Zasięg i ładowanie aut elektrycznych – co zmieni się w najbliższych latach

Zasięg i szybkość ładowania pojazdu elektrycznego Adobe Stock – IM Imagery
Bogdan Kruk
2.10.2024

W ciągu najbliższych kilku lat zasięg większości sa­mochodów elektrycznych prawdopodobnie utrzyma się na stałym poziomie. Obecnie auta elektryczne na jednym ładowaniu mogą przejechać od 180 km do ponad 500 km, zależnie od modelu.

  • Prognozy na przyszłość: jaki najdłuższy dystans pokonają samochody elektryczne? 
  • Nowoczesne systemy zarządzania temperaturą ułatwią szybsze ładowanie elektryków. 
  • Ładowanie w kwadrans – realna usługa czy tzw. pieśń przyszłości? 

W najbliższej przyszłości mały samochód elek­tryczny o zasięgu 1000 km nie pojawi się na rynku. Z punktu widzenia klientów czekanie na taki przełom może być stratą czasu. Poprawę sprawności akumulatorów trakcyjnych moż­na spodziewać się jedynie w przypadku samocho­dów wyposażonych w baterie półprzewodniko­we, które obecnie nie są jeszcze gotowe do produkcji seryjnej.

Tego rodzaju baterie mogą osiągnąć gęstość ener­gii powyżej 700 Wh/l, co znacząco zwiększyłoby zasięg pojazdów. Pierwsze samochody z takimi aku­mulatorami planowane są na koniec obecnej deka­dy, jednak technologia ta początkowo prawdopodob­nie znajdzie zastosowanie w luksusowych i niszowych modelach. Mimo to zasięg tańszych samochodów elektrycz­nych powinien wzrosnąć w najbliższych latach, głów­nie dzięki coraz wydajniejszym napędom.

Dodatkowo nowoczesne systemy zarządzania temperaturą pod­czas ładowania coraz skuteczniej chronią akumulatory przed przegrzewaniem, nawet przy szybkim ładowaniu. Coraz więcej elektrycznych pojazdów wyposażo­nych jest też w technologie szybkiego ładowania i ba­terie o większej pojemności, co poprawia komfort ich użytkowania.

Szybkie ładowanie pojazdu elektrycznego

Szybkość ładowania akumulatora pojazdu elektrycz­nego określa się za pomocą współczynnika C. Współ­czynnik 1 C oznacza, że akumulator ładowany jest z mo­cą, która zapewnia pełne naładowanie w ciągu jednej godziny. Współczynnik 2 C oznacza 2-krotnie szybsze ładowanie, co skraca czas do 30 min. Obecnie większość samochodów seryjnych ma współ­czynnik C na poziomie 1,5–2,5, co oznacza, że w najlepszym przypadku akumulator można naładować do pełna w ok. 24 min.

Wartość współczynnika C ma znaczenie tylko wtedy, gdy znana jest pojemność baterii. W przypadku akumulatora o pojemnoś-ci 100kWh (typowego dla samochodów zdolnych do pokonywania długich dystansów), pełne naładowa-nie w ciągu 30 min przy współczynniku 2 C jest mo-żliwe. W branży akumulatorowej dąży się do osiągnię-cia współczynnika 4 C, co skróciłoby czas ładowania do 15 min.

Jest to jednak realne tylko dla pojazdów wyposażonych w systemy akumulatorów o napię-ciu 800 V, które już teraz są dostępne w ofercie niektórych producentów. Wielu producentów samochodów zapewne wkrót­ce zdecyduje się na podobne rozwiązania, co sugeru­je, że przyszłość szybkiego ładowania jest coraz bliższa. Choć innowacje w zakresie akumulatorów pojazdów elektrycznych wciąż postępują, na prawdziwą rewolu­cję – w postaci „cudownego” akumulatora – przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Technologia akumulatorów półprzewodnikowych oraz inne zaawansowane rozwiązania mogą znacz­nie zwiększyć zasięg i skrócić czas ładowania, jednak ich upowszechnienie zajmie jeszcze co najmniej kil­ka lat. Tymczasem warto skupić się na stopniowych ulepszeniach, które systematycznie poprawiają jakość i wydajność już dostępnych pojazdów elektrycznych.

Źródło: Materiały redakcyjne 

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę