
- komponent odznacza się wysoką jakością – potwierdzoną testami, certyfikatami oraz gwarancją (zazwyczaj do 12 miesięcy, bez limitu przejechanych km).
Dobrze, gdyby proces powstawania i dostarczania tego elementu do warsztatu obwarowany został przejrzystą dokumentacją, szczegółowo przedstawiającą, co to za produkt, jaka jest jego historia. To buduje zaufanie w oczach klienta, jak również oswaja zjawisko regeneracji.
Tomasz Gałązka, Dyrektor ds. strategii regeneracji i rozwoju biznesu w ZF Aftermarket wskazuje, jak „PR regeneracji” uczynić przyjaznym w odbiorze, zrozumiałym dla ogółu:
– Istotne jest także zapewnienie łatwego dostępu do regenerowanych części oraz sprawny system odbioru i dostawy zużytych komponentów. Proces logistyki zwrotnej pełni kluczową rolę w regeneracji fabrycznej – zatem uproszczenie tego procesu powinno być jednym z głównych zadań działalności. Skuteczna komunikacja z klientem dotycząca regeneracji fabrycznej polega na podkreślaniu korzyści, takich jak: obniżenie kosztów, pozytywny wpływ na środowisko i wysoka jakość produktu. Kluczowe jest używanie czytelnych materiałów marketingowych, prezentujących dokładne dane, potwierdzone raportami oraz certyfikatami. Komunikacja z klientem opiera się na transparentności, a więc jednym z istotnych działań promocyjnych jest „otwarcie drzwi” i zaproszenie klientów do fabryk w celu prezentacji procesów.
Otwórzmy drzwi na regenerację! Poznaj opinię EXPERTa z firmy ZF Aftermarket.
Jak mówić o regeneracji?
Właściciele warsztatów, nim zaczną promować regenerację wśród swoich klientów, powinni mądrze rozeznać się na rynku usługodawców, odpowiedzialnych za cały proces i już posiadających doświadczenie w temacie.
Jak wybrać solidnego partnera w zakresie regeneracji i na co zwrócić uwagę przy nawiązywaniu współpracy w tym obszarze?
Warsztatowcy mówią o certyfikatach i standardach jakości, jakie powinny zostać przedstawione przez przedsiębiorstwa zajmujące się regeneracją. Wybranie właściwej strategii komunikacyjnej wynika z dokładnej analizy rynkowych potrzeb oraz konfrontacji zebranych wniosków z możliwościami danego przedsiębiorstwa. To, co regenerowane musi być klarowanie przedstawione klientom, korzystającym z danej usługi, kupującym konkretne produkty.
Paweł Żyliński zapytany, czym powinna kierować się firma produkująca części, wprowadzając do swojej oferty opcję regeneracji poszczególnych komponentów i jak – na dalszym etapie działań – komunikować tę usługę klientom, odpowiada:
– Bardzo trudno jednoznacznie odpowiedzieć na te pytania. Rozszerzając ofertę, każda firma musi przeanalizować czy wprowadzenie nowego produktu jest opłacalne. Regeneracja części może być konkurencją dla tworzenia przez firmę nowych elementów. Z drugiej strony części regenerowane mogą być alternatywą, uzupełnieniem oferty. Wszystko wymaga indywidualnego podejścia. W takim przypadku nasza komunikacja również zależy od tego co sprzedajemy, regenerujemy, jakie cechy i atuty mają części oraz sama firma.
Co jeszcze bardzo istotne, to zasady logistyki wpływające na czas realizacji danego zamówienia. Na drodze do zmian narzucanych przez dyrektywę CSRD pojawiają się kolejne wyzwania:
- Czy regeneracja będzie współgrać z elektromobilnością?
- Czy nowoczesne samochody będą naprawiane częściami po regeneracji?
Z pewnością wkrótce pojawi się pilna potrzeba szkoleń i kursów dla osób zajmujących się profesjonalnym regenerowaniem części, jak również dla pracowników, którzy będą specjalizować się w prowadzeniu dokumentacji oraz w tworzeniu raportów zgodnych z wytycznymi dyrektywy CSRD.
Na ten moment znaczenie ma:
- już posiadane doświadczenie w omawianym zakresie,
- kontakty zagraniczne z firmami popularyzującymi regenerację w Europie i poza jej obszarem,
- a także otwartość na zmiany, na nowe technologie oraz nieszablonowe podejście do modeli biznesowych.
Ważne dla warsztatów
Praktyczne wskazówki w zakresie regeneracji
Z regeneracją ściśle łączy się wątek doboru odpowiednich narzędzi. Case studies z warsztatu:
- Jak zdiagnozować pojazd, który trafił do warsztatu i część jego układu stanowią komponenty po regeneracji?
- Czy standardowe testery, urządzenia diagnozujące wystarczą?
- A co przy samej naprawie takiego pojazdu – jeśli na regenerowane części została nałożona gwarancja, to na jaki zakres prac może pozwolić sobie mechanik?
Zarządzanie częściami po regeneracji, ich weryfikowanie i dokumentowanie na drodze od dostawcy do warsztatu, stanowi ważną składową całego procesu. Dzięki przejrzystości wszystkich działań, mechanicy mogą lepiej komunikować się na linii serwis naprawczy – klient, posiadając niezbędną wiedzę, która może rozwiać ewentualne rozterki użytkowników wciąż niezdecydowanych na usługę.
Paweł Żyliński odpowiada na pytania związane z diagnostyką i regeneracją:
– W serwisach samochodowych do podstawowych czynności zaliczamy diagnostykę komputerową. Najnowsze samochody wyposażone są w bardzo wiele różnego rodzaju czujników, które wskazują, co może być przyczyną usterki. Po znalezieniu usterki – w zależności od rodzaju części – trzeba przejść do szczegółowego badania. W naszym przypadku, jeśli wiemy, że problemem jest filtr lub katalizator, wówczas za pomocą różnych urządzeń sprawdzamy przepustowość oraz wysycenie wkładu części rzadkimi metalami. Bardzo pomocne są również najprostsze metody, czyli oględziny. W firmie Kaliński – Układy Wydechowe regenerację wykonujemy zarówno z użyciem specjalistycznej maszyny, jak i wymieniając cały wkład. Stosując te dwie metody, mamy bardzo wiele możliwości i praktycznie każdy filtr cząstek stałych czy katalizator możemy zregenerować.
I dodaje – w kontekście gwarancji napraw pojazdów z częściami zregenerowanymi:
– Gwarancja jest bardzo indywidualną kwestią. Firma Kaliński – Układy Wydechowe posiada bardzo duże doświadczenie i wiedzę na temat regeneracji filtrów cząstek stałych oraz katalizatorów. Posiadane przez nas zasoby sprawiają, że na usługi regeneracji czy produkty regenerowane udzielamy gwarancji. Wiele konkurencyjnych firm, które regenerują części, oferuje bardzo niską cenę za swoje produkty, ale nie udzielają gwarancji na sprzedany towar. Kwestie ubezpieczenia i wykorzystania części regenerowanych zależą od samej firmy ubezpieczającej i indywidualnych warunków. W branży motoryzacyjnej od bardzo dawna sprzedawane są części używane, które jakościowo mogę być nawet gorsze od regenerowanych i nie słyszałem jeszcze, żeby miało to wpływ na ubezpieczenie.
Warsztaty zainteresowane tematem stosowania w naprawach części po regeneracji, powinny skupić swoje działania wokół kilku filarów:
I Organizacja współpracy z regeneratorami, omówienie zasad korelacji.
II Uzgodnienie całej niezbędnej „papierologii”: gromadzenie dokumentacji związanej z procesem regeneracji, z ubezpieczeniem części zregenerowanych itd.
III Uwzględnienie wymogów producentów, dla których części po regeneracji nie zawsze stanowią odpowiedni atrybut naprawczy – sprawdzenie warunków gwarancji i budowanie świadomości klienta, który musi mieć pełną wiedzę, jakimi podzespołami naprawiany jest jego pojazd.
Tomasz Gałązka, Dyrektor ds. strategii regeneracji i rozwoju biznesu w ZF Aftermarket stwierdza:
– Firma produkująca części, wprowadzając do swojej oferty opcję regeneracji fabrycznej, powinna kierować się kilkoma kluczowymi aspektami. Jednym z nich jest jakość i trwałość – regenerowane komponenty muszą spełniać te same standardy, co nowe, zapewniając niezawodność i bezpieczeństwo użytkowania. Produkt musi być poddawany regeneracji w środowisku przemysłowym, zapewniając powtarzalność procesów, a następnie należy go oznaczyć wyraźnie jako regenerowany, zachowując także warunki gwarancyjne nowego produktu. Regeneracja fabryczna powinna być opłacalna zarówno dla firmy, jak i klientów, oferując atrakcyjny stosunek ceny do jakości. W kontekście tych części nie należy jednak zapominać o znaczeniu regeneracji w implementacji gospodarki o obiegu zamkniętym. Zatem podczas wprowadzania produktów na rynek, trzeba mieć także na uwadze ekologię, minimalizowanie zużycia surowców i – tym samym – unikanie w dodatkowej emisji CO₂.
Regeneracja części i podzespołów stanowi kluczowy element budowania gospodarki o obiegu zamkniętym. Wdrożenie nowych rozwiązań pomoże firmom sprostać wymogom dyrektywy CSRD i ograniczać negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Co najważniejsze: cały łańcuch wartości musi być spójny z nadrzędnymi celami idei zrównoważonego rozwoju. Tylko bowiem wspólne działania wszystkich interesariuszy umożliwi skuteczne wdrożenie regeneracji części jako standardowej praktyki w branży motoryzacyjnej.
Źródło: Materiały redakcyjne