Filtry dla wydłużonych przeglądów międzyokresowych

Filtry dla wydłużonych przeglądów międzyokresowych Adobe Stock – Vipman4
Bogdan Kruk
3.4.2024

Filtry powietrza i oleju wpływają na jakość powietrza w kabinie, a filtry oleju wyznaczają granice możliwości nowoczesnych silników spalinowych. Dzięki zaawansowanym technologiom i innowacyjnym rozwiązaniom współczesne filtry nie tylko chronią przed zanieczyszczeniami, ale również stanowią kluczowy element decydujący o żywotności silnika oraz oddziałujący na zdrowie kierowcy i pasażerów.

  • Konsekwencje zaniedbań – dlaczego regularna wymiana filtrów jest tak ważna? 
  • Trendy na rynku filtracyjnym: co je kształtuje? Na co zwrócić uwagę przy wyborze tych elementów? 
  • Charakterystyka różnego rodzaju filtrów: od indywidualnej budowy do specjalistycznych zastosowań.  
  • Jakie są skutki wydłużonych interwałów między jedną wymianą filtra a drugą? Poznaj opinie Eksperta. 

Coraz częściej mówi się o wydłużonych interwałach przeglądów serwisowych współczesnych samochodów. Stanowi to jednak jedno z kluczowych wyzwań w profesjonalnej konserwacji i serwisowaniu pojazdów. Niestety, wielu kierowców bagatelizuje regularną wymianę filtrów, nie zdając sobie sprawy z potencjalnych zagrożeń dla silnika i użytkowników samochodu.

Specjalistyczne warsztaty serwisowe oraz lokalne warsztaty napraw samochodów odgrywają tu kluczową rolę w edukacji kierowców i uświadamianiu im o konieczności regularnej wymiany filtrów. Warsztaty te powinny aktywnie informować klientów o znaczeniu właściwej konserwacji samochodu. Dzięki takiemu zaangażowaniu i profesjonalnej obsłudze kierowcy mogą lepiej zrozumieć, jak istotna jest regularna wymiana filtrów dla żywotności ich silnika i komfortu podróży.

FormulaUFI.EXTREME Źródło: UFI Filters

Materiały filtracyjne: FormulaUFI.EXTREME dla Porsche GT2RS.

Trendy w filtracji oleju silnika 

Niekiedy, podczas wykonywania okresowej wymiany oleju, kierowcy decydują się na pominięcie wymiany filtrów, próbując w ten sposób zaoszczędzić pieniądze. Wybierając wymianę filtra oleju co drugą wymianę oleju, narażają silnik na ryzyko nieprawidłowego działania lub nawet na jego uszkodzenie.

Takie postępowanie może prowadzić do poważnych problemów, zwłaszcza w przypadku pojazdów, dla których zalecane interwały wymiany oleju wynoszą 10–15 tys. przejechanych kilometrów.

Warto również zauważyć, że obecnie niektórzy producenci aut zachęcają właścicieli pojazdów do jazdy na tym samym oleju nawet przez 25 tys. km i więcej. Zaniedbanie wymiany filtrów oleju przy tak dużych interwałach może być bardzo ryzykowne. Wymiana filtra oleju co drugą wymianę oleju mogła być rozważną decyzją, gdy zalecane interwały wymiany odnosiły się do pokonania dystansu jedynie 5 tys. km.

Jednak w przypadku obecnych jednostek napędowych, dla których producenci aut zalecają już dłuższe interwały wymiany oleju, zaniedbanie regularnej wymiany filtrów, może prowadzić do kosztownych napraw i znacznego skrócenia ich żywotności. Dla przedłużenia żywotności i poprawy wydajności silnika niezwykle istotne jest również staranne dobranie odpowiedniego wkładu filtra oleju.

Słabej jakości wkład lub jego szybkie zużycie mogą prowadzić do zanieczyszczenia oleju, co z kolei przyczynia się do skrócenia żywotności silnika. W branży filtracyjnej obserwuje się trend zastępowania tradycyjnych papierowych wkładów filtracyjnych bardziej zaawansowanymi materiałami, takimi jak włókna syntetyczne, szklane lub celulozowe. Te nowoczesne materiały często oferują:

  • lepszą wydajność filtracji,
  • większą trwałość,
  • odporność na ekstremalne warunki eksploatacji silników w pojazdach.

Filtry powietrza klasy premium 

Interwały wymiany filtrów powietrza, podobnie jak okresy wymiany oleju silnikowego, również zostały obecnie wydłużone. Zalecane przez producentów oryginalnego wyposażenia (original equipment manufacturer – OEM) interwały serwisowe dla niektórych filtrów powietrza mogą sięgać nawet 80–100 tys. km, podczas gdy inni producenci filtrów powietrza są bardziej ostrożni, sugerując ich regularną kontrolę i wymianę co 40–50 tys. km.

Z kolei praktycy nie doradzają testowania takich limitów i zalecają przyjrzenie się kondycji filtra po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów. Warto zauważyć, że zalecane przez producentów OEM interwały serwisowe są jedynie wytycznymi, ponieważ zużycie filtra powietrza zależy od wielu różnych czynników. Na jego żywotność wpływa m.in. jakość zastosowanego materiału filtracyjnego oraz rodzaj nawierzchni na pokonywanych drogach. Na przykład, jazda w stosunkowo czystych obszarach miejskich będzie narażać filtr powietrza na mniejszą ilość zanieczyszczeń, zwłaszcza drobinek kurzu i piasku, niż jazda po szutrowych, mocno zakurzonych wiejskich drogach.

Ponadto, inne czynniki, takie jak:

  • moc silnika,
  • częstotliwość użytkowania pojazdu,
  • warunki pogodowe
  • i sezonowe (np. pylenie roślin w okresie wiosennym),

także mają wpływ na efektywność jego pracy i żywotność.

Dla silnika pojazdu ogromnie istotne jest, aby filtr powietrza był w stanie wychwycić pył i kurz, zanim dostaną się one do jego wnętrza, bo pył z dróg nieutwardzonych często zawiera dużą ilość twardych i ciernych cząstek krzemu. Przeniknięcie tych cząstek przez filtr może stanowić poważne zagrożenie dla:

  • pierścieni tłokowych,
  • cylindrów,
  • panewek wału korbowego
  • oraz innych elementów silnika,

prowadząc do zarysowania ich powierzchni i konieczności wykonania kosztownych napraw.

Ponadto, w przypadku zanieczyszczenia wkładu filtra i utraty jego przepustowości, do komory spalania przedostanie się mniej powietrza, przez co zmniejszy się moment obrotowy silnika, nastąpi utrata mocy oraz zwiększenie zużycia paliwa.

Wybór odpowiedniego filtra powietrza ma kluczowe znaczenie dla wydajności i trwałości silnika. Filtry powietrza klasy premium, wykonane z wysokiej jakości włókien celulozowych lub syntetycznych, zazwyczaj zatrzymują od 99,0% do nawet 99,9% cząstek o rozmiarach zaledwie kilku mikrometrów.

Jeszcze większą skutecznością charakteryzują się filtry wykorzystujące technologię nanowłókien, szczególnie dedykowane do silników wysokoprężnych, które mogą osiągać skuteczność nawet na poziomie 99,999%. Proces filtracji w filtrach premium odbywa się na całej powierzchni medium filtracyjnego, co istotnie wpływa na pełne wykorzystanie mocy silnika.

W porównaniu z filtrami ekonomicznymi, filtry klasy premium mogą znacznie skuteczniej zatrzymywać drobne cząstki, co przekłada się na lepszą wydajność i żywotność jednostki napędowej.

UFI_Maserati Źródło: UFI Filters

Filtr powietrza wykonany w technologii UFI MULTITUBE dla Maserati MC20.

Filtry powietrza o wysokim przepływie 

Filtry powietrza o wysokim przepływie zapewniają zwiększenie ilości powietrza zasysanego przez silnik do komory spalania. Te efektywne, sportowe filtry zostały zaprojektowane w taki sposób, aby umożliwić wysoki, niemal nieograniczony przepływ powietrza, zachowując jednocześnie odpowiedni poziom filtracji, co ma zapewnić długotrwałą żywotność silnika.

Niemniej jednak większy przepływ powietrza może prowadzić do mniejszej skuteczności filtracji. Filtry o podwyższonej wydajności potrafią skutecznie blokować zanieczyszczenia, chroniąc silnik, choć nie z taką samą skutecznością jak filtry powietrza klasy premium. Wiele tego rodzaju filtrów wykorzystuje delikatnie naoliwione wkłady z włókna bawełnianego zamiast wkładów z plisowanego papieru lub syntetycznych włókien. Dzięki otwartemu splotowi włókien bawełnianych możliwy jest przepływ powietrza przez filtr przy mniejszym spadku ciśnienia.

Olej na włóknach pomaga przyciągnąć i zatrzymać najdrobniejsze zanieczyszczenia. Wysokoprzepływowe filtry z wkładem z gazy bawełnianej mogą być myte i używane wielokrotnie. Warto jednak zaznaczyć, że zdarzały się problemy z olejem lub bawełnianymi włóknami, które zostały zassane przez przepływające powietrze i zanieczyściły czujnik masowego przepływu powietrza.

Filtry powietrza kabinowego

Innym często lekceważonym filtrem jest filtr powietrza kabinowego, zwany często filtrem pyłkowym. Jest on używany od wielu lat, ale wielu kierowców nie wie o jego obecności, lokalizacji i potrzebie regularnej wymiany. Każdy klient, który decyduje się na wymianę filtra oleju lub filtra powietrza silnika, powinien zostać zapytany, kiedy ostatnio wymieniał filtr kabinowy. Jeśli nie wie, nie pamięta lub nigdy go nie wymieniał, warto zwrócić mu na to uwagę i zaproponować wymianę filtra na nowy.

Filtr pyłkowy powinien być wymieniany przynajmniej raz w roku, aby zapewnić czyste i pozbawione zanieczyszczeń powietrze wewnątrz pojazdu. Jednak w przypadku użytkowania pojazdu w warunkach dużego zapylenia lub w miejscach o intensywnym ruchu ulicznym, zaleca się wymieniać go częściej.

Regularna wymiana filtra kabinowego nie tylko poprawia jakość powietrza w kabinie samochodu, ale także przyczynia się do większego komfortu kierowcy oraz pasażerów, eliminując zanieczyszczenia, pyłki i owady.

Ponadto montaż kabinowego filtra z węglem aktywnym pozwala na skuteczne zatrzymanie nieprzyjemnych zapachów i szkodliwych lotnych związków organicznych. Regularna wymiana filtra może także przyczynić się do poprawy wydajności układu klimatyzacji, co może mieć znaczenie dla komfortu podróżowania, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych.

Zdaniem EXPERTa

Izabela Stachowiak
Aftermarket Sales Manager, UFI Filters  UFI Filters_Izabela Stachowiak

W jaki sposób producenci filtrów radzą sobie z wydłużonymi interwałami ich wymiany?

Rozwiązania UFI w zakresie filtracji oleju opierają się na mediach wykonanych z włókien syntetycznych, szklanych lub celulozowych i żywicznych. Są one odporne na oleje o długiej żywotności i dodatki smarne, a także mogą filtrować zanieczyszczenia, sadzę i biopaliwa.

Oprócz wysokiej skuteczności oddzielania cząstek i zapobiegania zatykaniu się filtra, systemy filtracji UFI są wyposażone w rozwiązania zabezpieczające, takie jak zawór przeciwodpływowy i obejściowy, które dodatkowo chronią silnik.

Tradycyjny wkład filtra powietrza może ulec uszkodzeniu w wyniku długotrwałego użytkowania, głównie z powodu wchłaniania wilgoci przez plisowane celulozowe media filtracyjne. Powoduje to spadek wydajności filtracji i zmniejszenie ciśnienia przepływu powietrza, co odbija się negatywnie na mocy silnika. W związku z tym firma UFI Filters opracowuje nowe materiały filtracyjne z syntetycznych włókien hydrofobowych, takie jak FormulaUFI.EXTREME, które zostały zastosowane w filtrach powietrza UFI MULTITUBE.

Jednym z decydujących czynników wpływających na możliwość wydłużenia okresu wymiany filtra jest rodzaj medium filtracyjnego. Formula UFI to marka korzystająca z całego know-how firmy UFI w zakresie filtracji. Obejmuje ona szereg materiałów opracowanych w centrach innowacji i produkowanych przez UFI na potrzeby wiodących firm samochodowych.

FormulaUFI.EXTREME została wykonana z materiału filtracyjnego na bazie syntetycznej, wyprodukowanego w procesie meltblown, a jego wydajność wynika z rozkładu i rozmiaru włókien, które są projektowane w zależności od zastosowań.

W filtrach powietrza MULTITUBE gwarantuje ona lepszą filtrację i dłuższą żywotność. FormulaUFI.STRATIFLEX jest kombinacją różnych materiałów, takich jak celuloza, włókna szklane i tkaniny hydrofobowe, oferujących najlepszą wydajność i większą trwałość filtrów oleju.

FormulaUFI.MICRON to medium filtracyjne z włókna szklanego, czasami łączonego z innymi włóknami syntetycznymi, oferujące wysoką skuteczność filtracji najmniejszych cząsteczek. Zastosowanie tej formuły w filtrach oleju, zapewnia optymalną wydajność, poprzez ograniczenie cząstek stałych w oleju, powstających wskutek tarcia elementów silnik. Zapobiega to zatykaniu się filtra, dzięki czemu rzadziej trzeba go wymieniać.

Czy „wydajne” filtry powietrza, które oferują mniejsze ograniczenia dla lepszego oddychania i mocy, nadają się do wydłużonych cykli wymiany?

UFI MULTITUBE to innowacyjny filtr powietrza wykonany z hydrofobowych włókien. Gwarantuje on lepszą dynamikę płynów, zmniejsza opory przepływu powietrza i minimalizuje spadki ciśnienia, co wpływa na utrzymanie wysokiej mocy silnika.

Dzięki technologii FormulaUFI.EXTREME, medium filtracyjne wykonane w 100% z materiałów syntetycznych, zapewnia nieprzepuszczalność filtra i zwiększa jego żywotność. Materiał jest odporny na ogień i osiągnął najwyższą klasyfikację F1 w teście DIN53438 – ISO, określającym poziom palności materiałów.

Na początek technologia UFI MULTITUBE została wprowadzona w samochodach Porsche GT2RS i Maserati MC20. Następnie została wybrana do pojazdów klasy A, takich jak FIAT 500 Hybrid Launch Edition, a także na pierwszy montaż do limitowanej edycji Alfa Romeo 33 Stradale.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę