UFI Filters potwierdza pozycję lidera w systemach filtracji dla Formuły 1

UFI Filters liderem w systemach filtracji dla Formuły 1 UFI Filters

UFI Filters ugruntował swoją pozycję czołowego producenta systemów filtracji, zaopatrując dziesięć z dziesięciu zespołów rywalizujących w tegorocznym sezonie Formuły 1, który rozpoczął się 14 marca Grand Prix Australii.

UFI w Formule 1

Osiągnięcie to dowód uznania dla rozwiązań Motorsport Extreme Filtration Solutions opracowanych przez dział UFI Advanced Applications oraz dla samej firmy, która nieprzerwanie odnosi sukcesy w najważniejszych kategoriach sportów motorowych od 1978 r.

W Formule 1 firma UFI Filters nie ogranicza się tylko do dostarczania zespołom filtrów oleju, powietrza i paliwa. Złożoność dzisiejszych pojazdów wyścigowych wymaga zastosowania ponad piętnastu elementów filtrujących - łącznie UFI produkuje rocznie około 6.000 takich filtrów dla F1.

UFI Advanced Applications

W przypadku Formuły 1 każdy filtr jest dostosowany do potrzeb danego zespołu, w związku z niestandardowymi rozwiązaniami pod względem rozmiarów i użytych materiałów (mogą one obejmować aluminium medyczne, włókno węglowe i tytan). Projekty powstają w procesie współpracy pomiędzy specjalistami z UFI Advanced Applications a poszczególnymi zespołami wyścigowymi. Często, w trakcie sezonu, zespoły robią dodatkowe aktualizacje i modyfikacje filtrów, w oparciu o zmiany wprowadzane na bieżąco w swoich bolidach.

UFI Filters

Rodzaje filtrów można podzielić według ich położenia: 

  • Filtry do silników spalinowych znajdują się we wlocie powietrza, w układach paliwowym i smarowania. Zaawansowane technologicznie filtry muszą zatrzymywać drobny pył i kurz, a także wszelkie zanieczyszczenia tworzące się w benzynie używanej w Formule 1. Układ smarowania również wymaga odpowiedniej ochrony: oprócz głównego filtra, stosowane są dodatkowe elementy filtrujące i kilka „filtrów ostatniej szansy” działających na pompie odzysku.  
  • Filtry w układach hydraulicznych odgrywają istotną rolę w bezpieczeństwie kierowcy – szczególnie w układach wspomagania kierownicy, aktywacji ruchomego tylnego skrzydła (DRS) oraz hamowania.  
  • System hybrydowy w bolidach wspomagany jest akumulatorem magazynującym energię, którego temperatura musi pozostawać w optymalnym zakresie. Do jego chłodzenia wykorzystywane są płyny dielektryczne, których filtracja jest gwarantowana przez UFI Filters.

Motorsport Extreme Filtration Solutions

Firma UFI Filters zgromadziła ogromne doświadczenie w sportach motorowych, począwszy od drugiej połowy lat 70. Dziś rozwiązania UFI Filters Motorsport Extreme Filtration Solutions są obecne w Formule 1, a także w wielu innych zawodach. W World Endurance Championship (WEC) są one stosowane w Ferrari 499P, zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2023 r. i 2024 r., oraz w 296 GT3, a w amerykańskich mistrzostwach IMSA w Lamborghini SC63.  

UFI Filters Motorsport Extreme Filtration Solutions są również wykorzystywane we wszystkich bolidach Formuły 2 i w samochodach Dallara biorących udział w zawodach IndyCar. W branży motocyklowej UFI Filters dostarcza swoje produkty do wyścigów MotoGP (dla Aprilii i KTM), Moto 2, Moto 3 i Superbike.

– Był rok 1978. Kiedy UFI Filters wygrało swoje pierwsze Grand Prix Wielkiej Brytanii z Ferrari 312 T3 prowadzonym przez Carlosa Reutemanna, inaugurując w ten sposób długą serię triumfów. Od tego czasu, dzięki poświęceniu, oddaniu i pasji, byliśmy w stanie opracować rozwiązania dostosowane do potrzeb dziesięciu z dziesięciu zespołów wyścigowych Formuły 1. To powód do wielkiej dumy dla naszej firmy udoskonalającej zaawansowane technologie, które przyczyniają się do transformacji, jaką przechodzi obecnie przemysł motoryzacyjny – wspomina Giorgio Girondi, Chairman UFI Filters Group.

Źródło: UFI Filters

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę