Rola haków holowniczych w transportowaniu przedmiotów zimą – poradnik Steinhof
Zima to wyjątkowo wymagający czas dla kierowców, zwłaszcza przy przewozie rzeczy na haku holowniczym. Bezpieczeństwo w tych warunkach zależy w dużym stopniu od jakości i właściwego użytkowania haków holowniczych, takich jak te produkowane przez Steinhof.
W sezonie jesienno-zimowym hak holowniczy bywa bezcennym akcesorium, które pomaga przewozić mało praktycznie przedmioty w przyczepkach. Bez znaczenia, czy będą to drzewka zamienione później w domach w choinki, czy drewno do opału domu. W każdym z tych przypadków należy zadbać o bezpieczeństwo przewozu zimą wszelkich towarów z pomocą haka holowniczego.
Stabilność i wytrzymałość haka holowniczego
W Steinhof bardzo dużą uwagę przykłada się do jakości projektu haków holowniczych. Ich jakość montażu ma wpływ na stabilność całego zestawu pojazdów w warunkach ograniczonej przyczepności nawierzchni, a także wytrzymałość samej konstrukcji haka holowniczego. Oczywiście drastyczne przekraczanie maksymalnego obciążenia haka, może naruszyć jego konstrukcję. Przestrzeganie zapisów w instrukcji obsługi haka holowniczego wspomaga zachowanie tych dwóch ważnych aspektów na optymalnym poziomie.
Regularna kontrola haka holowniczego
Szczególnie w sezonie jesienno-zimowym samochody narażone są na kontakt z błotem, solą drogową i dużą ilością wilgoci. Prawidłowe zabezpieczenie haka holowniczego przed tymi czynnikami zapewnia bezpieczeństwo przewozu.
Jeśli z jakichś przyczyn hak holowniczy był zapięty w mocowaniu, gdy nie był używany, a w tym czasie na jezdni pojawiło się błoto pośniegowe, przed zaczepieniem przyczepy dobrze jest skontrolować kulę haka holowniczego. Jeśli występują zabrudzenia, które mogą negatywnie wpływać na stabilność połączenia głowicy haka z zaczepem, należy je usunąć.
Regularna kontrola kuli haka holowniczego wraz z ewentualnym smarowaniem kuli haka, jeśli wymaga tego sytuacja, powinna być przeprowadzana, co około 1500 km jazdy z przyczepką.
Prawidłowe obciążenie i zabezpieczenie ładunku
Nawet najlepiej zaprojektowany hak holowniczy będzie miał spore problemy z utrzymaniem stabilności całego zestawu, jeśli przekroczymy jego maksymalne obciążenie. Dodatkowo złe zabezpieczenie ładunku, może być bezpośrednią przyczyną poślizgu przyczepki i doprowadzić do poważnego wypadku. Łącznie z wypadnięciem całego zestawu pojazdów z jezdni.
Ważne jest, aby ładunek rozłożyć równomiernie na powierzchni przyczepki i zadbać o jego stabilność w czasie transportu. Istotny jest środek ciężkości przewożonego przedmiotu. Im znajduje się on niżej, tym przyczepka powinna być stabilniejsza. Należy równocześnie pamiętać, żeby nie przekroczyć dopuszczalnego nacisku statycznego na kulę haka.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Należy pamiętać o prawidłowym zabezpieczeniu ładunku przy pomocy specjalistycznych pasów transportowych o dostosowanej wytrzymałości. Konieczne jest również oznakowanie elementów wystających poza obrys przyczepki. Na koniec musimy pamiętać o maksymalnej dopuszczalnej masie przyczepy i całego zestawu pojazdu. W zależności od kategorii prawa jazdy mamy inne uprawnienia do przewozu ładunków i ich ciężaru.
Pamiętaj o widoczności
Bardzo ważna zimą jest także prawidłowa widoczność. Wiązka elektryczna przyczepki oraz gniazdo przy haku holowniczym muszą być sprawne. Światła pozycyjne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej i kierunkowskazy wraz ze światłem biegu wstecznego (jeśli jest na wyposażeniu) są obowiązkowe. Dlatego przed decyzją o przewozie określonego ładunku, dobrze jest to spokojnie sprawdzić i w razie problemów naprawić usterkę.
Dawid Tarchała
kierownik działu Badań i Rozwoju w Steinhof
Haki holownicze Steinhof zaprojektowano do pracy w ekstremalnych warunkach. Kula haka holowniczego wraz z gniazdem elektrycznym są profesjonalnie zabezpieczone przed negatywnym wpływem wilgoci, soli drogowej i ujemnych temperatur. Kluczowe dla bezpieczeństwa przewozu rzeczy zimą, są planowanie, przygotowanie i brak pośpiechu, ponieważ to między innymi ten ostatni element jest przyczyną wielu problemów z bezpiecznym transportem ładunków zimą. Dawid Tarchała - kierownik działu Badań i Rozwoju w Steinhof
Żródło: Steinhof