Pojazdy elektryczne mogą zaoszczędzić 100 mld euro w ciągu 10 lat
Badanie przeprowadzone przez Instytuty Fraunhofera na zlecenie T&E przedstawia potencjalne korzyści ekonomiczne wynikające z technologii „pojazdów do sieci”. Konieczne są jednak unijne ramy regulacyjne dla ładowania dwukierunkowego, aby wszystkie pojazdy elektryczne były kompatybilne ze wszystkimi ładowarkami.
Wykorzystanie pojazdów elektrycznych do magazynowania energii i oddawania jej do sieci może wkrótce przynieść europejskim firmom energetycznym i kierowcom oszczędności rzędu miliardów euro rocznie. Pojazdy elektryczne wyposażone w funkcję ładowania dwukierunkowego mogą działać jak „akumulatory na kołach”, pobierając energię elektryczną w okresach zwiększonej podaży i oddając ją, gdy zapotrzebowanie rośnie. Ich potencjał nie zostanie jednak w pełni wykorzystany bez wspólnych norm UE, które zapewnią interoperacyjność między wszystkimi pojazdami elektrycznymi a ładowarkami.
Technologia vehicle-to-grid może zaoszczędzić miliardy euro rocznie
Według najnowszego raportu Instytutów Fraunhofera ISI i ISE, opracowanego na zlecenie organizacji Transport & Environment (T&E), technologia vehicle-to-grid (V2G) może pomóc systemom energetycznym UE zaoszczędzić nawet 22 miliardy euro rocznie do 2040 roku. Oznaczałoby to redukcję kosztów budowy i funkcjonowania europejskiego systemu energetycznego o 8%, przynosząc potencjalne oszczędności przekraczające 100 miliardów euro w okresie 2030-2040.
Eksperci podkreślają, że wdrożenie tej technologii pozwoliłoby lepiej wykorzystać potencjał pojazdów elektrycznych, które mogłyby działać jako mobilne magazyny energii, zwiększając stabilność sieci i wspierając transformację energetyczną Europy.
Integracja odnawialnych źródeł energii dzięki technologii V2G
Nowe badanie pokazuje, że elektryczne pojazdy, wyposażone w technologię dwukierunkowego ładowania (V2G), mogą znacząco przyspieszyć integrację odnawialnych źródeł energii w systemie energetycznym UE. Dzięki możliwości magazynowania nadwyżek energii elektrycznej z elektrowni wiatrowych i słonecznych, pojazdy elektryczne podłączone do instalacji domowych lub zakładów pracy mogą ograniczyć zapotrzebowanie na stacjonarne magazyny energii nawet o 92% do 2040 roku. Technologia V2G pozwala także na przyjęcie przez europejską sieć do 40% więcej mocy z fotowoltaiki.
Magazynując nadwyżkę energii odnawialnej, która w przeciwnym razie mogłaby zostać utracona, europejska flota pojazdów elektrycznych mogłaby zaspokoić do 9% rocznego zapotrzebowania UE na energię do 2040 roku, stając się w ten sposób czwartym co do wielkości „dostawcą” energii elektrycznej w UE. Dzięki temu zmniejszy się potrzeba budowy dodatkowych jednostek wytwórczych.
Pojazdy elektryczne wprowadziły transport drogowy na ścieżkę dekarbonizacji, ale oferują jeszcze więcej korzyści ekonomicznych i środowiskowych. Dwukierunkowe ładowanie zapewni darmowe magazynowanie energii na kołach, zmniejszając konieczność budowy magazynów dla nadwyżek energii wiatrowej i słonecznej – powiedział Fabian Sperka, menedżer ds. polityki pojazdów w Transport & Environment (T&E).
Dwukierunkowe ładowanie może obniżyć rachunki za energię nawet o 52%
Według badania przeprowadzonego przez Instytuty Fraunhofera na zlecenie T&E, technologia dwukierunkowego ładowania może przynieść znaczące korzyści finansowe dla kierowców pojazdów elektrycznych, obniżając ich roczne rachunki za energię elektryczną nawet o 52%. Dzięki możliwości ładowania pojazdów elektrycznych w okresach, gdy energia jest tańsza – na przykład z domowych paneli słonecznych – właściciele pojazdów mogą oszczędzić do 780 euro rocznie. Kwota oszczędności zależy jednak od takich czynników, jak lokalizacja, posiadanie instalacji fotowoltaicznej oraz pojemność akumulatora pojazdu.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Inwestycja w dwukierunkowe ładowarki domowe wiąże się z dodatkowym kosztem, szacowanym na około 100 euro więcej niż w przypadku standardowych ładowarek ściennych. Eksperci podkreślają jednak, że korzyści wynikające z możliwości magazynowania energii i ograniczenia kosztów eksploatacyjnych mogą z nawiązką zrekompensować ten wydatek.
Wyzwania związane z wdrożeniem technologii V2G w Europie
Europa ma szansę czerpać korzyści z technologii V2G niemal bez dodatkowych kosztów, ponieważ wyższe wydatki na dwukierunkowe ładowarki samochodowe i naścienne mogą zostać szybko zrekompensowane przez niższe rachunki za energię. Jednak różnice w podejściu producentów pojazdów do systemów dwukierunkowego ładowania AC i DC stwarzają problem z kompatybilnością, który znacząco hamuje rozwój V2G.
Technologia V2G może się rozwinąć jedynie wtedy, gdy zagwarantujemy, że wszystkie pojazdy elektryczne będą mogły współpracować z każdą ładowarką. Ustawodawcy mogą wykorzystać potencjał tej technologii, ustalając jednolite standardy ładowania dwukierunkowego dla całej UE. Taki krok przyniesie korzyści konsumentom, środowisku oraz przyczyni się do realizacji celów klimatycznych i energetycznych UE – powiedział Fabian Sperka.
Źródło: Transport & Environment