Neue Klasse coraz bliżej – zmiany w zakładach BMW

Zakłady BMW Group w Monachium przygotowują się do rozpoczęcia produkcji Neue Klasse latem 2026 roku. Równolegle do bieżącej produkcji seryjnej powstają obecnie trzy nowe hale produkcyjne do budowy karoserii, montażu i związanej z tym logistyki.
- Produkcja przedseryjna rusza latem
- Obniżone koszty produkcji Neue Klasse
- Członek zarządu ds. produkcji Nedeljković: – Strategiczne i elastyczne pozycjonowanie sieci produkcyjnej wzmacnia odporność oraz konkurencyjność
- Ponad milion samochodów produkowanych w Niemczech w 2024
Zakłady BMW Group w Monachium przygotowują się do rozpoczęcia produkcji Neue Klasse latem 2026 roku. Równolegle do bieżącej produkcji seryjnej powstają obecnie trzy nowe hale produkcyjne do budowy karoserii, montażu i związanej z tym logistyki.
– W momencie rozpoczęcia produkcji Neue Klasse w Monachium będziemy mieć do dyspozycji najnowocześniejszy zakład wyróżniający się elastycznością, innowacyjnością, a przede wszystkim wydajnością – mówi dyrektor zakładu Peter Weber.
Od 2027 r. fabryka w Monachium będzie produkować wyłącznie pojazdy w pełni elektryczne, dalej zwiększając w ten sposób swoją wydajność. Przyczynia się do tego przyszłościowe planowanie, ścisła współpraca z zespołami rozwojowymi i dostawcami oraz nowoczesna technika produkcji w nowych strukturach.

– Za sprawą Neue Klasse znacznie obniżymy koszty produkcji w zakładzie w Monachium – kontynuuje Weber.
Oprócz zoptymalizowanych procesów produkcyjnych i ukierunkowanej automatyzacji, wydajność zapewnia również nowa architektura pojazdu Neue Klasse. Skupienie się tylko na jednym rodzaju napędu pozwala wyeliminować niektóre etapy produkcji, na przykład w obszarze wiązek przewodów, które wcześniej różniły się w zależności od wariantu silnika oraz były skomplikowane w montażu.
Niecodzienny proces: produkcja przedseryjna w zakładzie pilotażowym
Harmonogram rozruchu produkcji w Monachium jest napięty – również ze względu na przebudowę zakładu. Pierwsze pojazdy przedseryjne powstaną jeszcze w tym roku w zakładzie pilotażowym Centrum Badań i Innowacji BMW Group przy wsparciu zespołu produkcyjnego z fabryki w Monachium.
– Oprócz zakładu pilotażowego wykorzystujemy również wirtualne symulacje, aby zapewnić płynny start – mówi Weber, opisując wyjątkową sytuację w kluczowym roku przed startem produkcji.
Doświadczony zespół wdrażający nową produkcję w zakładzie w Monachium ściśle współpracuje również z kolegami z nowej fabryki w Debreczynie (Węgry), gdzie pod koniec roku zjedzie z taśmy produkcyjnej pierwszy model Neue Klasse.
Międzynarodowa sieć produkcyjna: współpraca, elastyczność i innowacyjne procesy
Zakłady BMW Group są w stanie produkować różne warianty modeli oraz różne typy napędów na jednej linii produkcyjnej. Rozwój elektromobilności nie jest liniowy, ale przebiega w różnym tempie, dlatego firma stawia na elastyczne linie produkcyjne, które mogą produkować zarówno pojazdy z silnikami spalinowymi, jak i z napędem elektrycznym.

– Dzięki temu jesteśmy w stanie realizować dostawy w różnych sytuacjach rynkowych, a nasze zakłady mogą pracować na pełnych obrotach – wyjaśnia Milan Nedeljković, członek zarządu ds. produkcji.
Do końca obecnej dekady BMW Group spodziewa się znacznego wzrostu udziału w rynku pojazdów w pełni elektrycznych. Dlatego też fabryki w Debreczynie i w przyszłości w Monachium jako pierwsze zakłady są lub będą przystosowane wyłącznie do produkcji pojazdów w pełni elektrycznych, zapewniając tym samym większą elektryfikację w sieci produkcyjnej.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Niemieckie zakłady są pionierami e-mobilności w sieci produkcyjnej BMW Group: oprócz tradycyjnych rodzajów napędu każdy z nich produkuje również co najmniej jeden w pełni elektryczny model na rynek globalny. Nawet w niestabilnym środowisku BMW Group rozwija się w ten sposób w swojej macierzystej fabryce, z której w ubiegłym roku wyjechało ponad milion samochodów. To jedna czwarta całkowitej produkcji samochodów w Niemczech.
Jednocześnie firma stawia na globalnie zrównoważony rozkład wartości dodanej w produkcji.
– Strategiczne i elastyczne pozycjonowanie naszej sieci produkcyjnej wzmacnia naszą odporność oraz konkurencyjność – dodaje M. Nedeljković.
Pracownicy w centrum uwagi: szkolenia w zakresie e-mobilności
Rosnący udział elektryfikacji powoduje również zmiany w możliwych stanowiskach pracy i kompetencjach pracowników. Dzięki elastycznemu wdrażaniu e-mobilności w zakładach BMW Group pracownicy mogą być przygotowywani do nowych zadań krok po kroku.
– Pomimo technicznych, a także strukturalnych innowacji w centrum wszystkiego, co robimy, pozostaje człowiek. Jesteśmy dumni z wiedzy, doświadczenia i chęci doskonalenia się naszych pracowników. Dzięki ich zaangażowaniu możemy każdego dnia dostarczać pojazdy najwyższej jakości – podkreśla Peter Weber.
Szeroko zakrojone programy szkoleniowe i elastyczność pracowników pozwalają rozwijać i utrzymywać w firmie nową wiedzę specjalistyczną. W ubiegłym roku przeprowadzono szkolenia z zakresu e-mobilności dla prawie 25 000 uczestników, a fabryka w Monachium we współpracy z Izbą Przemysłowo-Handlową obecnie po raz trzeci prowadzi kurs dodatkowych kwalifikacji dla przyszłych elektryków przemysłowych.
Przez ostatnie lata w sieci produkcyjnej BMW Group stworzono około 5500 miejsc pracy dla obecnej i następnej generacji napędów elektrycznych. Ponad trzy czwarte tych stanowisk zostało obsadzonych w ramach wewnętrznej reorganizacji.
Źródło: BMW