Nowoczesne technologie w warsztacie oponiarskim

Nowoczesne technologie w warsztacie oponiarskim ATH

Rozwój technologiczny nie omija branży warsztatowej i wyposażenia stosowanego w codziennej pracy mechaników. W warsztatach oponiarskich wśród niezbędnych urządzeń znajdziemy przede wszystkim montażownice i wyważarki. Zapytaliśmy przedstawicieli branży dostarczającej na rynek tego typu sprzęt warsztatowy, jak zmienia się cały sektor i jakie nowinki technologiczne stopniowo stają się standardem.

  • Przegląd urządzeń do montażu i wyważania kół, niezbędnych do pracy w stacji obsługi pojazdów i w warsztatach wulkanizacyjnych. Wypowiedzi firm zajmujących się tego rodzaju asortymentem. 
  • Jaka montażownica lepiej sprawdza się w działaniu: automatyczna czy półautomatyczna? 
  • Rozwój akcesoriów służących do naprawy, wyważania i montowania kół. Kierunek zmian w sektorze narzędzi warsztatowych. 

Bez względu na to, czy mówimy o profesjonalnym warsztacie wulkanizacyjnym, który specjalizuje się w wymianie i naprawie opon, czy też o autoryzowanej stacji obsługi (ASO), dla której wymiana opon jest jedną z wielu oferowanych usług, podstawą niezawodnej, komfortowej i bezpiecznej pracy jest odpowiedni sprzęt, w tym przede wszystkim montażownica i wyważarka.

Urządzenia te, podobnie jak większość sprzętu warsztatowego, cały czas ewoluują, oferując mechanikom więcej możliwości. Zmiany te z jednej strony wynikają z konieczności dostosowania się do nowych technologii w obszarze ogumienia samochodowego, a z drugiej – mają ułatwić pracę mechanikom i zwiększyć ich wydajność.

Zdaniem ExpertówMichal_Kotarak

Michał Kotarak                                                   
Dyrektor Handlowy, Sosnowski                        

Koła w nowoczesnych samochodach są coraz większe, a za tym idzie wzrost ich masy. Co prawda koło nie jest tak ciężkie, żeby mieć problem z jego podniesieniem, jednak wykonując tę czynność przez cały dzień, z każdym powtórzeniem odczuwamy bardziej jego ciężar i spowalniamy nasze ruchy.

Łukasz PopławskiLukasz_Poplawski
Dyrektor zarządzający, Anwa-Tech                                   
Powtarzalność wyważania kół gwarantuje mechanika, czyli masywna konstrukcja wału i ramy wyważarki oraz adaptery do prawidłowego zamocowania koła na wyważarce. Reszty pilnuje elektronika i dobre zaprojektowanie sensorów. Natomiast zapobieganie błędom człowieka realizowane jest poprzez zastosowanie lasera wskazującego punkt niewyważenia.

Sabina Jakubiec                                                                  Sabina_Jakubiec
Sales Manager & Marketing Manager, Bogusz

W przypadku wyważarek istotne jest, aby oferowały precyzyjne i szybkie wyważanie, z uwzględnieniem różnych typów kół. Automatyzacja procesów, możliwość zapisywania danych czy dostępność funkcji diagnostycznych to dodatkowe elementy, które mogą wpływać na wybór odpowiedniego sprzętu.

Sławomir Miłosz
Dział Techniczny ATH-Heinl                                    Slawomir_Milosz

Opony run flat ze względu na grubsze i bardziej wzmocnione ścianki boczne mogą być czasami trudniejsze do umieszczenia na kole podczas montażu. Firma ATH-Heinl oferuje specjalnie zaprojektowane montażownice i dodatkowy osprzęt, które spełniają rygorystyczne normy WDK. Tylko specjalistyczny sprzęt oraz profesjonalne szkolenie mogą zminimalizować ryzyko uszkodzenia czy zadrapania felg.

Karolina Ślebocka
Kierownik marketingu, Redats Sp z o.o.  Karolina_Slebocka

Montażownice automatyczne są obowiązkowe tam, gdzie jest duży „przemiał”. Są idealne jako główne urządzenie w serwisie. Większość czynności odbywa się automatycznie, a co za tym idzie, umożliwiają znacznie szybsze działanie, co w sezonie „przekładkowym” ma niebagatelne znaczenie.

Szybciej i bezpieczniej 

Nowoczesne wyposażenie warsztatów oponiarskich potrafi diametralnie zmienić pracę mechanika. Dzięki nowym urządzeniom wymiana opon jest znacząco szybsza i bezpieczniejsza. I nie chodzi tu tylko o bezpieczeństwo mechanika, ale również opony czy felgi. To także bardzo ważne, gdyż w przypadku nowych i nietypowych modeli mogą one kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Michał Kotarak, dyrektor handlowy w firmie Sosnowski, wymienia przykładowe rozwiązania, które wydatnie przyspieszają proces wymiany opon: – Są to chociażby podnośniki kół zintegrowane z montażownicą i wyważarką. Koła w nowoczesnych samochodach są coraz większe, a za tym idzie wzrost ich masy. Co prawda koło nie jest tak ciężkie, żeby mieć problem z jego podniesieniem, jednak wykonując tę czynność przez cały dzień, z każdym powtórzeniem odczuwamy coraz bardziej jego ciężar i spowalniamy nasze ruchy. Nowoczesne podnośniki, jak te zintegrowane z wyważarkami Hofmann Geodyna, mają pamięć ustawień i przy pracy z pierwszym kołem pojazdu zapamiętują parametry pracy i ustawiają się tak samo dla kolejnych kół z zestawu. Kolejnym ułatwieniem jest np. uchwyt elektromechaniczny, który samoczynnie dociska koło zamontowane na wale wyważarki. Eliminując w ten sposób czynność dokręcania każdego koła specjalną nakrętką przed wyważeniem. Należy wspomnieć również funkcję automatycznego zatrzymania koła w miejscu niewyważenia, gdzie należy zamontować ciężarek. W kwestii montażownic na pewno dużym ułatwieniem i przyspieszeniem pracy jest stosowanie inflatora, który jednym gwałtownym uderzeniem sprężonego powietrza układa oponę na rantach felgi.

Automatyczna czy półautomatyczna montażownica? 

Ze świecą dziś szukać warsztatu, w którym demontaż i montaż opony wykonuje się ręcznie przy użyciu tradycyjnych metod i narzędzi. Standardem obecnie są przede wszystkim montażownice, choć w ich przypadku wciąż – obok rozwiązań w pełni automatycznych – można spotkać także modele półautomatyczne. Jak tłumaczy Karolina Ślebocka, kierownik marketingu w firmie Redats, montażownice automatyczne są obowiązkowe tam, gdzie jest duży „przemiał”. Są idealne jako główne urządzenie w serwisie.

Większość czynności odbywa się automatycznie, a co za tym idzie, umożliwiają znacznie szybsze działanie, co w sezonie „przekładkowym” ma niebagatelne znaczenie. – Z kolei montażownica typu „półautomat” to idealne rozwiązanie jako dodatkowe urządzenie w warsztacie. Urządzenia tego typu są również często wybierane do warsztatów przydomowych – dodaje Karolina Ślebocka. Dobór odpowiedniej maszyny naturalnie zależy od kilku czynników, jak chociażby rodzaju pojazdu, jaki będziemy obsługiwać, oczekiwanego natężenia ruchu w warsztacie, a także zasobności naszego portfela.

Maszyny półautomatyczne polecane są jako urządzenie „pomocnicze”, które będzie wykorzystywane tylko podczas wysokiego sezonu, kiedy główne urządzenia są za mało wydajne, albo jako maszyna w warsztacie, gdzie wymiana opon jest usługą wykonywaną okazyjnie – wyjaśnia Michał Kotarak. – Każdy profesjonalny serwis wulkanizacyjny powinien mieć montażownicę automatyczną i to najlepiej z dodatkowym ramieniem do opon typu run flat. Ponieważ felgi w dzisiejszych samochodach są coraz większe, a ogumienie coraz bardziej wymagające podczas wymiany, takie maszyny czynią pracę nie tylko łatwiejszą i szybszą, ale również bezpieczniejszą. Nikt nie chciałby uszkodzić felgi czy opony klienta i narazić się na dodatkowe koszty oraz straty wizerunkowe przez nieodpowiednie wyposażenie serwisu. Warto zwrócić uwagę na montażownice Hofmann z certyfikatem WDK (Zrzeszenia Niemieckich Producentów Ogumienia), który gwarantuje bezpieczną wymianę nawet najtrudniejszych opon.

Wyważarki z nowymi funkcjami 

Również współczesne wyważarki w coraz większym stopniu mają ułatwiać pracę mechanikom. Jak zauważa Łukasz Popławski, dyrektor zarządzający w firmie Anwa-Tech, zwiększająca się waga kół powoduje, że wyważarka musi wyważyć ciężkie koło bez żadnego błędu. To jej podstawowe zadanie. Dodatkowo powinna zachować komfort pracy i poprawiać szybkość wyważania.

Anwa-Tech Źródło: Anwa-Tech

Powtarzalność wyważania gwarantuje mechanika, czyli masywna konstrukcja wału i ramy wyważarki oraz adaptery do prawidłowego zamocowania koła na wyważarce. Reszty pilnuje elektronika i dobre zaprojektowanie sensorów – wyjaśnia Popławski. – Zapobieganie błędom człowieka realizowane jest poprzez zastosowanie lasera wskazującego punkt niewyważenia. Dzięki niemu serwisant nie myli się w aplikacji ciężarka. Komfort i szybkość wyważania poprawiają podnośniki koła i uchwyty pneumatyczne. Oczekują ich pracownicy, którzy obsługują duże SUV-y, ciężkie koła lub osoby po urazach o charakterze ortopedycznym.

Sabina Jakubiec, Sales Manager & Marketing Manager w firmie Bogusz wymienia listę zaawansowanych funkcji, które mają usprawnić pracę oferowanych wyważarek:

  • Automatyczne rozpoznawanie i pomiar niezrównoważenia: wyważarki kół wyposażone są w zaawansowane systemy automatycznego rozpoznawania i pomiaru niezrównoważenia, które skanują koło i precyzyjnie określają, gdzie znajduje się nadmiar masy.
  • Elektroniczne systemy wyważania: funkcja elektronicznego wyważania koła pozwala na precyzyjne dodawanie lub usuwanie ciężarka kalibracyjnego na krawędziach obręczy, dzięki temu eliminując niewyważenie koła. 
  • Technologie touch (dotykowe): funkcje monitora dotykowego (np. w wyważarce Librak Touch) sprawiają, że kalibracja i pomiary są dokonywane bez konieczności bezpośredniego kontaktu z kołem, co może być precyzyjniejsze i wygodniejsze.
  • Programy optymalizacji: niektóre wyważarki (np. Rtec i Butler) automatycznie dobierają optymalne parametry balansowania, uwzględniając różne czynniki, takie jak rodzaj koła, jego rozmiar czy specyfikacje techniczne.
  • Monitorowanie postępu: umożliwiają operatorowi śledzenie procesu balansowania i uzyskiwanie informacji zwrotnej w czasie rzeczywistym.
  • Integracja z systemami komputerowymi: wyważarki zintegrowane z systemami komputerowymi umożliwiają łatwą analizę danych.
  • Możliwość pracy z różnymi rodzajami kół: zaawansowane wyważarki są zazwyczaj uniwersalne i umożliwiają pracę z różnymi rodzajami kół, w tym kół aluminiowych, stalowych, a także z oponami o różnych rozmiarach.
  • Systemy diagnostyczne: niektóre modele wyważarek mają wbudowane systemy diagnostyczne, które mogą pomagać w identyfikowaniu dodatkowych problemów związanych z kołem, takich jak uszkodzenia czy niewłaściwe ustawienia.

Praca z „trudnymi” przypadkami 

Opony o dużych średnicach, typu run flat czy UHP (Ultra High Performance) mogą sprawiać pewne problemy podczas ich obsługi (wymiany czy naprawy). Jak tłumaczy Łukasz Popławski, opony o większej średnicy oznaczają większą wagę koła i masywniejszą konstrukcję. Każde działanie mechaniczne na oponie oznacza większy opór i siłę wywoływaną przez narzędzie, np. łyżkę montażową. To sprawia, że sposób montażu powinien być dopasowany do utrudnionych warunków.

Współczesne montażownice nie wymagają wykorzystania tradycyjnej łyżki do opon. Mają system siłowników przykładających siłę w inny sposób. Pomagają sprawniej wymieniać dużą liczbę opon o średnicy np. 20 cali. Wiele modeli nie posiada szczęk kojarzonych z zarysowaniami – mówi Łukasz Popławski. – Nie oznacza to, że nowoczesna montażownica nigdy nie uszkodzi opony. Wiele zależy od użytkownika. Dużo o tym mówimy na szkoleniach dla montażystów. Praca serwisanta jest obecnie znacznie trudniejsza.

Karolina Ślebocka przekonuje, że w teorii wszystko jest możliwe: – Na półautomatycznej montażownicy można wymienić oponę typu run flat, ale to wymaga ogromnych umiejętności i lat doświadczeń. To praca na dwie łyżki, więc pewna ręka i doświadczenie są niezbędne. Wykorzystanie automatycznego sprzętu wraz z przystawką do kół niskoprofilowych i run flat znacznie ułatwia pracę. Ponadto ogranicza ryzyko zarysowania felgi lub uszkodzenia ogumienia. Jeśli chodzi o wyważarki, to każda będzie dobra. Oczywiście automaty z większą liczbą funkcji oszczędzą czas i zwiększą komfort pracy, ale podstawowe maszyny będą wystarczające.

Sławomir Miłosz z Działu Technicznego w firmie ATH-Heinl wyjaśnia, że technologia run flat to nie tylko kwestia twardszej opony. Opony tego typu charakteryzują się zazwyczaj sztywniejszymi ściankami bocznymi w porównaniu z oponami tradycyjnymi, co sprawia, że ich montaż i demontaż stają się bardziej wymagające. Szczególnie istotne jest to w przypadku prac związanych z demontażem i montażem górnej stopki.

Do profesjonalnej obsługi niezbędne są zazwyczaj: co najmniej jedno pomocnicze ramię, np. ATH A34 oraz kompletny zestaw akcesoriów WDK. – Posiadanie certyfikatu WDK staje się kluczowe dla firm zajmujących się obsługą opon, które gwarantują prawidłowy i profesjonalny montaż opon UHP i run flat – mówi Miłosz. – To osiągane jest dzięki specjalnie przeszkolonym, certyfikowanym i sprawdzonym technikom oraz posiadaniu certyfikowanego i przetestowanego sprzętu do obsługi. Jedyną podstawową różnicą między obsługą opon standardowych a opon run flat jest rodzaj potrzebnego sprzętu montażowego. Opony run flat wymagają specjalnego wieloramiennego sprzętu do nacisku na oponę, jednak obie metody obsługi są przeprowadzane w podobny sposób.

W początkowym okresie stosowania technologii run flat serwisy musiały zachować szczególną ostrożność podczas montażu i demontażu, aby uniknąć uszkodzenia układu TPMS – nie były jeszcze z nim dostatecznie zaznajomione. Od 2008 r. większość samochodów osobowych oryginalnie wyposażona jest w układ TPMS, więc obecnie nie stanowi to większego problemu.

Sztywne ścianki boczne i bardzo niski profil opon były również charakterystyczne dla wczesnych wersji opon run flat, co sprawiało, że montaż i demontaż tych opon był trudny bez użycia nowoczesnego sprzętu do wymiany opon. Współczesne potrzeby serwisowe związane z oponami run flat są jednak obsługiwane efektywnie dzięki zaawansowanym urządzeniom dostępnym na rynku.

Sławomir Miłosz wymienia 3 kluczowe aspekty, które decydują o tym, że montaż i demontaż opon run flat to proces wymagający szczególnej ostrożności:
1. Postępowanie z zespołem opona/koło: koła z oponami run flat są wartościowym i kosztownym elementem pojazdu, z tego powodu technicy serwisowi muszą poświęcić odpowiednią uwagę, aby uniknąć uszkodzeń felg. Ostrożne podejście jest kluczowe, aby uniknąć strat finansowych dla serwisu związanego z ewentualnymi uszkodzeniami.
2. Zaciśnięcie koła: zawsze zalecamy zaciśnięcie zewnętrzne, ponieważ nie tylko lepiej trzyma koło, ale również minimalizuje ryzyko uszkodzeń felgi, które mogą wystąpić w przypadku zaciśnięcia wewnętrznego.
3. Zdejmowanie i zakładanie opony: podczas procesu montażu lub demontażu opony należy zachować szczególną ostrożność, aby zapewnić pełne bezpieczeństwo każdego etapu dla opony i koła. Poprawne obchodzenie się z czujnikami TPMS, stosowanie odpowiedniej ilości smaru, a także korzystnie z niezbędnych urządzeń i akcesoriów pomocniczych, które ułatwiają wymianę sztywnej ściany bocznej opony, są kluczowe dla zachowania wysokiego standardu obsługi. – Wszystkie te aspekty są istotne, a precyzyjne wykonywanie każdego kroku jest kluczowe w profesjonalnej i bezpiecznej obsłudze opon run flat – podsumowuje Miłosz.

Na co zwracać uwagę przy wyborze montażownicy i wyważarki? 

Według właściciela firmy Bogusz, Rafała Bogusza, przy wyborze montażownicy i wyważarki do warsztatu samochodowego kluczowym aspektem jest dostosowanie urządzeń do współczesnych standardów technologicznych oraz potrzeb rynku. Współczesne montażownice powinny być wyposażone w zaawansowane technologie, które ułatwiają obsługę różnorodnych rodzajów opon, w tym tych o większych rozmiarach czy o bardziej skomplikowanym bieżniku.

Mowa tutaj o przystawkach do opon niskoprofilowych, których jest coraz więcej na rynku, więc możliwość ich obsłużenia zwiększa możliwość zdobycia większej liczby klientów. Ważne jest także, aby urządzenia były ergonomiczne, co przekłada się na komfort pracy i efektywność procesów. W przypadku wyważarek istotne jest, aby oferowały precyzyjne i szybkie wyważanie, z uwzględnieniem różnych typów kół.

Automatyzacja procesów, możliwość zapisywania danych czy dostępność funkcji diagnostycznych to dodatkowe elementy, które mogą wpływać na wybór odpowiedniego sprzętu. – Dodatkowe funkcje, takie jak laser czy sonar, mają urządzenia premium, które mogą ułatwić i przyspieszyć obsługę klienta. Ponadto, warto zwrócić uwagę na trwałość i łatwość konserwacji urządzeń, bo przekładają się na koszty eksploatacji i długość użytkowania sprzętu – podsumowuje Sabina Jakubiec.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę