7 przykładów ekstremalnego zużycia klocków hamulcowych – poradnik Steinhof

7 przykładów ekstremalnego zużycia klocków hamulcowych Steinhof

Układ hamulcowy odpowiada za bezpieczeństwo każdego pojazdu. Jest to współpraca wielu podzespołów, o które musimy dbać. Klocki hamulcowe należą do części eksploatacyjnych, jednak mogą zużywać się one w ekstremalny sposób. W poradniku Steinhof zebrano najbardziej wyraziste przykłady.

Tarcze i klocki hamulcowe stanowią duet, który w bardzo istotny sposób wpływa na skuteczność hamowania. Jeśli brakuje pomiędzy nimi materiału ciernego lub jeden z elementów przegrzał się lub stracił swój oryginalny kształt, bezpieczne zatrzymanie pojazdu jest praktycznie niemożliwe.

Powiązane firmy

Steinhof Sp. z o.o.

Dlatego kluczowa dla bezpieczeństwa na drodze jest regularna konserwacja układu hamulcowego. Istotne jest również aktywne reagowanie na wszelkie niepokojące zmiany, jakie zachodzą w pracy układu hamulcowego. Dzięki temu możemy uniknąć wielu poważnych napraw.

7 przykładów ekstremalnego zużycia klocków hamulcowych

  1. Przegrzanie klocków hamulcowych: Może powodować obniżenie współczynnika tarcia klocka o tarczę hamulcową, co wymusza większy nacisk pedału hamulca przez kierowcę. Przyczynami mogą być m.in. nieprawidłowe cofanie tłoczka hamulcowego, gwałtowne hamowanie z wysokich prędkości, niewystarczające chłodzenie hamulców, czy brak swobody ruchu klocka w prowadnicach. Uciążliwe jest także zjawisko „fadingu", powodującego zmniejszenie skuteczności hamowania.
  2. Nierównomierne zużycie klocka: Może prowadzić do nieoptymalnego rozkładu siły hamowania i uszkodzenia tarcz hamulcowych. Wynika to często z niedokładnego oczyszczenia elementów układu hamulcowego, wadliwego montażu klocka, bicia tarcz hamulcowych lub ich zużycia.
  3. Nietypowe zużycie (wyszczerbienie/skruszenie materiału ciernego): Jest to uszkodzenie spowodowane nieprawidłowym montażem lub wadą materiałową. Klocek może być uszkodzony zarówno na powierzchni roboczej, jak i na skraju.
  4. Nietypowe zużycie (np. podłużne rowki na powierzchni roboczej klocka): Najczęściej wynika z rowkowego uszkodzenia tarczy spowodowanego jej nadmiernym zużyciem. W tym przypadku Steinhof zaleca wymianę kompletu tarcz i klocków.
  5. Skrajne zużycie materiału ciernego: Może prowadzić do wypadnięcia klocka z zacisku podczas hamowania. W zaawansowanych układach hamulcowych zużycie jest monitorowane elektronicznie.
  6. Korozja podpowierzchniowa klocka hamulcowego: Jest to rozwarstwienie materiału ciernego od płytki nośnej, przyspieszane przez wilgoć i czynniki zewnętrzne, jak sól drogowa. Takie zjawisko nie powinno występować w produktach najwyższej jakości firmy Steinhof.
  7. Rozwarstwienie materiału klocka hamulcowego: Może być spowodowane uszkodzeniem termicznym, nadmiernym obciążeniem pojazdu, awarią systemu EBS lub wadą materiałową. W tym przypadku również mówimy o produktach z niższej półki cenowej, a także o skrajnym zaniedbaniu.

Regularna kontrola układu hamulcowego

W serwisowaniu samochodów trzeba zachować zdrowy rozsądek. Jedną z najlepszych metod przeciwdziałających awariom jest regularność. W kwestii obsługi serwisowej układu hamulcowego zalecamy przyglądać się głównie tarczom i klockom hamulcowym, gdy tylko jest do tego okazja.

Klocki i tarcze hamulcowe przy standardowym użytkowaniu pojazdów przez długi czas są niemal bezobsługowe. Jednak ze względów bezpieczeństwa dobrze jest kontrolować ich stopień i sposób zużycia. Najłatwiej jest zrobić to w sytuacji przekładki lub zmiany opon, a także w trakcie okresowego badania technicznego i przeglądów olejowo filtrowych. Wtedy mamy kilka okazji w ciągu roku do kompleksowej oceny kondycji układu hamulcowego

 – mówi kierownik Działu Badań i Rozwoju w firmie Steinhof, podkreślając złożoność tych procesów.

Źródło: Steinhof

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę