Jak rozporządzenie R117-04 zmieni rynek opon
W lipcu 2024 r. weszły w życie zaktualizowane przepisy rozporządzenia R117-04, które zaostrzają wymagania dotyczące opon – hałasu ich toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni i oporu toczenia. Zmiany te mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, redukcję emisji hałasu i ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko.
- Zyski z wprowadzenia nowych przepisów: większe bezpieczeństwo, mniejsze wydatki, ale i minusy: droższa produkcja, serwisowanie oraz wymiana opon.
- Dlaczego zmiany prawne zostały wprowadzone? Geneza i etapy wdrożenia przepisów względem produkcji, a także użytkowania opon samochodowych.
- Jak europejskie rozporządzenie R117-04 redukuje hałas generowany przez pojazdy?
Nowe regulacje wpłyną na sytuację zarówno producentów opon oraz branżę warsztatową, jak i na kierowców. Dla producentów i warsztatów oznaczają konieczność wprowadzenia innowacji, a także dostosowanie do nowych wymagań. To może się wiązać z wyższymi kosztami produkcji, serwisowania i wymiany opon.
Z kolei dla użytkowników pojazdów to przede wszystkim większe bezpieczeństwo. Opony bowiem będą musiały zachować swoje właściwości przez znacznie dłuższy okres użytkowania. Mniejsza konieczność częstej wymiany opon to również oszczędności finansowe i korzyści dla środowiska.
Rozporządzenie R117-04 – kto i dlaczego wprowadził zmiany?
Rozporządzenie R117-04 to zaktualizowana wersja przepisów, które dotyczą homologacji opon stosowanych w pojazdach na terenie Unii Europejskiej. Opracowane przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), wprowadza nowe standardy dotyczące hałasu toczenia, długości hamowania na mokrej nawierzchni i oporu toczenia opon.
Celem wprowadzonych poprawek jest:
Poprawa bezpieczeństwa na drogach
W nowych przepisach położono duży nacisk na zachowanie właściwości opon w końcowej fazie ich użytkowania. Zużyte ogumienie musi spełniać minimalne wymagania w zakresie przyczepności przy głębokości bieżnika 1,6 mm.
Ma to na celu zmniejszenie liczby wypadków, których powodem jest zużycie opon i które mają miejsce szczególnie na mokrej nawierzchni. Obecnie opony wymienia się na nowe zazwyczaj wtedy, gdy głębokość bieżnika osiąga 3–4 mm (dla opon letnich) lub 4 mm (dla opon zimowych). Te wartości są zalecane przez specjalistów i przyjęły się wśród kierowców jako bezpieczne minimum.
Redukcja emisji hałasu
Europejskie rozporządzenie R117-04 to istotny krok w kierunku redukcji emisji hałasu generowanego przez pojazdy. Nowe przepisy nakładają bardziej rygorystyczne normy dotyczące wartości granicznego poziomu hałasu, który jest generowany przez zużywające się opony podczas jazdy na różnych nawierzchniach i w trakcie testów laboratoryjnych.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Rozporządzenie wprowadza także obowiązek stosowania innowacyjnych materiałów i technologii, które mają przyczynić się do cichszego toczenia się opony. Dzięki tym regulacjom przemysł oponiarski jest zachęcany do dalszego rozwoju technologii redukujących emisję hałasu.
Zmniejszenie zużycia paliwa i redukcja emisji CO2
Dzięki zmniejszeniu oporu toczenia opon pojazdy mogą zużywać mniej paliwa, co bezpośrednio przekłada się na niższą emisję CO2. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez firmę Michelin wprowadzenie nowych regulacji może zmniejszyć popyt na nowe opony w Europie o ok. 128 mln sztuk rocznie.
To z kolei mogłoby doprowadzić do ograniczenia emisji CO2 o ok. 6,6 mln ton metrycznych. Na poziomie globalnym co roku przedwcześnie wycofuje się z użycia nawet do 400 mln opon. Gdyby rozporządzenie wprowadzono na całym świecie, mogłoby to zredukować emisję CO2 o 35 mln ton metrycznych, co odpowiada emisji generowanej przez Nowy Jork w ciągu 6 miesięcy.
Zgodnie z nowymi przepisami wszyscy producenci opon będą musieli dostosować swoje produkty, aby zapewniały odpowiednie właściwości (w tym skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni) aż do końca ich eksploatacji.
Rozporządzenie ma zastosowanie do wszystkich modeli nowych opon, jednak wszystkie nowo wyprodukowane opony będą musiały spełniać te wymagania dopiero od połowy 2026 r. Opony wyprodukowane przed tą datą mogą być sprzedawane do 2029 r.
Źródło: Materiały redakcyjne