Podnośniki do zadań specjalnych

Podnośniki do zadań specjalnych Adobe Stock_scharfsinn86

Podnośniki samochodowe to jedno z podstawowych urządzeń, jakie można spotkać w warsztacie. Bez niego niemożliwe albo mocno utrudnione byłoby wykonanie części usług serwisowych i naprawczych. Na rynku ciągle jeszcze dominują podnośniki uniwersalne, ale na popularności zyskują również podnośniki specjalistyczne. Dzięki nim warsztat ma możliwość doskonalenia się w obsłudze również tych pojazdów, których standardowe modele podnośników nie dadzą rady podnieść.

  • Wybór podnośnika z szerokiej oferty rynkowej tego typu urządzeń warsztatowych jest uzależniony przede wszystkim od rodzaju prowadzonej działalności w warsztacie. 
  • Obecnie w serwisach motoryzacyjnych największą popularnością cieszą się podnośniki dwukolumnowe o udźwigu co najmniej 3500 kg, które spełniają najnowsze normy ISO. 
  • Sporym wyzwaniem jest obsługa największych pojazdów ciężarowych o masie kilkudziesięciu ton. W takim przypadku niezbędne jest użycie podnośników typu najazdowego o 6 lub nawet 8 kolumnach.
  • Bez względu na to, czy mowa o podnośnikach uniwersalnych, przeznaczonych do samochodów osobowych, czy o pojazdach specjalistycznych do ciężkich pojazdów ciężarowych producenci tych rozwiązań starają się urozmaicić ofertę o nietypowe rozwiązania.

Oferta produktowa w tej kategorii urządzeń warsztatowych jest bardzo szeroka. Wyróżniamy podnośniki z napędem elektrycznym lub ręcznym, z przeniesieniem napędu elektromechanicznym, elektrohydraulicznym lub elektropneumatycznym. Jeśli zaś chodzi o konstrukcję podnośników to dostępne są podnośniki kolumnowe (jedno-, dwu-, cztero i z większą liczbą kolumn), podnośniki nożycowe czy podnośniki stemplowe, zwane również słupowymi.

podnosnik_Coframa Coframa
2-kolumnowy podnośnik elektromechaniczny Ravaglioli KPX35EV to wszechstronne rozwiązanie, które może być wykorzystywane do obsługi pojazdów o różnych typach i rozmiarach. 

Niektóre rodzaje podnośników mogą być montowane na powierzchni podłogi, a niektóre mogą być w niej zagłębione (wówczas mamy idealnie płaską podłogę). Do tego należy doliczyć osobną kategorię przenośników mobilnych, a także tych o specjalnym przeznaczeniu.

Popularne podnośniki 

Wybór podnośnika z szerokiej oferty rynkowej tego typu urządzeń warsztatowych jest uzależniony przede wszystkim od rodzaju prowadzonej działalności w warsztacie. Inne będą potrzeby np. zakładu mechanicznego, który zajmuje się typowymi naprawami, a inne – zakładu wulkanizacyjnego. Duży wpływ na ten wybór ma również rodzaj obsługiwanych pojazdów.

Jeśli serwis skupia się wyłącznie na obsłudze samochodów osobowych, jego potrzeby w tym obszarze będą dużo mniejsze. Co innego w przypadku warsztatów, które będą serwisować pojazdy dostawcze, ciężarowe bądź inne specjalnego przeznaczenia. Na decyzję zakupową duży wpływ mają również możliwości montażu w warsztacie. W przypadku już istniejących serwisów mogą wystąpić pewne ograniczenia związane np. z brakiem możliwości ingerencji w posadzkę – takich utrudnień nie ma jeszcze na etapie budowy całkowicie nowego zakładu. 

Według Mikołaja Piekuty, specjalisty ds. marketingu z firmy Coframa, obecnie w serwisach motoryzacyjnych największą popularnością cieszą się podnośniki dwukolumnowe o udźwigu co najmniej 3500 kg, które spełniają najnowsze normy ISO. Te nowoczesne podnośniki nie tylko charakteryzują się odpowiednią nośnością, ale także spełniają rygorystyczne wymagania branżowe, zapewniając zgodność z normami bezpieczeństwa i jakości.

Podnośniki dwukolumnowe zyskują popularność ze względu na swoją wszechstronność i zdolność do podnoszenia zarówno pojazdów spalinowych, jak i elektrycznych. Udźwig wynoszący 3500 kg sprawia, że są one idealne do obsługi różnych rodzajów pojazdów osobowych i lekkich dostawczych, włączając w to również bardziej masywne modele. To szczególnie istotne w dzisiejszym zróżnicowanym środowisku serwisów motoryzacyjnych – mówi Mikołaj Piekuta. – Dodatkowo, zgodność z najnowszymi standardami ISO stanowi kluczowy czynnik przy wyborze podnośnika. Gwarantują one zgodność z aktualnymi normami branżowymi i tworzą bezpieczne warunki pracy. Dzięki temu serwisy motoryzacyjne mają możliwość korzystania z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które wspierają efektywność i zapewniają bezpieczeństwo w obszarze podnoszenia pojazdów.

Sosnowski_adapter Sosnowski
Herrmann Push Adapter to rozwiązanie do unoszenia samochodów elektrycznych, które daje mechanikowi niczym nieograniczony dostęp do podwozia pojazdu.

Uniwersalne czy specjalistyczne? 

Choć największą popularnością cieszą się podnośniki uniwersalne, to nie brak na rynku również specjalistycznych rozwiązań. To przede wszystkim podnośniki o większym udźwigu, które są przeznaczone do obsługi pojazdów dostawczych, ciężarowych czy innych specjalnych. Sporym wyzwaniem jest obsługa największych pojazdów ciężarowych o masie kilkudziesięciu ton. W takim przypadku niezbędne jest użycie podnośników typu najazdowego o 6 lub nawet 8 kolumnach.

Ciekawą alternatywą są także kolumny przestawne – w zależności od wielkości serwisowanego pojazdu możliwe jest regulowanie liczby kolumn. W przypadku mniejszych pojazdów użytkowych wystarczą np. 4 kolumny, ale już w przypadku większego zestawu konieczne może być użycie 8 kolumn. Zaletą tego typu rozwiązania jest także możliwość późniejszej rozbudowy o kolejne kolumny. 

Do najbardziej zaawansowanych podnośników dla pojazdów ciężarowych zalicza się również hydrauliczne modele 2–5-stemplowe. Zaawansowane automatyka dostosowuje odległość stempli do rozstawu osi. Obsługę serwisową takiego pojazdu ułatwiają dodatkowe uchwyty lub dźwigniki, które pozwalają na łatwe przenoszenie i manewrowanie ciężkimi podzespołami.

Wyzwaniem dla producentów podnośników było również dostosowanie urządzeń podnoszących do pojazdów z napędem hybrydowym i elektrycznym. Dziś ta kategoria podnośników, dzięki dynamicznej sprzedaży samochodów z alternatywnymi napędami, należy do najszybciej rozwijających się na rynku. 

Jak zauważa Michał Kotarak, dyrektor handlowy w firmie Sosnowski, w przypadku warsztatów mechaniki ogólnej w przeważającej większości wykorzystuje się standardowe podnośniki dwukolumnowe, ponieważ są tanie i uniwersalne w swoim zastosowaniu. 

Michał Kotarak
Dyrektor handlowy Sosnowski

Michał KotarakDla pojazdów ciężarowych i autobusów rzadko spotykanym rozwiązaniem jest podnośnik podposadzkowy Blitz Duplex, który składają się z 2 do nawet 4 siłowników podnoszących, które wyjeżdżają z podłogi, a każdy z nich ma udźwig 15 ton. W tym rozwiązaniu chwytamy pojazd za osie, żeby po podniesieniu mieć dostęp do kół.

Z kolei warsztaty wulkanizacyjne wybierają najczęściej podnośniki podprogowe niskiego podnoszenia do szybkiego podniesienia pojazdu na wysokość pozwalającą na zdemontowanie koła. – Jednak w związku ze zmianą technologiczną w transporcie, czyli przejściem na samochody elektryczne, klienci coraz częściej pytają o podnośniki do tych pojazdów – zwraca uwagę Kotarak. I dodaje, że często producenci zalecają podnoszenie samochodów elektrycznych za koła, chociażby w celu demontażu pakietu baterii, który często zajmuje całą podłogę. – W takim przypadku oferujemy podnośniki ze specjalnymi widłami, jak chociażby Herrmann Swingarm. Istnieje też rozwiązanie o nazwie Herrmann Push Adapter – wciąż chwytające za progi, jednak dające dostęp praktycznie do całego podwozia pojazdu. Zainteresowanie typowymi podnośnikami widać również po pojawiających się co jakiś czas nietypowych zapytaniach ofertowych, jakie napływają do firm, które oferują takie urządzenia.

Sosnowski_podnosnik_samochodowy Sosnowski
Mobilny podnośnik Finkbeiner FHB3500, ze względu na łatwość jego manewrowania, docenią m.in. warsztaty, które borykają się z małą ilością miejsca. 

 

Mikołaj Stoiński, menedżer produktu w firmie Tip-Topol, podkreśla, że co jakiś czas pojawiają się zapytania o mniej lub bardziej nietypowe podnośniki, których znaczna część lokalnych dystrybutorów i dostawców nie ma w stałej ofercie. Wymaga to indywidualnego podejścia i przygotowania specjalnej propozycji handlowej.

Przykładami takich podnośników, które nie są regularnie spotykane w warsztatach samochodowych, są podnośniki kasetowe montowane w szczególny sposób w posadzce albo kolumny przestawne, które przede wszystkim przeznaczone są do unoszenia pojazdów ciężarowych, autobusów i pojazdów specjalnych, takich jak wózki widłowe – wymienia Mikołaj Stoiński. – Warto także wspomnieć, że rosnąca popularność pojazdów elektrycznych zwiększa zainteresowanie podnośnikami przeznaczonymi do serwisu baterii, które w tych pojazdach się znajdują. Dodatkowo klienci szukają akcesoriów niezbędnych do podnoszenia samochodów elektrycznych, np. specjalne adaptery na łapy podnośników dwukolumnowych do Tesli. 


Mikołaj Stoiński 
Menedżer produktu Tip-Topol

Mikołaj StoinskiKolumny przestawne naszej marki INVENTO EL 85 mają udźwig 8,5 tony na kolumnę, są zasilane akumulatorowo, a komunikacja między każdym podnośnikiem odbywa się bezprzewodowo. Dzięki temu komfort pracy jest bardzo wysoki ze względu na brak kabli, które utrudniają manewrowanie w halach i warsztatach.

Nietypowe przykłady z rynku 

Bez względu na to, czy mowa o podnośnikach uniwersalnych, przeznaczonych do samochodów osobowych, czy o pojazdach specjalistycznych do ciężkich pojazdów ciężarowych producenci tych rozwiązań starają się urozmaicić ofertę o nietypowe rozwiązania. Jak mówi Mikołaj Stoiński, firma Tip--Topol cały czas rozwija swoją ofertę, aby była dostosowana do potrzeb klientów i tego, co dzieje się na rynku.

W ostatnim czasie wprowadziliśmy do oferty kolumny przestawne naszej marki INVENTO EL 85, które jednocześnie spełniają wszelkie wymagania tego typu produktu i są dostępne w atrakcyjnej cenie w porównaniu z dotychczasowo dostępnymi podnośnikami. Widzimy duży potencjał w tym produkcie, a jego sprzedaż z ostatnich miesięcy wyraźnie go potwierdza – przekonuje Mikołaj Stoiński. 

Kolumny są oferowane w zestawach, w kilku wariantach, jako 4, 6 czy 8 kolumn, a w dowolnym momencie zestaw można rozbudować o kolejne podnośniki, co znacznie ułatwia zarządzanie budżetem na sprzęt, dzięki rozłożeniu inwestycji w czasie. 

INVENTO EL 85 ma udźwig 8,5 t na kolumnę, jest zasilany akumulatorowo, a komunikacja między każdym podnośnikiem odbywa się bezprzewodowo. Dzięki temu komfort pracy jest bardzo wysoki ze względu na brak kabli, które utrudniają manewrowanie w halach i warsztatach. Mikołaj Piekuta z oferty firmy Coframa wyróżnia podnośnik elektromechaniczny, 2-kolumnowy Ravaglioli KPX35EV, który jest doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy poszukują innowacyjnego oraz uniwersalnego podnośnika do obsługi różnych rodzajów pojazdów. 

Jego zalety sprawiają, że jest idealnym narzędziem do podnoszenia pojazdów o różnych typach i rozmiarach – zapewnia Piekuta i wylicza wyróżniające się cechy podnośnika KPX35EV. Po pierwsze elektromechaniczna konstrukcja. Wykorzystanie technologii elektromechanicznej gwarantuje precyzyjne i efektywne podnoszenie pojazdów. To również pozwala na zminimalizowanie awarii i utrzymanie niezawodności w długotrwałym użytkowaniu.

   Mikołaj Piekuta
   Specjalista ds. marketingu Coframa

Podnośnik elektromechaniczny, 2-kolumnowy Ravaglioli KPX35EV, który jest częścią naszej oferty, stanowi doskonałe rozwiązanie dla wszystkich, którzy poszukują innowacyjnego i uniwersalnego podnośnika do obsługi różnych rodzajów pojazdów.

 

Po drugie uniwersalność i elastyczność. Dzięki profilowanym ramionom z łamanymi końcówkami podporowymi pod kątem 90° podnośnik jest wyjątkowo elastyczny w użytkowaniu. Może być skutecznie używany do podnoszenia różnych typów pojazdów, obejmując standardowe samochody miejskie, sportowe, a także najnowocześniejsze pojazdy elektryczne oraz auta dostawcze z długim rozstawem osi.

I po trzecie zgodność z najnowszymi trendami. Podnośnik KPX35EV jest dostosowany do obsługi najnowszych trendów motoryzacyjnych, obejmujących rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych. Jego uniwersalność sprawia, że może obsługiwać szeroką gamę pojazdów, spełniając różnorodne potrzeby warsztatów samochodowych.

Podsumowując, podnośnik elektromechaniczny 2-kolumnowy KPX35EV stanowi nowoczesne i wszechstronne narzędzie, które doskonale sprawdzi się w obszarze serwisu pojazdów, niezależnie od ich typu czy rozmiaru i rodzaju podwozia – dodaje Mikołaj Piekuta. 

Dyrektor handlowy w firmie Sosnowski, Michał Kotarak, również zwraca uwagę na jedno ciekawe rozwiązanie ze swojej oferty: – Chyba najbardziej nietypowym w naszej ofercie podnośnikiem do pojazdów o DMC 3,5 t jest mobilny podnośnik Finkbeiner FHB3500. Zasilany jest bateriami, które na jednym ładowaniu pozwalają na 20 cykli podnoszenia/opuszczania z pełnym obciążeniem na wysokość 1940 mm. Jest to rozwiązanie dla warsztatów, które borykają się z małą ilością miejsca, a potrzebują dodatkowego stanowiska. FHB3500 jest bardzo łatwy w manewrowaniu, bo jedna osoba może przestawić go w dowolne miejsce podobnie jak wózek paletowy, nawet na placu przed warsztatem.

Dla pojazdów ciężarowych i autobusów rzadko spotykanym rozwiązaniem jest natomiast podnośnik podposadzkowy Blitz Duplex, który składa się z 2 do nawet 4 siłowników podnoszących, które wyjeżdżają z podłogi, a każdy z nich ma udźwig 15 ton. W tym rozwiązaniu chwytamy pojazd za osie, żeby po podniesieniu mieć dostęp do kół. Pierwszy siłownik jest stały, natomiast kolejne są przesuwne i ustawiają się w odpowiednim miejscu w zależności od rozstawu osi pojazdu – dodaje Kotarak.

Wprawdzie w większości sytuacji warsztatowych uniwersalny podnośnik powinien zdać egzamin, jednak w warsztatach, które specjalizują się w obsłudze pojazdów użytkowych, konieczna będzie inwestycja w podnośniki specjalistyczne. Na szczęście na rynku nie brak również tego typu rozwiązań, które usprawnią obsługę dużych, ciężkich i innych, nietypowych pojazdów.

Źródło: Materiały redakcyjne

 

 

 

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę