Części regenerowane ważną składową aftermarketu

Części regenerowane ważną składową aftermarketu Kaliński – Układy Wydechowe

Dawanie produktom drugiego życia jest podstawą funkcjonowania gospodarki o obiegu zamkniętym. Ponieważ w ostatnich latach kwestie ochrony środowiska zyskują na znaczeniu, można się spodziewać, że będzie także rosnąć popularność regenerowanych części zamiennych. Firmy, które zajmują się regeneracją części samochodowych, muszą jednak pamiętać, że konkurencja w postaci producentów tanich zamienników nie śpi. Regenerowane części muszą więc z jednej strony być jak najlepszej jakości, a jednocześnie ich poziom cenowy nie może zanadto się podnosić.

  • GOZ sprzyja regeneracji części. 
  • Regeneracja jako przywrócenie podzespołom samochodu ich własności użytkowych.
  • Korzystanie z części poddanych fabrycznej regeneracji pozwala ograniczyć emisję CO2 do atmosfery.
  • Jak przebiega proces regeneracji fabrycznej? 
  • Ekologiczne i ekonomiczne korzyści ze stosowania części regenerowanych.

Części regenerowane stanowią dziś ważny segment rynku części motoryzacyjnych. I nie odnosi się to tylko do naszego rodzimego sektora. Znacząco niższa cena niż w przypadku części fabrycznie nowych, a przy tym co najmniej zadowalająca jakość sprawiają, że sięgają po nie kierowcy z różnych krajów i będący właścicielami samochodów z różnych półek cenowych.

Regeneracja części jest procesem dużo korzystniejszym z punktu widzenia ochrony środowiska niż recykling części zużytych. Pozwala bowiem wykorzystać ponownie większą ilość surowców, w tym tych uznawanych za krytyczne, a jednocześnie pochłania mniej energii. Rynek regenerowanych części może w najbliższych latach znacznie przyspieszyć, zwłaszcza w Europie.

Unia Europejska promuje bowiem od pewnego czasu promuje model gospodarki o obiegu zamkniętym, a jednocześnie dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej w przemyśle motoryzacyjnym. Części regenerowane jak najbardziej wpisują się w oba te trendy.

Można się więc spodziewać wprowadzenia odpowiednich przepisów, które będą w różny sposób promować części regenerowane i zachęcać firmy wytwarzające części do położenia większego nacisku właśnie na procesy regeneracji części. Nie można też pominąć kwestii pogorszonej dostępności niektórych surowców. Pojawiające się trudności z ich dostępem mogą znacząco wywindować cenę części, w których te surowce są niezbędne.

CZĘŚCI ZAMIENNE NAJCZĘŚCIEJ PODDAWANE REGENERACJI:
• silniki i ich elementy (m.in. głowice, turbosprężarki, blok silnika, układ wtryskowy),
• skrzynie biegów,
• wały i przeguby napędowe,
• alternatory,
• rozruszniki,
• sprzęgła,
• przekładnie kierownicze,
• elementy układu zawieszenia (m.in. amortyzatory, wahacze, sworznie)
• filtry DPF, SCR i katalizatory,
• zaciski hamulcowe,
• elementy nadwozia (m.in. reflektory, plastikowe detale, opony).

Jakie części podlegają regeneracji? 

W dużym uproszczeniu można przyjąć, że regeneracja polega na przywróceniu podzespołom samochodu ich własności użytkowych w wyniku przeprowadzonych prac remontowych. Ponieważ uszkodzone podzespoły nie zużywają się w całości, wystarczy wymienić tylko zużyte elementy, a pozostałe komponenty można jedynie porządnie wyczyścić i ponownie je eksploatować.

Zakres części, które poddaje się regeneracji, jest bardzo szeroki. W dużej mierze dotyczy to droższych części, których przypadku koszt zakupu części oryginalnych byłby niewspółmiernie wysoki w porównaniu z ceną auta kilku- czy kilkunastoletniego.

Części regenerowane są ponadto często jedyną sensowną alternatywą dla sporo droższych części z ASO. Trzeba oczywiście mieć na uwadze, że nie zawsze części z powyższej listy nadają się do regeneracji. Te podzespoły, które zostały wyeksploatowane w nadmiernym stopniu, uległy poważnemu uszkodzeniu, były poddawane dużym przeciążeniom bądź są częściami powypadkowymi, nie powinny być poddawane procesowi regeneracji.

W ich przypadku bowiem proces regeneracji powinien uwzględniać dokładne sprawdzenie zużycia wszystkich elementów danego podzespołu, co bardzo często jest niemożliwe do wykonania albo bardzo czasochłonne i nieopłacalne finansowo. Jest też grupa podzespołów, których nie powinno się w ogóle regenerować. To np. wszystkie części wyposażenia odpowiedzialne za nasze bezpieczeństwo (m.in. poduszki powietrzne czy pasy bezpieczeństwa).

Regeneracji nie poddaje się także np. przewodów paliwowych czy metalowych elementów karoserii. Do ponownego użycia nie nadają się też m.in.

  • komutatory wirnika,
  • szczotki
  • i łożyska.

Do tej grupy należą ponadto elementy jednorazowego użytku, takie jak świece zapłonowe.

Jest także pewna grupa podzespołów, które są tak zaprojektowane i zbudowane, że ich rozłożenie na części pierwsze (w celu regeneracji) jest praktycznie niemożliwe albo nie ma dostępnych do nich żadnych elementów naprawczych. Ze względów ekonomicznych nie regeneruje się także części, które są tanie lub na rynku jest dostępnych wiele tanich zamienników dobrej jakości.pu części nowych.

Ekonomiczne i ekologiczne zalety części regenerowanych 

Części regenerowane z pewnością nie byłyby dziś tak popularne, gdyby nie korzyści, jakie niesie ze sobą ich stosowanie. Michał Czarzasty, dyrektor ds. produkcji w firmie AS-PL, rozróżnia dwie podstawowe grupy korzyści, jakie można uzyskać dzięki wykorzystaniu części regenerowanych: – Z ekologicznego punktu widzenia regeneracja ma zalety klasycznego recyklingu i pozwala ograniczyć ślad węglowy. Klient, który kupuje części regenerowane, redukuje ilość odpadów i zmniejsza zużycie cennych surowców mineralnych oraz wody, których potrzebnych jest mniej niż do produkcji nowej części. Wpisuje się to w politykę Green Deal i w gospodarkę o obiegu zamkniętym. Natomiast z ekonomicznego punktu widzenia produkt regenerowany jest atrakcyjną kosztowo alternatywą w stosunku do zakupu produktu nowego. Zregenerowany w sposób profesjonalny produkt nie odbiega bowiem właściwościami od odpowiednika OEM.

Ponowne wykorzystywanie tych samych elementów pozwala w dużym stopniu ograniczyć negatywny wpływ na środowisko. W porównaniu do produkcji całkowicie nowych części w procesie regeneracji porównywalnej zużytej części wykorzystuje się znacznie mniej surowców (w zależności od części i stopnia zużycia wykorzystuje się ok. 50–90% mniej surowców).

Przekłada się to nie tylko na znaczne obniżenie kosztu wyprodukowania części, ale również jest odpowiedzią na wspomniane już wcześniej problemy z dostępnością niektórych surowców. Proces regeneracji pozwala także zaoszczędzić inne media, w tym przede wszystkim energię i wodę. Mówiąc o ekologicznych zaletach, nie można także zapomnieć o mniejszej emisji gazów cieplarnianych podczas regeneracji części w porównaniu z wyprodukowaniem nowego podzespołu.

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części korzystanie z części poddanych fabrycznej regeneracji pozwoliło w 2020 r. ograniczyć emisję CO2 do atmosfery aż o 800 tys. ton. Mniejsza ilość surowców i mniej energii wykorzystanych w procesie regeneracji przekłada się bezpośrednio na niższą cenę takiej części (w stosunku do części nowej).

W przypadku renomowanych firm, które zajmują się regeneracją części, zaletą jest także pewność co do jakości tych części, zwłaszcza jeśli porównamy je z tanimi zamiennikami niewiadomego pochodzenia. Regenerowane części są oferowane z gwarancją, dzięki czemu ich nabywca zyskuje dodatkową ochronę, gdyby okazało się, że proces przywrócenia części do życia wykonany został niepoprawnie albo część miała ukryte wady.

Różny poziom oszczędności 

Z punktu widzenia właścicieli samochodów najistotniejsza jest oczywiście niższa cena części po regeneracji, a dokładniej korzystny stosunek ceny produktu regenerowanego do nowej, oryginalnej części. Różnice w cenie mogą być bardzo różne i zależą od wielu czynników.

Uśredniając, można przyjąć, że część poddana regeneracji jest tańsza od części oryginalnej od 30% do nawet 60%. – W przypadku części regenerowanych bardzo ciężko jest podać konkretne przykłady różnic w cenach. Wszystko zależy od tego, w jakim stanie będzie core przeznaczony do procesu, ile zużytych elementów trzeba będzie wymienić na nowe, jak będzie się kształtowało zaangażowanie pracowników w regenerację tego produktu, itp. – tłumaczy Michał Czarzasty. – Ogólnie można powiedzieć, że w większości przypadków produkty regenerowane są tańsze od produktów nowych, ale zdarzają się odstępstwa od tej reguły.

Części regenerowane fabrycznie 

Olbrzymią zaletą części regenerowanych jest możliwość uzyskania bardzo wysokiej jakości, nawet porównywalnej z jakością części oryginalnych. Mowa tu o tzw. regeneracji fabrycznej, która jest oferowana przez coraz większą grupę producentów.

Proces regeneracji fabrycznej często przeprowadzany jest na tych samych liniach produkcyjnych, na których wytwarzane są nowe części i podzespoły. Wykorzystuje się do tego te same narzędzia i komponenty. W procesie tym szczegółowo weryfikuje się wszystkie elementy danej części. Elementy uszkodzone nie są jednak naprawiane, lecz wymieniane na fabrycznie nowe – identyczne z tymi, które trafiają na pierwszy montaż.

Natomiast elementy, które nie wykazywały zużycia, są używane ponownie. W efekcie otrzymana część uzyskuje identyczne parametry jak część oryginalna. Etapy fabrycznej regeneracji części:
• demontaż części poddawanej regeneracji,
• dokładne wyczyszczenie wszystkich uzyskanych komponentów,
• weryfikacja wszystkich elementów składowych części pod kątem ich dalszego użytkowania,
• ewentualna naprawa uszkodzonych komponentów lub wymiana ich na nowe,
• odtworzenie brakujących elementów,
• montaż wszystkich komponentów,
• test poprawności działania części po regeneracji przy użyciu odpowiedniego urządzenia testowego.

Części regenerowane coraz popularniejsze 

Rosnąca oferta rynkowa części regenerowanych przekłada się wprost proporcjonalnie na dynamiczny rozwój tego sektora rynku. Produkty po regeneracji oferują zarówno duże, międzynarodowe koncerny, jak i mniejsze firmy krajowe.

Również niektórzy producenci samochodów mają w swojej ofercie części regenerowane do pełnej gamy modelowej jako efektywną alternatywę cenową dla części oryginalnych. Wszyscy producenci części podkreślają wyraźny wzrost zainteresowania produktami po regeneracji. Widoczna jest także zmiana nastawienia do tego typu części wśród polskich nabywców.

Zainteresowanie częściami regenerowanymi stale rośnie. Jest to alternatywa dla produktów nowych oryginalnych, a także chińskich. Przy regeneracji emitujemy o wiele mniej CO2 niż przy wyprodukowaniu nowego elementu. Trendy w Europie i nie tylko podążają za ekologią, co w naszym przypadku działa na plus. Ceny produktów regenerowanych są zazwyczaj niższe niż produktów nowych, a jakość jest zbliżona do oryginału. Z roku na rok świadomość klienta końcowego rośnie, co również wpływa na to, że produkty regenerowane są coraz bardziej pożądane na rynku – mówi Dawid Święciński, właściciel firmy BS Alternatory Rozruszniki.

Także Michał Czarzasty, dyrektor ds. produkcji w AS-PL, podkreśla, że zainteresowanie klientów produktami regenerowanymi nie słabnie, a wręcz przeciwnie – rośnie. – Na to podejście mają na pewno wpływ inflacja i trudności w dostępności surowców w branży motoryzacyjnej, a także obecna polityka Unii Europejskiej – mówi Czarzasty. – Produkty regenerowane to kosztowa alternatywa dla zakupu nowych części, a w naszym przypadku chodzi o modele fabrycznie regenerowane z 2-letnim okresem gwarancji i wynikiem testu końcowego, który potwierdza sprawność produktu. Wielu osobom zależy na ekologii, a zakup takiego produktu redukuje ilość odpadów. Ponadto zmniejsza się także zużycie cennych surowców mineralnych i mediów.

Ekologiczne i ekonomiczne korzyści ze stosowania części regenerowanych, a także obecna polityka Unii Europejskiej będą w najbliższych latach napędzać wzrost zainteresowania częściami zamiennymi, które zostały ponownie przywrócone do pełnej sprawności.

Trzeba jednak podkreślić również coraz lepszą ofertę firm, które zajmują się procesami regeneracji części. Oferowane przez nie elementy wyposażenia są coraz lepszej jakości, bardzo często porównywanej z jakością produktów fabrycznie nowych. Potwierdza ją udzielona gwarancja, dzięki której klient ma pewność co do sprawności i niezawodności użytych części zamiennych.

Zdaniem EXPERTów

Michał CzarzastyMichal_Czarzasty
Dyrektor ds. produkcji AS-PL    
W przypadku części regenerowanych bardzo ciężko jest podać konkretne przykłady różnic w cenach. Ogólnie można powiedzieć, że w większości przypadków produkty regenerowane są tańsze od produktów nowych, choć zdarzają się czasami odstępstwa od tej reguły.

Dawid Święciński
Właściciel BS Alternatory Rozruszniki Dawid_Swiecinski
Decydując się na zakup produktu regenerowanego, przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy jest on regenerowany na oryginalnym rdzeniu, a także sprawdzić, czy produkt na pewno pasuje do naszego auta. Poza tymi dwoma aspektami zakup części regenerowanych niczym się nie różni od zakupu części nowych.

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę