Czysta radość z jazdy, czyli Toyota Coupe GR86

Toyota

Nowe coupe Toyoty GR86  ma być propozycją analogowego auta na cyfrowe czasy. Będzie to trzeci globalny model Toyoty z linii GR, która charakteryzuje się sportowym charakterem. Dołącza zatem do grona GR Supry oraz GR Yarisa, które to modele zostały stworzone na bazie doświadczeń Toyota Gazoo Racing.

Przypomnijmy, że zespół Toyota Gazoo Racing  wielokrotnie osiągnął tytuł mistrza świata w rajdach i wyścigach. Nowe coupe w swojej konstrukcji zostało oparte na poprzednim modelu GT86, który trafił na rynek w 2012 roku. Wysokoobrotowy, czterocylindrowy silnik został klasycznie umieszczony z przodu, napędzając tylne koła. W porównaniu do wersji poprzedniej zwiększono tu pojemność, moc oraz moment obrotowy. Nowy silnik typu boxer ma 2,4 litra pojemności skokowej. Jego konstrukcja pozwala na wysokie osiągi przy obniżonym środku ciężkości. Dzięki temu auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy lub 6,9 sekundy z automatyczną skrzynią biegów. Jeśli chodzi o możliwe prędkości maksymalne: dla wersji manualnej, wynosi ona 226 km/h, a dla wersji automatycznej – 216 km/h.

Silnik boxer w nowej Toyocie GR 86, źrodło: materiały prasowe

Jakie zmiany wprowadzono w stosunku do poprzedniej wersji?

Moment obrotowy zwiększono do 250 Nm, który osiągany jest już przy 3700 obr./min. Takie warunki zapewniają przyjemne wrażenia podczas jazdy, która jest z jednej strony płynna, z drugiej zaś pozwala na zdecydowane przyspieszenie. Warto wspomnieć tu, jeśli chodzi o jednostkę napędową, że nie tylko zwiększono moc przy jednoczesnym obniżeniu masy, ale również zmiany obejmują zainstalowanie cieńszych tulei cylindrów, optymalizację płaszcza wodnego oraz zastosowanie pokrywy zaworów wykonanej z materiału kompozytowego. Wzmocniono i zoptymalizowano kształt łożyska korbowodu i komory spalania. Wtrysk paliwa, przez wykorzystanie wtrysku pośredniego oraz bezpośredniego został dostosowany w ten sposób, że samochód szybciej reaguje na pedał gazu.

Kolejnymi aspektami, poprawiającymi wydajność zespołu napędowego są: dostarczanie powietrza do silnika dzięki zmianom średnicy i długości kolektora dolotowego (wzmocnione przyspieszenie), nowa konstrukcja pompy paliwowej, wysokoobrotowa pompa układu chłodzenia (zapewnia wydajność przy dużych prędkościach).

Nowa Toyota GR 86 coupe, źródło: materiały prasowe

Przyjemne brzmienie i lekka konstrukcja

Zwolennicy „sportowego brzmienia” nie będą zawiedzeni. Podczas przyspieszania, samochód wydaje typowy „pomruk”, a specjalny system zwany Active Sound Control wzmacnia dźwięk silnika w kabinie. Jednakże mają do być przyjemne dla ucha tony, gdyż hałas i wibracje mają być zmniejszone przez hydrauliczne poduszki silnika. Do konstrukcji samochodu użyto lekkich, a zarazem mocnych materiałów w  kluczowych obszarach konstrukcji – tłoczonej na gorąco stali oraz aluminium. Dobór komponentów i przemyślany projekt sprawiły, że jest to jeden z najlżejszych, a zarazem najniżej położonych względem środka ciężkości samochodów.

Stylistyka nadwozia

Samochód został stworzony w ten sposób, aby oddawać klasyczną koncepcję auta sportowego, nawiązując do modeli sprzed lat, takich jak: 2000GT czy Corolla AE86. Wprowadzono tu szereg elementów aerodynamicznych, w tym przednią część nadwozia oraz otwory wentylacyjne, które pomagają kontrolować przepływ powietrza. W zależności od wersji, w GR86 montowane są 17-calowe, 10-ramienne felgi aluminiowe z oponami Michelin Primacy HP lub 18-calowe czarne felgi z oponami Michelin Pilot Sport 4. Pojazd wyglądający klasycznie na zewnątrz, ma nowoczesne rozwiązania i multimedia wewnątrz. Rozmieszczony poziomo panel wskaźników zapewnia kierowcy szerokie pole widzenia i pomaga skupić się na prowadzeniu pojazdu. Auto w swoim wyposażeniu dostosowane jest do najnowszych standardów.

Przemyślany projekt i konstrukcja nowej Toyoty coupe GR86 to prawdziwa gratka dla zwolenników tradycyjnych samochodów sportowych oraz odpowiedź na szeroką ofertę pojazdów hybrydowych i elektrycznych.

Nowa Toyota GR 86 coupe, źródło: materiały prasowe

 

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę