Jakie możliwości daje tester diagnostyczny
W trakcie diagnostyki pojazdów często korzysta się tylko z nielicznych możliwości, jakie daje tester diagnostyczny. Zdarza się jednak, że aby usunąć zaistniały problem, konieczne jest sięgnięcie po mniej popularne funkcje urządzenia.
Problemy z diagnostyką układów wtryskowych często mają swoje źródło w ograniczonym wykorzystaniu dostępnych metod. Klasyczny tester diagnostyczny podłączany do złącza diagnostycznego w pojeździe mimo wielu zalet ma pewne ograniczenia. Najważniejszym z nich jest poleganie na sterowniku silnika (ECU) jako źródle wszystkich pomiarów i danych diagnostycznych. Oczywiście, niektóre testery oferują możliwość wykonywania pomiarów elektrycznych, w tym oscyloskopowych, jednak nie każdy serwisant z nich korzysta.
Bazowanie wyłącznie na danych sterownika uzależnia efektywność diagnostyki od jakości tych danych. Jest wiele czynników, które mają na nią wpływ – od problemów z okablowaniem (np. połączenia w obrębie masy) po problemy z oprogramowaniem. Te ostatnie obejmują zarówno błędy i niedopatrzenia ze strony producenta, jak również wszelkie nieautoryzowane modyfikacje. Przedstawimy dwa przypadki diagnozowane za pomocą niezależnego testera diagnostycznego EDIA-PRO firmy DeltaTech Electronics bazującego na pomiarach oscyloskopowych pracującego układu.
Nierówna i głośna praca przy dużym obciążeniu
Pierwszy przykład dotyczy pojazdu Citroën Jumer 2.8 HDi po generalnym remoncie silnika. Zgłaszane objawy dotyczą nierównej i głośnej pracy przy dużym obciążeniu; poza tym silnik funkcjonuje normalnie. Komplet zamontowanych wtryskiwaczy sprawdzono przed montażem na stole probierczym i uzyskano pozytywne wyniki. Rutynowa diagnostyka wykazała brak kodów błędów bądź nieprawidłowych parametrów. Dla pewności ponowiono procedurę, wykorzystując inny stół probierczy i ponownie stwierdzono poprawne wydatki wtryskiwaczy. Na tym etapie wykonano rejestrację za pomocą urządzenia EDIA-PRO w warunkach normalnej pracy oraz w warunkach występowania objawów. Zarejestrowany przebieg ujawnił nagłe pojawienie się znacznego spadku ciśnienia w wyniku pracy wtryskiwacza 1. W tym przypadku wymiana wspomnianego wtryskiwacza pozwoliła na przywrócenie pełnej sprawności silnika.
Wibracje podczas nierównej pracy
Kolejny przykład dotyczy modelu Nissan Primera 2.2dCi. Silnik uruchamia się i pracuje względnie normalnie. Przy ok. 1500 obr./min pojawiają się znaczne wibracje związane z nierówną pracą. Przy użyciu testera diagnostycznego odczytano parametry w trakcie pracy. Serwisant zwrócił uwagę na niestabilne odczyty sygnału pedału gazu w trakcie występowania problemu. Po podmianie komponentu okazało się, że nie ma on wpływu na pracę silnika. W tej sytuacji skupiono się na wtryskiwaczach. Po zarejestrowaniu pracy wtryskiwaczy za pomocą EDIA-PRO zaobserwowano nieprawidłową kolejność sterowania wtryskiwaczami: w trakcie zwiększania obrotów prawidłowa kolejność 1-3-4-2 przechodziła chwilowo w sterowanie 4-2-4-2. Zasugerowano sprawdzenie okablowania oraz czujnika wałka rozrządu, którego wymiana ostatecznie rozwiązała problem.
Skuteczniejsza diagnostyka
Znakiem rozpoznawczym dobrego diagnosty nie jest posługiwanie się najbardziej rozbudowaną wersją markowego testera, lecz umiejętne posługiwanie się wieloma dostępnymi metodami. Zestawiając obserwowane objawy z kodami błędów oraz niezależnymi pomiarami, można trafniej wytypować przyczynę usterki. Unikając wymiany sprawnych komponentów i kierując uwagę we właściwym kierunku, skracamy czas i obniżamy koszt naprawy. Warto pamiętać, że istnieją dedykowane rozwiązania, które pozwalają bezinwazyjnie i szybko uzyskać cenne wskazówki.