Euro 7 – jak wpływa na rynek części zamiennych
Wprowadzenie nowej normy oznacza nałożenie limitów na emisję spalin w pojazdach użytkowych oraz weryfikację ilości cząstek stałych wytwarzanych przez hamulce samochodowe. Przepisy obejmują też kontrolę standardów wydajności akumulatorów w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. Pod lupę wzięto również efekty „pracy opon” na drogach, choć w przypadku tych ostatnich elementów ustalenie wartości granicznych, które będą podlegać restrykcjom, wciąż jest procesowane.
- Rada Unii Europejskiej a nowe przepisy dotyczęce części samochodowych i ich wpływu na środowisko naturalne. Stop pyłom pochodzącym z działania klocków hamulcowych!
- Przewidywania niemieckiego stowarzyszenia VDA: nowe przepisy będą wdrażane od 2026 r.
- Rynek części zamiennych i ustalenie wartości granicznych dla cząstek stałych.
- Opony jako części zamienne testowane w terenie pod względem stopnia zużycia i homologacji.
Porozumienie w sprawie projektu normy Euro 7 zostało osiągnięte pod koniec grudnia 2023 r. Rada Unii Europeskiej w nowym rozporządzeniu szczególną uwagę poświęca pyłom, które powstają w wyniku działania klocków hamulcowych i podczas zużywania się opon samochodowych.
Według niemieckiego VDA (Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego) potrzebna była aktualizacja technik monitorowania tych zjawisk, uwzględniająca mniejsze rozmiary cząstek w spalinach i ich oddziaływanie na środowisko naturalne.
Co ustala norma Euro 7
Stan zdrowia akumulatorów
Co jeszcze zostanie zbadane i wdrożone za sprawą nowej normy? Trwałość akumulatorów elektrycznych i hybryd typu plug-in. Ich „stan zdrowia” czyli pojemność magazynowania energii nie może spaść poniżej 80% w czasie przejechania pierwszych 100 tys. km lub podczas pięciu pierwszych lat użytkowania pojazdu.
Jeśli spada, taki „pacjent” szkodzi środowisku naturalnemu. Z kolei po ośmiu latach lub gdy licznik pokaże 160 tys. przejechanych kilometrów, akumulatory elektryczne muszą wskazywać pojemność na granicy co najmniej 72%.
Niemieckie VDA zakłada, że norma Euro 7 zacznie obowiązywać:
- dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych od końca 2026 r.;
- dla ciężarówek i autobusów od połowy 2028 r.
Prezes VDA, Hildegard Müller, tłumaczy, że ten wydłużony okres realizacji nowych wytycznych pozwoli producentom i dystrybutorom części zamiennych przygotować się do koniecznych obostrzeń.
Testy układów hamulców
Rynek części zamiennych i ustalenie wartości granicznych dla cząstek stałych
Niezależny rynek części zamiennych z uwagą przygląda się liczbom, które określają wartości graniczne wytwarzanych cząstek stałych, i planowanym metodom pomiaru ścierania hamulców.
Testy układów hamulców
Testy układów hamulców odbywają się w specjalnych laboratoriach, gdzie w szczelnych komorach pomiarowych monitorowany jest proces działania klocków hamulcowych.
Podczas odtworzonej sekwencji hamowania powstają cząstki (o wielkości poniżej 10 mikrometrów), które są w odpowiedni sposób zbierane i następnie ważone.
Dopuszczalne przez normę wartości to:
- 3 mg/1 km w samochodach elektrycznych;
- 7 mg/1 km w pojazdach z silnikami spalinowymi.
Części zamienne: opony i koła
Opony na badaniach terenowych
A co ze specyfikacjami dotyczącymi opon? Europejska Komisja Gospodarcza (UNECE), która odpowiada za dostarczenie technicznej dokumentacji potrzebnej do potwierdzenia danych regulacyjnych, pierwszych miarodajnych wyników badań spodziewa się dopiero w 2025 r.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Z kolei Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Felg (ETRTO) przedstawiła bardzo konkretne propozycje, które mają usprawnić przebieg badań nad pracą opon na nawierzchniach dróg – w tym wypadku jednak potrzebne są tzw. testy terenowe, uwzględniające przejazd różnych pojazdów tymi sami drogami, ale przy odmiennych warunkach pogodowych. A następnie – porównanie otrzymanych wyników badań z pracą opon w warunkach „czystych”, tj. laboratoryjnych.
Organizacja ETRTO uważa, że największy wpływ na fizyczne zużycie opon ma rodzaj nawierzchni, po której porusza się samochód, a także styl jazdy kierowcy. W celu poparcia tej tezy, opony będą ważone przed podróżą, jak i po zakończonej trasie. W ten sposób zostanie oszacowany stopień ich ścieralności.
Jak podkreślają specjaliści od testów motoryzacyjnych, długotrwały proces badań może spowodować, że zatwierdzenie nowych wytycznych nastąpi nie wcześniej niż w 2026 r.
Aftermarket a norma Euro 7
Powstaje więc pytanie, czy w przyszłości będzie można używać tylko części zamiennych, które mają homologację Euro 7? Na jaką skalę (i w których krajach?) przepisy będą ściśle respektowane podczas przeglądów technicznych pojazdów?
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych a Norma 7
Tematem interesuje się m.in. polskie Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), które zastrzega, że nowa norma nie może utrudniać dostępu do rynku części zamiennych. Niezależni dostawcy mają teraz czas, aby przygotować się na uzgodnione wytyczne i zweryfikować swoje produkty pod kątem emisji zanieczyszczeń.
SAMOCHÓD Z PASZPORTEM ŚRODOWISKOWYM |
Parlament Europejski w porozuminiu z Radą UE zatwierdził, iż od 2027 r., w momencie rejestracji nowego pojazdu będzie wystawiony dokument z informacjami na temat efektywności środowiskowej danego auta – określanej na początku jego użytkowania. Dane z paszportu ekologicznego będą dotyczyć:
|
Opracowano na podstawie materiałów m.in. z „kfz-betrieb”.