Profesjonalna wymiana przedniej szyby w samochodzie osobowym
Ekspert firmy Würth Polska, Krzysztof Wyszyński, podpowiada, jak powinna przebiegać profesjonalna wymiana szyby samochodowej przy pomocy systemu Würth Perfect Repair.
Wymiana przedniej szyby samochodu tylko pozornie wydaje się być trudnym zadaniem. Posiadając i stosując odpowiedni system, każdy mechanik samochodowy jest w stanie prawidłowo wkleić przednią szybę. Trzeba jednak pamiętać, że jest ona elementem konstrukcyjnym karoserii i od prawidłowego wykonania tej usługi zależy bezpieczeństwo użytkownika pojazdu. Nie wolno więc zaniedbać żadnej z wymaganych czynności, które są przewidziane przez wykorzystywany w warsztacie system. Każdy etap należy wykonać z należytą starannością, trzymając się przy tym zaleceń wykorzystywanej w procesie chemii technicznej i zgodnie ze sztuką.
Głównym wyzwaniem jest wycięcie starej, uszkodzonej szyby tak, aby nie pękła i aby nie uszkodzić elementów tapicerki. Jest to trudne tym bardziej, że nadal najbardziej popularną metodą jest wycinanie szyb przy pomocy specjalnego drutu zamocowanego w uchwytach. Jednak przy zastosowaniu odpowiedniego systemu można zminimalizować praktycznie do zera nie tylko opisane wyżej ryzyko, ale również możliwość zranienia się przez pracownika, co często ma miejsce w przypadku pracy drutem. Dodatkowo, wykorzystując nowoczesne narzędzia, do wycięcia szyby samochodowej wystarczy 1 osoba, podczas gdy przy zastosowaniu drutu potrzebne są 2. Używając kompletny, maksymalnie prosty system i odpowiedniej jakości chemię techniczną do wymiany szyb samochodowych, zabezpieczamy się przed popełnieniem prostych błędów, które mogą skutkować w przyszłości reklamacją na nieprawidłowo wykonaną usługę.
Wymiana szyby samochodowej przy pomocy systemu Würth Perfect Repair w 3 krokach:
1. Przygotowanie. Demontujemy plastikowe listwy, osłony oraz ramiona wycieraczek. Przy użyciu odpowiednich narzędzi możemy zrobić to bez wysiłku. Warto wybrać do tego celu kliny montażowe wykonane z plastiku wzmocnionego włóknem szklanym, które nawet przy znacznym nacisku nie uszkodzą lakieru i posłużą w warsztacie przez długie lata. Ramiona wycieraczek demontujemy za pomocą ściągacza dwuramiennego, dzięki któremu bez problemu można rozłączyć często mocno zakleszczone połączenie.
Demontaż plastikowych elementów za pomocą klinów montażowych.
Demontaż ramion wycieraczek przy pomocy ściągacza dwuramiennego.
2. Separacja. Kolejnym istotnym krokiem jest wycięcie szyby. Najpierw zabezpieczamy taśmą zbrojoną elementy lakierowane od strony komory silnika, które mogą zostać porysowane podczas użycia przebijaka. Od strony kokpitu używamy specjalnej osłony, aby zabezpieczyć wnętrze przed przypadkowym uszkodzeniem. Przy pomocy odpowiedniego narzędzia, w jednym z dolnych rogów szyby, przebijamy się przez warstwę kleju w kierunku od wewnątrz na zewnątrz pojazdu, a następnie przekładamy sznur do wycinania szyb. Rozprowadzamy go wokół całej szyby, a później przywiązujemy go do haka, który zaczepiamy do elementu konstrukcji karoserii w komorze silnika blisko podszybia. Kolejnym krokiem jest zamocowanie sznura tnącego od wewnątrz do narzędzia do wycinania szyb, które poprzez wytworzenie próżni mocujemy w odpowiednim miejscu na szybie wewnątrz pojazdu. Asekurując tapicerkę, przy użyciu wkrętarki i jednego z klinów, sznur zwijamy z wyczuciem na urządzeniu i tym samym wycinamy szybę, a następnie ją zdejmujemy. Należy kilkukrotnie zmienić pozycję urządzenia do wycinania szyb, co zabezpieczy przed powstaniem zbyt dużych naprężeń, które mogłyby doprowadzić do pęknięcia szyby podczas wycinania.
Wycinanie szyby przy użyciu mini zestawu i mocowanie sznura tnącego od wewnątrz do narzędzia służącego do wycinania szyb.
Wycinanie szyby przy użyciu mini zestawu i mocowanie sznura tnącego od wewnątrz do narzędzia służącego do wycinania szyb.
3. Wstawianie. Dokładnie docinamy stary klej przy pomocy specjalnego skrobaka z wymiennymi ostrzami ściętymi pod kątem 45 stopni z jednej strony. Następnie warto przymierzyć nową szybę i ustawić jej pozycję. Na szybę i karoserię naklejamy u góry, wcześniej przygotowane 2 paski taśmy klejącej i przecinamy nożykiem w miejscu styku szyby z karoserią. Pozostałe na karoserii i szybie części taśmy są znacznikiem do przyłożenia nowej szyby w ustalonej wcześniej pozycji, już po nałożeniu kleju. Dzięki temu dodatkowa regulacja szyby po wklejeniu nie będzie konieczna, co zabezpieczy spoinę klejową przed nieumyślnym przerwaniem. Po zdjęciu starej szyby, następną czynnością, której trzeba poświęcić wyjątkowo dużo uwagi jest wyczyszczenie, odtłuszczenie i położenie podkładu 4w1 na szybę oraz powierzchnię dociętego kleju na karoserii. Przyjmuje się, że powierzchnia kleju nie wymaga aktywacji, jednak często zapomina się, że dotyczy to tylko świeżo dociętego kleju. W przypadku, gdy pojazd stoi dłuższy czas po wycięciu szyby, należy ponownie przygotować powierzchnię przez wyczyszczenie, odtłuszczenie i położenie preparatu 4w1 – aktywator, podkład, ochrona antykorozyjna i przed UV. Dobrą praktyką jest zabezpieczanie za każdym razem obu powierzchni. Takie podejście uchroni przed problemami, gdy szyba zostanie wklejona dopiero po dłuższym czasie od wycięcia starej. Gdy już powierzchnie klejone są odpowiednio przygotowane, pozostaje położenie kleju na szybę i przyłożenie jej w pozycji oznaczonej wcześniej przy pomocy taśmy klejącej. Trzeba pamiętać, że klej na szybę należy nakładać zaczynając od środka dolnej części szyby, a wykładanie zakończyć na małą „zakładkę”. Niewielki nadmiar kleju w jednym miejscu nie spowoduje problemów, natomiast przerwa w spoinie klejowej już zdecydowanie tak.
Zestaw skrobaków i ostrzy do usuwania resztek starego kleju.
Nakładanie podkładu 4w1 na szybę oraz powierzchnię dociętego kleju na karoserii.
Źródło: Würth