Napęd rozrządu z paskiem zębatym

Pasek rozrządu – jak działa, awarie i kiedy wymieniać ARTPROXIMO/stock.adobe.com

Zębate paski rozrządu oferują wiele zalet w porównaniu z napędami łańcuchami i uznawane są za niemal bezobsługowe. Mimo to mogą ulec zużyciu, a w najgorszym wypadku – spowodować poważne uszkodzenie silnika. Poniżej wyjaśniamy, jak tego uniknąć.

Od lat 70. XX wieku paski zębate sukcesywnie wypierają klasyczne łańcuchy rozrządu. Już w 1961 r. Hans Glas wprowadził w modelu Glas 1304 TS pasek zębaty z tworzywa sztucznego jako napęd wałka rozrządu. Obecnie paski te są szeroko stosowane do synchronizacji wału korbowego z wałkiem rozrządu, szczególnie w silnikach z górnym wałkiem.

Pasek rozrządu ma kilka istotnych zalet względem łańcucha:

  • niższa masa, co zmniejsza bezwładność elementów ruchomych silnika,
  • cichsza praca, dzięki brakowi metalicznego kontaktu,
  • minimalne wydłużanie się w trakcie eksploatacji,
  • większa elastyczność przy projektowaniu układu napędowego,
  • niższe opory tarcia, co wpływa na efektywność pracy silnika.

Nowoczesny pasek rozrządu to zaawansowana konstrukcja: grzbiet paska jest wykonany z kauczuku syntetycznego (polichloropren), rdzeń z włókna szklanego, zęby z gumy chloroprenowej pokryte tkaniną poliamidową.

Typowy układ rozrządu zawiera:

  • koło zębate wału korbowego,
  • pasek zębaty,
  • koło zębate wałka rozrządu,
  • rolki prowadzące i rolkę napinającą,
  • opcjonalnie dodatkowe elementy (pompa oleju, pompa wody).

Żywotność i ryzyko awarii

W starszych silnikach benzynowych pasek rozrządu wytrzymuje od 120 000 do 160 000 km, w dieslach – od 90 000 do 160 000 km. W nowoczesnych jednostkach osiągana żywotność to nawet 240 000 km. 

Pomimo wysokiej trwałości napędów paskowych nie można ich ignorować ze względów bezpieczeństwa. Gdy pas zębaty pęknie lub rolka napinająca/prowadząca przestanie działać, może to spowodować poważne uszkodzenie silnika.

Zasady wymiany – zestawy i praktyka

Wymieniając pasek rozrządu, zawsze należy wymienić również rolki prowadzące i napinające, a także sprawdzić koła pasowe – szczególnie w napędach synchronicznych. Producenci części zamiennych oferują kompletne zestawy. Pominięcie tych zaleceń grozi przedwczesną awarią układu napędowego.

Krytyczne znaczenie napędów synchronicznych

W napędach synchronicznych sterowania silnika pasek zębaty synchronizuje ruch obrotowy między wałem korbowym a wałkiem rozrządu. Dzięki temu zawory otwierają się i zamykają we właściwym czasie. Gdy pasek zębaty pęknie podczas jazdy lub zęby przeskoczą z powodu zużycia, wały przestają pracować synchronicznie. W rezultacie zawory nie zamykają się na czas i uderzają w dno tłoka.

Typowe przyczyny awarii napędu pasowego

1. Nieprawidłowe napięcie paska (80% awarii):

  • Zbyt wysokie napięcie – powoduje przedwczesne zużycie pasa i rolek; często widoczne są przebarwienia termiczne powierzchni rolek (kolor niebiesko-brązowy).

  • Zbyt niskie napięcie – skutkuje nieprawidłową pracą napędzanych komponentów, przeskakiwaniem zębów lub ześlizgiwaniem się paska z prowadnicy.

2. Błąd osiowania (niewspółosiowość):

  • Niewłaściwy montaż elementów prowadzi do zużycia boków paska, uszkodzeń krawędzi rolek oraz nadmiernego zużycia mechanicznego.

4. Uszkodzenia mechaniczne:

  • Nierówna powierzchnia montażowa, błędy w mocowaniu rolek prowadzących lub napinającej, nieprawidłowy moment dokręcania, a także montaż paska przy gorącym silniku to częste źródła problemów.

Procedura wymiany paska rozrządu – krok po kroku

  1. Odłącz ujemny biegun akumulatora.
  2. Zdemontuj wszystkie paski napędowe i inne przeszkadzające elementy (np. przewody, osłony, dystanse).
  3. Obracaj wał korbowy zgodnie z kierunkiem obrotu silnika, aż znaki na kołach pokryją się ze znakami na obudowie.
  4. Poluzuj rolkę napinającą, zdejmij pasek rozrządu.
  5. Sprawdź stan rolek i kół pasowych, w razie zużycia – dokonaj ich wymiany.
  6. Załóż nowy pasek rozrządu ręcznie – bez użycia narzędzi podważających!
  7. Napnij pasek zgodnie z zaleceniami producenta:
  • automatyczny napinacz – poluzuj śrubę, pozwól rolce ustawić się samoczynnie,
  • ręczny napinacz – ustaw napięcie przy użyciu testera paska rozrządu.
  1. Obróć silnik wałem korbowym dwukrotnie w kierunku jego pracy.
  2. Sprawdź pokrycie znaków synchronizacyjnych oraz napięcie paska – w razie potrzeby wyreguluj ponownie
  3. Zamontuj pokrywę rozrządu, paski napędowe oraz przewody.
  4. Podłącz akumulator.
  5. Wypełnij naklejkę serwisową z datą i przebiegiem, a następnie umieść ją w widocznym miejscu w komorze silnika.

Zawsze należy stosować się do wytycznych producenta pojazdu. Każde odstępstwo może skutkować utratą gwarancji lub poważnymi awariami. Profesjonalne narzędzia, precyzyjny montaż i pełna wymiana komponentów to klucz do bezawaryjnej pracy układu rozrządu.

Źródło: Materiały redakcyjne

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę