Wzrosło zainteresowanie nowymi samochodami

Rejestracja nowych samochodów w październiku 2023 ZDS

W październiku 2023 r. rynek rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t wyniósł 46 374 sztuk, i był wyższy o 25,3% w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku oraz wyższy o 4,1% w stosunku do września br.

Od początku roku rynek zanotował niewielki spadek tylko w kwietniu, w pozostałych miesiącach odnotowano wzrost w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Warto zauważyć, że październikowy wzrost był najwyższy w całym roku.  

Nowe samochody osobowe

W grupie samochodów osobowych w październiku 2023 r. odnotowano 40 913 rejestracji, co stanowi wzrost o 8 912 sztuk (+27,8%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku oraz wzrost o 1 835 sztuk (+4,7%) w porównaniu z wrześniem bieżącego roku. To już piętnasty miesiąc kiedy rynek rośnie rok do roku oraz drugi po tym z 2019r (46,9 tys.szt.).

Rejestracje według rodzaju paliwa – w całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano w październiku br. 9 489 klasycznych hybryd (ozn. HEV) tj. więcej niż rok wcześniej (+113,5% r/r) i 8 667 tzw. miękkich hybryd (MHEV) (+52,9%). Samochodów bateryjnych (BEV) przybyło 1 329 szt. (+35,8%), a hybryd plug-in (PHEV) 1 185 (+33,9%). 

Samochody z klasycznym napędem benzynowym (15 527 szt.;+2,1%) zajęły 38% rynku i straciły r/r 9,5 pkt. proc. Diesle stanowiły 8,7% (3 566 szt. -13,7%) wobec 12,9% rok wcześniej 

Od początku 2023 r. zarejestrowano 391 240 szt. nowych samochodów osobowych, o 42 549 szt. (+12,2%) więcej niż w 2022 r. 

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t

W grupie samochodów dostawczych <=3,5t we w październiku 2023 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie danych CEP, przybyło 5 461 nowo zarejestrowanych pojazdów, co stanowi wzrost o 9,3% (+465 szt.) zmiana r/r.

Od początku 2023 r. przybyło 52 765 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, więcej o 3,5% (+1 777 szt.) r/r a jeszcze po pierwszym półroczu rynek delikatnie tracił (-0,1%).

Nowe samochody ciężarowe o DMC 3,5-16t

W grupie samochodów ciężarowych 3,5-16t odnotowano 250 rejestracji, co stanowi wzrost o 14 sztuk (+5,9%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Rejestracje według rodzaju paliwa – samochody z silnikiem Diesla stanowiły 246 szt. (+4,7%), ciężarowych samochodów elektrycznych i hybrydowych przybyło 4 szt.

Nowe samochody ciężarowe ponad 16t DMC

W grupie samochodów ciężarowych ponad 16t odnotowano 2592 rejestracji, co stanowi spadek o 821 sztuk (-24,1%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku

Komentarz ekspertów: 

Paweł Tuzinek
Prezes Związku Dealerów Samochodów

Rok 2023 przyzwyczaił nas do zdecydowanie niższego poziomu wzrostu wyników rejestracji nowych pojazdów. Przez większość roku obserwowaliśmy wyniki nieprzekraczające 10 punktów procentowych. Październik zatem ze swoim blisko 30-procentowym wzrostem jest pozytywnym zaskoczeniem. Mimo, że nie chcielibyśmy studzić entuzjazmu, to należy pamiętać, że po każdym dynamicznym wzroście przychodzi fala stabilizacji. Raczej nie należy spodziewać się w nadchodzących miesiącach podobnie wysokich wyników wzrostu procentowego. Biorąc pod uwagę samą liczbę nowo zarejestrowanych samochodów w październiku tego i zeszłego roku oraz przełom lat 2022 i 2023, gdzie liczba rejestracji oscylowała w okolicy 35 tysięcy miesięcznie, prognozujemy utrzymanie wyników dodatnich, ale niższych niż w październiku. Uważamy, że będą lepsze od zeszłorocznych, chociażby ze względu na aktywny powrót w salonach do wyprzedaży roczników oraz na spodziewane utrzymanie stóp procentowych. Pozostałe wskaźniki pierwszych rejestracji również są w większości pozytywne. Jedynie pojazdy ciężarowe z kategorii „powyżej 16 ton” odnotowały spadek w październiku. Ciekawostką przeradzającą się w standard jest coraz większa liczba rejestrowanych pojazdów hybrydowych, które już teraz stanowią najchętniej wybierany model napędu.

Jakub Faryś
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Październik był kolejnym dobrym miesiącem, w którym prawie wszystkie kategorie pojazdów zanotowały wzrosty. Mamy nadzieję, że po nieco słabszym wrześniu pozostałe miesiące tego roku będą równie dobre, a cały rok – w przypadku samochodów osobowych - zamkniemy kilkunastoprocentowym wzrostem. Nieco mniejsze wzrosty – w stosunku do ubiegłego roku, notują samochody dostawcze, za to bardzo cieszy 15% wzrost rejestracji samochodów osobowych przez firmy. W ostatnim czasie jednym z głównych tematów medialnych jest dyskusja o ewentualnym wprowadzeniu w Polsce nowego podatku od samochodów, co wynika z zapisów kamieni milowych KPO. I choć pojawiły się nawet kalkulatory stawek, w praktyce nie ma żadnego projektu, a wszystkie ministerstwa odpowiedzialne za ten obszar zadeklarowały, że nie prowadzą prac nad jakimkolwiek aktem. Wygląda więc, że jest to kolejne zamieszanie medialne.
Dobra informacja dotarła z Brukseli, gdzie został przyjęty projekt określający nową normę Euro 7/VII. Zgodnie z oczekiwaniami branży i w naszej ocenie jest on znacznie lepszy niż poprzednia propozycja i będzie można przeznaczyć więcej pieniędzy na transformację na zeroemisyjne pojazdy.

Źródło: ZDS, PZPM

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę