Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Wirtualna rzeczywistość pomaga we wprowadzaniu innowacji Stellantis

Od 20 lat Peugeot wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch dekad firma korzysta ze świata wirtualnego będącego w służbie świata rzeczywistego, aby zaspokajać potrzeby klientów i przygotowywać się na zrównoważoną mobilność jutra. Na targach VivaTech, które odbędą się w Paryżu w dniach od 22 do 25 maja zostanie zaprezentowany samochód koncepcyjny Peugeot Inception oraz układ kierowniczy Hypersquare, dwa z najnowszych projektów wykorzystujących narzędzia wirtualnej rzeczywistości.

Już w 2004 r. Peugeot zaczął wykorzystywać narzędzia wirtualnej rzeczywistości w procesie opracowywania nowych modeli, korzystając z nowo otwartych, najnowocześniejszych obiektów o powierzchni 500 m2 w samym sercu ADN (Automotive Design Network), centrum projektowego Stellantis zlokalizowanego w Vélizy pod Paryżem.

W ostatnich dziesięcioleciach branża projektowa uległa niewiarygodnemu przeobrażeniu, a w ciągu ostatnich 20 lat wirtualna rzeczywistość stała się podstawowym narzędziem w codziennym życiu naszych zespołów. Narzędzie to pozwala nam odkrywać znacznie więcej kreatywnych ścieżek w krótszym czasie, jest świetnym partnerem w tworzeniu – powiedział Matthias HOSSANN, dyrektor Peugeot Design.

W 2004 roku, kiedy to otwarto centrum projektowe, powstało CAVE 1, główne narzędzie wirtualnej rzeczywistości stosowane przez markę Peugeot. To zachwycająca sala, w której znajduje się 5 projektorów o rozdzielczości 1280 x 1024 pikseli połączonych z pięcioma stałymi ekranami o wymiarach 2,90 x 2,32 m. Całość tworzy sześcienne pomieszczenie z obrazami wyświetlanymi na każdej ze ścian. Tworzy to wciągający świat 3D, w którym pojazdy lub naturalnej wielkości komponenty mogą być prezentowane w realistyczny sposób. CAVE 1 zapewniało dodatkowe narzędzie projektowe przed wprowadzeniem fizycznych modeli do życia, wykorzystując obszar ergonomii i procesów produkcyjnych. Ułatwiało to zrozumienie projektów, a także dzielenie się nimi z innymi zespołami, umożliwiając szybsze wdrożenie i oferując nowe możliwości wprowadzania szybkich zmian.

Wraz z CAVE 1, Holobench, stół wirtualnej rzeczywistości składający się z dwóch ekranów, wprowadził element świata rzeczywistego do wirtualnej rzeczywistości, wykorzystując haptyczne sprzężenie zwrotne. W ten sposób użytkownik zyskał kolejny wymiar, dzięki technologii siłowego sprzężenia zwrotnego, umożliwiającej wizualizację części wyodrębnionych z modelu cyfrowego oraz symulację montażu lub demontażu.

W 2015 roku Peugeot wszedł na kolejny poziom, uzyskując dostęp do nowego rozwiązania w dziedzinie wirtualnej rzeczywistości: CAVE 2. To nowe, wciągające pomieszczenie wirtualnej rzeczywistości jest nadal zainstalowane w sercu ADN i korzysta z niego wiele marek Stellantis. Sześć projektorów 4K (4096 x 2160 pikseli) wyświetla obrazy na 5 ekranach ściennych o szerokości 4,50 m, wysokości 2,37 m i głębokości 3,50 m.

CAVE 2 oferuje bezprecedensową moc obliczeniową dzięki 30 komputerom wyposażonym w 70 kart graficznych. Taka moc obliczeniowa oznacza, że po raz pierwszy można pracować nad konkretnymi elementami projektowania nadwozia i wnętrza, takimi jak wersje wyposażenia i kombinacje kolorów.

Od 2004 roku, rzeczywistość wirtualna jest wykorzystywana przy projektowaniu wszystkich nowych modeli Peugeot. Umożliwia ona szybką ocenę, zmianę i walidację poszczególnych elementów każdego projektu przed przejściem do opracowania fizycznych prototypów, które dzięki temu są produkowane w mniejszych ilościach. Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości pozwoliło ograniczyć liczbę produkowanych fizycznych prototypów, przyspieszając rozwój produktu i generując oszczędności dla marek Stellantis w wysokości ponad 3 milionów euro. Ale CAVE 2 służy nie tylko do opracowywania samochodów: również stoiska marki Peugeot na targach motoryzacyjnych, a nawet rzeźba Lwa, która reprezentuje markę, zostały zwizualizowane na jego 5 ścianach.

CAVE 2 przyczyniło się do opracowania ponad 3 000 projektów w ciągu ostatnich 10 lat, w tym jednego z najnowszych projektów marki Peugeot: nowej generacji kierownicy Hypersquare. Nowa kierownica była prezentowana i weryfikowana w różnych iteracjach, a do jej rozwoju przyczyniły się zespoły projektowe, marketingowe i produktowe.

Samochód koncepcyjny Inception Concept uosabia optymistyczną wizję marki Peugeot dotyczącą przyszłych samochodów elektrycznych o „kocich” liniach i innowacyjnej kabinie wyposażonej w i-Cockpit nowej generacji. Nowa kabina oferuje kierownicę Hypersquare, przełomową technologię, która zapewnia lepsze wrażenia z jazdy i przyjemność prowadzenia, zastępując tradycyjną kierownicę cyfrowym systemem sterowania.

Peugeot po raz pierwszy zaprezentuje francuskiej publiczności samochód koncepcyjny Inception Concept i jego innowacyjną kierownicę Hypersquare na targach VivaTech, które odbędą się w dniach 22-25 maja 2024 r. w Paryżu.

Firma z logiem Lwa zamierza pozostać liderem w dziedzinie wirtualnej rzeczywistości, wykorzystując wszystkie możliwości oferowane przez tę technologię, aby wprowadzać dalsze innowacje i przesuwać granice tego, co możliwe o kilka kroków naprzód. W ramach ADN działa XR Lab będące częścią działu technologicznego Stellantis.

XR Lab to nasze laboratorium badawcze, w którym opracowujemy najnowocześniejsze technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, oceniając zarówno rozwiązania sprzętowe, jak i programowe. Poprawia to wydajność naszej inżynierii i pozwala nam być pionierami w opracowywaniu innowacyjnych metod prezentacji nowych produktów – powiedział Stephane MASFRAND, dyrektor działu innowacji i wirtualnej rzeczywistości, Stellantis.

Dzięki wirtualnej rzeczywistości i sztucznej inteligencji, wirtualne światy będą również odgrywać rolę w przyszłości marki, zaspokajając potrzeby i oczekiwania klientów 

Więcej można obejrzeć na stronie: https://youtu.be/P5AKKgA4gus

Źródło: Stelatnis

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę