Koenigsegg Jesko wyjeżdża na drogę

Koenigsegg
29.7.2021

Koenigsegg Jesko zaprezentowany w 2019 roku wyjeżdża na drogę: w postaci przedseryjnego samochodu produkcyjnego Jesko Koenigsegg pokazuje, że najwyższe osiągi nie są mu obce. Malowane w kolorze Tang Orange Pearl z akcentami ze srebra i włókna węglowego Jesko jest wizualnym hołdem dla wczesnej oryginalnej palety kolorów Koenigsegga CCR. Pierwsze egzemplarze mają trafić do klientów na początku 2022 roku.
 

Wewnątrz samochód oferuje pełen zestaw zaawansowanych technologicznie udogodnień – w tym inspirowany wyścigami ekran wskaźników SmartCluster za kierownicą (gdzie grafika obraca się wraz z ruchem kierownicy), a także zaktualizowany ekran dotykowy SmartCenter z systemem informacyjno-rozrywkowym.

„Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwością zaprezentowania tej przedseryjnej serii Jesko w połączeniu z rozpoczęciem produkcji 125 samochodów Jesko i Jesko Absolut dla naszych klientów. W ramach naszej stopniowej rozbudowy wstępny montaż Jesko rozpoczyna się w powiększonym obiekcie o powierzchni 10 000 metrów kwadratowych” – oświadcza dyrektor generalny i założyciel firmy - Christian von Koenigsegg.

W fazie prototypów Jesko udowodnił, że zapewnia najwyższą responsywność i wrażenia z jazdy. Ostatnie testy wskazują na niezrównane prowadzenie, które przypisuje się aktywnemu amortyzatorowi triplex dodanemu do przedniego zawieszenia, aktywnej aerodynamice, specjalnym oponom Michelin i systemowi stabilizacji toru jazdy opracowanemu przez Koenigsegg.

To, co naprawdę charakteryzuje Jesko, to opatentowana przekładnia Koenigsegg Light Speed Transmission (LST). Reprezentuje skalę ewolucji nie widzianą od czasu rozwoju technologii podwójnego sprzęgła.

„Jesko prowadzi się bardzo naturalnie. Dzięki płynnej zmianie przełożeń, zarówno w górę, jak i w dół, wszystko dzieje się znacznie szybciej. Nie ma opóźnień, jest bardzo responsywny i zachowuje się dokładnie tak, jak tego chcesz. Jak na samochód o takiej wielkości i mocy, jest bardzo zwrotny, dobrze reaguje na ruchy kierownicą i nie obraca się nawet przy nagłych ruchach na pełnym gazie”, mówi kierowca prototypu Jesko, Markus Lundh.

Skrzynia biegów LST

LST, mająca być najszybszą na świecie skrzynią biegów posiada dziewięć biegów do jazdy do przodu i jest wyposażona w siedem mokrych sprzęgieł wielotarczowych w kompaktowym, ultralekkim pakiecie. 
Współczesne skrzynie DCT mają zazwyczaj dwa sprzęgła – jedno do biegów parzystych, a drugie do biegów nieparzystych. Jedno sprzęgło/bieg jest załączone i przekazuje napęd, podczas gdy jednostka sterująca wstępnie wybiera, czego oczekuje, jako następny bieg. To rozwiązanie pozwala na szybką zmianę biegów, ale wiąże się z koniecznością zmiany biegów tylko na przełożenia sąsiednie - na przykład z 4 na 5, czy z 3 na 2.
Koenigsegg LST pozwala kierowcy zmienić bieg na optymalny w celu przyspieszenia, niezależnie od stosunku tego biegu do aktualnie używanego przełożenia. System ten nazwany jest „Ultimate Power on Demand”.
Na przykład, jeśli jesteś na 7. biegu, a 4. bieg jest optymalnym biegiem dla maksymalnego przyspieszenia, Koenigsegg LST pozwoli Ci błyskawicznie zmienić bieg z 7. na 4. bez czekania na synchronizację, czy przełączania przez przełożenia pośrednie. 
Tradycyjne DCT mogą ważyć do 140 kg. Nowa przekładnia Koenigsegg Light Speed waży zaledwie 90 kg, łącznie z mokrymi sprzęgłami, kołem zamachowym, płynami, rozrusznikiem i pompami olejowymi. Ma również zoptymalizowaną, kompaktową konstrukcję, dzięki czemu zajmuje znacznie mniej miejsca. Dzięki temu masa układu napędowego jest znacznie bardziej centralna dla pojazdu, co daje więcej miejsca na zaawansowaną aerodynamikę podpodłogową.
Zmiana biegów odbywa się za pomocą manetek przy kierownicy lub ręcznej dźwigni zmiany biegów umieszczonej w tradycyjnym, centralnym położeniu.

Mocniejszy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem

Jesko jest napędzane przeprojektowanym silnikiem V8 z podwójnym turbodoładowaniem. Silnik jest wyposażony w nowy „płaski” wał korbowy z wykorbieniami przestawionymi co 180 stopni, nowy układ dolotowy, większe turbosprężarki i dodatkowy wtrysk powietrza z precyzyjną kontrolą ciśnienia. 
Sercem silnika jest najlżejszy na świecie seryjnie produkowany wał korbowy spotykany w silnikach V8. Ważący zaledwie 12,5 kg wał z wykorbieniami rozwartymi co 180 stopni pozwala Jesko wytwarzać więcej mocy jednocześnie osiągając obroty na poziomie 8500 obr./min.
Wał korbowy jest frezowany przez mały zakład produkcyjny w południowej Szwecji. Jest on wykonany zgodnie z wewnętrznym projektem Koenigsegg z jednego kęsa stali „Dievar” o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie. Tendencji silników z „płaskim” wałem do większych wibracji przeciwdziałają aktywne mocowania silnika zastosowane po raz pierwszy w modeli Regera, a także nowo zaprojektowane, superlekkie korbowody i tłoki.
Zaprojektowany przez Koenigsegga system wtrysku powietrza składa się z małej sprężarki i zbiornika powietrza wykonanego z włókna węglowego. Oczekujący na opatentowanie system zapewnia potężny, 20-barowy zastrzyk powietrza w celu podtrzymania obrotów turbospręzarki i zapewnienia jej natychmiastowej reakcji. 
Silnik został przeprojektowany tak, aby mieścił zawór wirowy na wlocie i indywidualne czujniki ciśnienia dla każdego cylindra, aby zapewnić precyzyjne monitorowanie każdego cylindra w czasie rzeczywistym. Turbulentne powietrze zapewnia szybsze spalanie, co prowadzi do bardziej wydajnego i efektywnego spalania, szczególnie przy niższych obrotach i podczas zimnego rozruchu.
Silnik o pojemności 5 litrów generuje 1280 KM na zwykłej benzynie i 1600 KM na paliwie E85. Maksymalny moment obrotowy wynosi 1500 Nm przy 5100 obr./min, a wartość wyższa, niż 1000 Nm jest dostępna w zakresie od 2700 do 6170 obr./min.

Silnik Koenigsegg Jesko. Źródło: Matti Blume, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons Silnik ze skrzynią biegów oraz układem wydechowym montowany w Koenigsegg Jesko.

Obsługa i kierowanie

Rdzeniem każdego Koenigsegga jest nadwozie monocoque z włókna węglowego. Jesko posiada skorupę, która jest o 40 mm dłuższa i 22 mm wyższa od swojego poprzednika, co zapewnia większą przestrzeń nad głową i w przestrzeni nóg. Co ważne, nadal zachowuje swoją sztywność na skręcanie wynoszącą  65 000 Nm na stopień. Ma to niebagatelny wpływ na prowadzenie pojazdu. Wahacze w stylu tych stosowanych w bolidach F1 zostały dodatkowo wzmocnione, a koła osadzono na największych stosowanych obecnie łożyskach kół. W pełni regulowane tłumienie firmy Öhlins jest dostrojone za pomocą specjalnie zaprojektowanej elektryki i sterowników zaprojektowanych we własnym zakresie w Koenigsegg.
Jesko na nowo definiuje pojęcie „precyzji prowadzenia” dzięki dodatkowemu aktywnemu amortyzatorowi Triplex dodanemu do przedniego zawieszenia i nowemu układowi kierowniczemu tylnych kół. 
System Triplex został po raz pierwszy wprowadzony w Koenigsegg Agera w 2010 roku. Zastosowano w nim trzeci, poziomy amortyzator wbudowany w tylne zawieszenie, aby przeciwdziałać tendencji samochodu do „przysiadania” podczas gwałtownego przyspieszania.
Ponieważ Jesko jest wyposażone w pakiet aerodynamiczny zapewniający ponad 1000 kg siły docisku, w przednie zawieszenie także wbudowano dodatkowy amortyzator Triplex, aby utrzymać optymalną wysokość jazdy podczas dużego obciążenia aerodynamicznego bez pogorszenia przyczepności przy niższych prędkościach. Zarówno przednie, jak i tylne amortyzatory triplex zawierają teraz aktywne tłumienie dobicia i odbicia. 
Koenigsegg wyposażył Jesko w adaptacyjny, aktywny układ kierowniczy kół tylnych. Wykorzystując dane wejściowe, takie jak prędkość poszczególnych kół, kąt skrętu, prędkość kątowa kierownicy, prędkość obrotowa silnika, przyspieszenie poprzeczne, przyspieszenie wzdłużne i inne parametry, układ kierowniczy może skręcać tylne koła do trzech stopni w dowolnym kierunku, zapewniając szybsze pokonywanie zakrętów, większą zwinność i stabilność.
Nowe opcjonalne koła z włókna węglowego Jesko są najlżejszymi i najmocniejszymi kołami produkcyjnymi w swoim rozmiarze: koło przednie waży zaledwie 5,9 kg (20”x9,5”), a tylne 7,4 kg (21”x12”).
Opony Michelin Pilot Sport Cup 2 są w standardzie. Są to te same opony, które zostały użyte w Agerze RS, aby ustanowić 5 światowych rekordów prędkości. Nowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2 R są dostępne tylko w wersji na suche warunki drogowe i mają nowy wzór bieżnika oferujący o 10% większą powierzchnię styku oraz znaczną poprawę osiągów i przyczepności.

Amortyzator Triplex montowany w tylnym zawieszeniu. Źródło: Alexander Migl, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons Amortyzator Triplex montowany w tylnym zawieszeniu.

Zaawansowana aerodynamika

Pokazując swoje zamiłowanie do osiągów i prowadzenia na torze, Jesko oferuje najbardziej agresywny pakiet aerodynamiczny, jaki kiedykolwiek zaprojektowano dla samochodu Koenigsegga.

Powiększone, aktywne tylne skrzydło o podwójnym profilu przylega do tylnej sylwetki, aby zmaksymalizować powierzchnię wykorzystywaną do dociskania samochodu do asfaltu. Tylne skrzydło jest montowane centralnie od góry, aby zminimalizować zakłócenia przepływu powietrza od spodu i dobrze rozprowadzić siłę docisku. 

Tylny spoiler Tylny spoiler zapewnia docisk na poziomie 1000 kg przy prędkości 250 km/h.

Podstawowe parametry samochodu:

  • Silnik: V8, biturbo, umieszczony centralnie wzdłuż
  • Pojemność skokowa: 5032 cm3
  • Moc maksymalna: 1280 KM na benzynie (1600 KM na E85)
  • Maksymalny moment obrotowy: 1500 Nm przy 5100 obr./min
  • Prędkość maksymalna: szacowana - ponad 500 km/h
  • Rozstaw osi: 2,700 mm
  • Długość: 4,610 mm
  • Szerokość: 2,030 mm
  • Wysokość: 1,210 mm
  • Masa własna: 1420 kg

Galeria artykułu

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę