UE zmienia podejście do samochodów spalinowych po 2035 r.

Samochody spalinowe po 2035 r. – co zmienia nowa decyzja UE Pexels_khunkorn laowisit
17.12.2025

Komisja Europejska przedstawiła pakiet działań na rzecz czystego, a jednocześnie konkurencyjnego przemysłu motoryzacyjnego, korygując dotychczasowe założenia dotyczące całkowitego wycofania samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku. Nowe podejście łączy ambicje klimatyczne z pragmatyzmem gospodarczym, zapewniając producentom samochodów większą elastyczność technologiczną przy zachowaniu długoterminowego celu neutralności klimatycznej.

Zgodnie z propozycją, od 2035 r. producenci samochodów osobowych i dostawczych będą zobowiązani do redukcji emisji z rury wydechowej o 90%, natomiast pozostałe 10% emisji będzie musiało zostać zrekompensowane poprzez wykorzystanie stali niskoemisyjnej wyprodukowanej w UE, a także e-paliw i biopaliw. Oznacza to, że samochody z silnikami spalinowymi nie zostaną całkowicie wyeliminowane z rynku, ale będą funkcjonować obok pojazdów w pełni elektrycznych i wodorowych.

Nowe regulacje umożliwią dalszą obecność na rynku takich rozwiązań jak hybrydy plug-in (PHEV), hybrydy łagodne, pojazdy z przedłużaczem zasięgu oraz klasyczne silniki spalinowe, pod warunkiem spełnienia wymogów emisyjnych. Komisja podkreśla, że takie podejście wzmacnia neutralność technologiczną i pozwala branży motoryzacyjne stopniowo dostosowywać się do transformacji.

Przed 2035 r. producenci pojazdów będą mogli korzystać z dodatkowych mechanizmów wsparcia. Wprowadzono m.in. „superjednostki” dla małych, przystępnych cenowo samochodów elektrycznych produkowanych w UE, co ma zachęcić do rozwoju segmentu kompaktowych modeli. Dodatkowo, w latach 2030–2032 możliwe będzie przenoszenie niewykorzystanych limitów emisyjnych oraz ich czasowe kompensowanie, a w przypadku samochodów dostawczych – gdzie elektryfikacja postępuje wolniej – cel redukcji emisji CO2 na 2030 r. został obniżony z 50% do 40%.

Pakiet obejmuje również ukierunkowaną zmianę norm emisji CO2 dla pojazdów ciężkich, wprowadzając elastyczność ułatwiającą realizację celów klimatycznych na 2030 r. Ważnym elementem są także pojazdy firmowe – państwa członkowskie otrzymają wiążące cele w zakresie upowszechniania flot bezemisyjnych i niskoemisyjnych, przy czym pojazdy finansowane ze środków publicznych będą musiały być produkowane w UE i spełniać określone standardy środowiskowe 
Komisja zapowiedziała również wzmocnienie europejskiego przemysłu baterii, przeznaczając 1,8 mld euro na rozwój unijnego łańcucha wartości. W ramach programu Battery Booster 1,5 mld euro trafi do producentów ogniw baterii w formie nieoprocentowanych pożyczek, a dodatkowe instrumenty polityczne mają wspierać innowacje, bezpieczeństwo dostaw i konkurencyjność kosztową sektora. 

Istotnym elementem pakietu jest także ograniczenie biurokracji. Tzw. omnibus dla sektora motoryzacyjnego ma zmniejszyć obciążenia administracyjne i przynieść przedsiębiorstwom oszczędności rzędu 706 mln euro rocznie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Wprowadzono również nową kategorię Small Affordable Cars – małych pojazdów elektrycznych do 4,2 m długości – oraz zaktualizowano i ujednolicono zasady etykietowania samochodów, aby konsumenci mieli pełniejszą informację o emisjach przy zakupie pojazdu 

Źródło inforamcji: https://ec.europa.eu/

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę