Raport ZDS i PZPM: rejestracje nowych samochodów w Polsce sierpień 2024

Rejestracje nowych samochodów w Polsce w sierpniu 2024 roku Pixabay_AlLes

Zapraszamy do zapoznania się z raportem przygotowanym przez Związek Dealerów Samochodów w oparciu o dane dostarczone przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Analizy przedstawione w raporcie pochodzą z opracowania danych CEP.

W raporcie zostały przedstawione dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów mechanicznych w sierpniu 2024 roku. Przedstawione zostały m.in. dane dotyczące stosunku rejestracji samochodów prywatnych oraz tzw. firmowych, rejestracje samochodów ciężarowych oraz dostawczych, a także jednośladów. Swoje komentarze do obecnej sytuacji rynkowej zamieścili eksperci ZDS oraz PZPM.

Rejestracje samochodów osobowych – sierpień 2024 r.

W sierpniu 2024 r. rynek rejestracji nowych samochodów osobowych wyniósł 37 071, co stanowi wzrost o 894 sztuk (+2,5%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Rejestracje samochodów osobowych - sierpień 2024 źródło: PZPM na podstawie danych z CEP

Rejestracje samochodów dostawczych o DMC<=3,5t – sierpień 2024 r.

W grupie samochodów dostawczych do 3,5-16t odnotowano w sierpniu br. 4801 rejestracji, co stanowi spadek o 169 sztuk (-3,4%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku

Rejestracje samochodów dostawczych o DMC<=3,5t – sierpień 2024 r. źródło: PZPM na podstawie danych z CEP

Rejestracje wybranych rodzajów nowych pojazdów styczeń-sierpień 2024 r.

Rejestracje wybranych rodzajów nowych pojazdów styczeń-sierpień 2024 r. źródło: PZPM na podstawie danych z CEP

Rejestracje samochodów ciężarowych o DMC 3,5-16t – sierpień 2024 r.

W sierpniu 2024 r. w grupie samochodów ciężarowych 3,5-16t odnotowano 228 rejestracji, co stanowi spadekt o 236 sztuk (-50,9%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, z kolei dla samochodów ciężarowych powyżej 16t odnotowano 1174 sztuk, co stanowi spadek o 2408 sztuk, (-67,2%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Rejestracje samochodów ciężarowych o DMC 3,5-16t – sierpień 2024 r. źródło: PZPM na podstawie danych z CEP
Rejestracje samochodów ciężarowych powyżej 16t źródło: PZPM na podstawie danych z CEP

 

Sierpniowy wynik nie rozpieszcza. Z równie niskim poziomem wzrostu spotkaliśmy się w tym roku tylko raz, w marcu, jednak wtedy wolumen pierwszych rejestracji był o blisko 13 tys. sztuk wyższy. Nadal najpopularniejszą opcją napędową okazują się hybrydy i to one głównie odpowiadają za dodatni wynik w tym miesiącu. Zaskoczeniem może być nagły wzrost zainteresowania pojazdami o napędzie LPG, które w ostatnim czasie raczej traciły na popularności. Warto dodać, że trend rejestracji w sierpniu u naszych zachodnich sąsiadów jest już mocno ujemny. Struktura rynku w Niemczech jest zgoła inna i tamtejsze spadki wynikają ze słabnącego zainteresowania “elektrykami”, jednak samochody spalinowe również przyczyniły się po części do negatywnego wyniku. Nie powinniśmy się spodziewać powtórki na naszym podwórku w skali 1:1, jednak nie należy też oczekiwać, że w zupełności spadki nas ominą – powiedział Paweł Tuzinek, Prezes Związku Dealerów Samochodów.

Dane nt. rejestracji w lipcu mogły dać nadzieję, że sierpień będzie kolejnym bardzo dobrym miesiącem w roku. Niestety, w porównaniu do sierpnia roku poprzedniego zauważamy tylko niewielki 2,5% wzrost. Szczególnie niepokojący jest bardzo wysoki spadek rejestracji pojazdów zeroemisyjnych sięgający 20%. W tym kontekście nie sposób pominąć informacji, że od 1 września zaprzestano przyjmowania wniosków w programie Mój Elektryk, na najpopularniejszą formę dopłat, czyli na ścieżkę leasingową. Według informacji z NFOŚiGW, powodem czasowego wstrzymania wsparcia jest wyczerpanie puli dofinansowań. To zła wiadomość, bo zawieszenie programu dopłat może przyczynić się do dalszych spadków rejestracji samochodów elektrycznych. Pomimo tej informacji, optymistyczny jest jednak wciąż utrzymujący się wzrost rejestracji samochodów osobowych od początku roku na poziomie 15%. W sierpniu b.r. odnotowaliśmy bardzo duże spadki w rejestracjach pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony, co jest skutkiem zmniejszającej się liczby zleceń transportowych. Narastająco w pierwszych 8 miesiącach 2024 roku, spadek w pojazdach ciężarowych od 3,5 do 16 ton wyniósł około 50%, a w pojazdach ciężarowych powyżej 16 ton sięga już 60% dodał – Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Źródło: Związek Dealerów Samochodów

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę