Dostępność do nowych montażownic i wyważarek

Dostępność do nowych montażownic i wyważarek Adobe Stock - annavaczi
Bogdan Kruk
9.12.2022

Odpowiednie wyposażenie warsztatu wulkanizacyjnego jest podstawą właściwego wykonywania usług. Kluczem do odniesienia sukcesu jest posiadanie profesjonalnych urządzeń służących do montażu i wyważenia kół. Wybór sprzętu, który spełnia wymagania, może być jednak dość trudny ze względu na różnorodność dostępnych na rynku modeli.

W ciągu ostatnich lat na światowym rynku obserwowany był wzrost zainteresowania zakupem nowych montażownic i wyważarek. Wynikało to z otwierania nowych warsztatów samochodowych, pojawienia się w sprzedaży niedrogich urządzeń oraz większej liczby uszkodzonych opon i kół. Ponadto potrzeba naprawy nisko profilowanych opon otworzyła nowy potencjał dla producentów sprzętu na całym świecie. 

W 2021 r. rynek światowej produkcji rozwijał się stabilnie i był prawie na identycznym poziomie jak w 2019 r. Kłopoty rozpoczęły się pierwszym kwartale bieżącego roku, kiedy odnotowano ogromny spadek produkcji urządzeń dla wyposażenia warsztatów.

Rynek montażownic i wyważarek – zagrożenia

Podobnie jak w wielu innych gałęziach przemysłu producenci montażownic i wyważarek zostali dotknięci ogólnoświatowymi trudnościami w dostawach materiałów do produkcji urządzeń, szczególnie komponentów elektronicznych. Pojawiły się duże trudności z dostępnością niektórych modeli. Czas realizacji wydłużył się z kilku tygodni do kilku miesięcy. Nie bez znaczenia okazały się również wzrost cen podzespołów, opłaty za nośniki energii oraz ograniczenia transportowe, zwłaszcza w obszarze transportu morskiego i drogowego.

>>>Zestawienie producentów oraz dystrybutorów montażownic i wyważarek<<<

– Każda firma działająca na rynku stoi przed różnymi zagrożeniami. Największymi zagrożeniami dla zarządzania łańcuchem dostaw w naszej branży są rosnące ceny materiałów, wahania podaży i popytu. Być może jednak największym problemem jest niedobór surowców lub całkowity ich brak. Ponadto występuje nadmiernie długi czas oczekiwania na produkt, co w wielu przypadkach wiąże się z wycofaniem zamówionego przedmiotu/sprzętu. Rosnące ceny materiałów stanowią poważne zagrożenie w łańcuchu dostaw. Szczególnie groźne jest na przykład dynamiczne przyspieszenie cen materiałów, które można zaobserwować od czasu pandemii koronawirusa. Rosnące ceny surowców mają również ogromny wpływ na koszt komponentów, co z kolei wpływa na ogólny produkt i projekt. Zwłaszcza teraz, gdy wymaga to znaczników na prawie każdym materiale. Należy pamiętać, że reakcja na wzrost kosztów komponentów zależy od posiadanych rezerw, ale nie każdy dystrybutor może sobie na to pozwolić – mówi Sabina Jakubiec, specjalistka ds. marketingu, F.H.U. „Bogusz” Rafał Bogusz.

Podobne informacje przekazuje Janusz Sobik, właściciel firmy SAMINWEST: – Sytuacja, która dzieje się na rynku światowym (pandemia oraz wojna), znacząco zmieniła produkcję oraz dystrybucję montażownic i wyważarek. Podstawowym problemem jest wzrost kosztów praktycznie na każdym etapie produkcji i dystrybucji spowodowany ww. sytuacją – począwszy od wzrostu kursu walut, ceny stali na światowych rynkach oraz niedoboru podzespołów elektronicznych. W przypadku oferowanych przez nas urządzeń czas oczekiwania może się trochę wydłużyć. Wynika to z tego, że nasz producent nie może pozwolić sobie na żadne kompromisy, jeśli chodzi o jakość sprzętu, co zrobiło dużo innych producentów.

– Duża zmienność na rynku wymogła na nas elastyczne dopasowanie się do nowych warunków ogólnoświatowych, niemal każdy producent w sektorze wyważarek i montażownic odczuł w mniejszym lub większym stopniu zaburzenia w łańcuchu dostaw. Na szczęście nasza branża nie jest w grupie tak wysokiego ryzyka jak przykładowo producenci pojazdów, dlatego też niniejsze zakłócenia nie miały tak znaczących skutków, jak chociażby czasowe zaprzestanie produkcji – podkreśla Marcin Stramowski, country manager – Eastern Europe w firmie ATH-Heinl.

Kiedy nowe urządzenie?

Warsztaty, które myślą o wymianie urządzeń, powinny zaplanować ją znacznie wcześniej. Dobrze też jest zaplanować spotkanie z przedstawicielem dostawcy urządzeń w celu wybrania optymalnego rozwiązania.

– Warto również uniknąć problemów związanych z dostępnością urządzeń w trakcie trwania sezonu na zmianę opon. Polecamy wymienić stare urządzenie na nowe przed sezonem, zamiast czekać do momentu, w którym urządzenie ulegnie awarii (najczęściej w szczycie sezonu, kiedy jest najbardziej eksploatowane), i stracić klientów – dodaje Błażej Pilecki, kierownik projektów marketingowych w firmie Sosnowski.

Nie można jednoznacznie określić, kiedy należy dokonać wymiany urządzeń. Zależy to od częstotliwości ich użytkowania, liczby wykonanych cykli montażowych. W większych warsztatach, w których wymiana i  regulacja jest intensywna każdego dnia, żywotność sprzętu wyniesie prawdopodobnie ok. 3–5 lat. W przypadku mniejszej liczby wymian żywotność eksploatowanych urządzeń może wzrosnąć kilkukrotnie.

Nowe technologie w branży wymiany kół i opon

W ostatnim okresie w zasadzie niewiele zmieniło się w procesie przeprowadzania wyważania kół. Używane maszyny działają w podobny sposób. Jednak na naszych oczach mijają czasy samochodów z felgami 14” lub 15”, w których wymiany kół można było dokonać w ciągu kilku minut. Teraz koła 17” lub 18” są standardem w przypadku opon niskoprofilowanych, a nawet koła 20” nie są obecnie rzadkością. Ze względu na większą masę kół wymagane jest użycie dodatkowych zacisków ułatwiających precyzyjne mocowanie kół. Pomocne są również specjalistyczne podnośniki.

– Coraz większą popularność zdobywają montażownice bezłyżkowe, tzw. LEVERLESS. Rozwiązanie niweluje ryzyko uszkodzenia obręczy felgi. Opona demontowana jest bez użycia siły operatora za pomocą sterowanego joystikiem lub przyciskami palca montażowego, który precyzyjnie wyciąga stopkę opony z zagłębienia felgi ponad jej rant. W przypadku wyważarek można zaobserwować trend zmierzający w kierunku kompleksowej diagnostyki stanu opony, który daleko wykracza poza jej poprawne wyważenia. Nowoczesne wyważarki są w stanie ocenić stopień zużycia bieżnika opony, oszacować jej drogę hamowania, wykryć problemy z ustawieniem geometrii kół, a nawet wykryć niejednorodności w rozkładzie gęstości mieszanki gumowej, z której wykonana jest opona – dodaje Błażej Pilecki.

– Kiedyś unikatowe typy kół znajdowano przede wszystkim w samochodach luksusowych, ale rynek staje się coraz bardziej zróżnicowany – mówi Sławomir Miłosz z działu technicznego firmy ATH-Heinl. – Tradycyjne montażownice, które nie są odpowiednio wyposażone, mogą uszkodzić bardziej miękkie felgi aluminiowe i lakierowane. Takie urządzenia mogą również zarysować lub uszkodzić wykończenia malowane proszkowo, których ponowne odnowienie jest kosztowne. Malowanie proszkowe felg staje się popularnym trendem wśród producentów samochodów, więc spodziewać się można, że wiele z tych bogatych w kolory felg wtoczy się wkrótce do serwisów.

Profesjonalne montażownice i wyważarki zmniejszyły skalę trudności związaną z wymianą opon dzięki swoim wyrafinowanym mechanizmom. Montażownica powinna działać na wszystkich typach opon, od zwykłych do Run Flat, ale pamiętać należy, że nie chcemy urządzeń o jedynie podstawowej budowie, które ograniczają serwis tylko do obsługi starszych pojazdów. Nie ma bowiem wątpliwości, że proces wymiany opon przy zastosowaniu tego typu wyposażenia staje się dłuższy i bardziej mozolny – dodaje.  

W przypadku opon typu Run Flat dodatkowo należy pamiętać, aby ich montaż i demontaż został wykonany w temperaturach nie niższych niż 15°C. Dostępne na rynku montażownice rekomendowane do „trudnych” opon i spełniające rygorystyczne niemieckie normy mają specjalny certyfikat.

– Coraz więcej klientów premium zwraca uwagę na to, czy montażownica ma certyfikat WDK (certyfikat jakości Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Gumowego), czyli czy urządzenie spełnia rygorystyczne niemieckie normy i jest rekomendowane do pracy z „trudnymi” oponami UHP i Run Flat. W sytuacji, gdy warsztat nie posiada urządzenia z takim certyfikatem, a właścicielowi warsztatu zależy na utrzymaniu oraz pozyskaniu wymagających klientów, warto zastanowić się nad nowym urządzeniem z certyfikatem WDK – dodaje Błażej Pilecki. 

Obecnie można zauważyć, że dodatkowe koszty produkcji urządzeń nie są jeszcze całkowicie przenoszone na klienta końcowego. Przewiduje się jednak, że rynek będzie musiał przygotować się na korektę cen. Nikt w tej chwili nie jest w stanie określić, jak silnie produkcja montażownic i wyważarek uzależniona będzie od zmian kosztów energii, transportu oraz jak będą kształtować się ostatecznie ceny stali i innych materiałów.

Zdaniem EXPERTów

Serwis opon w Polsce to dość intensywnie rozwijany obszar serwisu motoryzacyjnego. Choć istnieje wiele warsztatów, ich liczba stale rośnie. Montażownice i wyważarki do opon pozostają jednym z trzech najważniejszych elementów wyposażenia, bez którego serwis oponiarski nie ma szans na przetrwanie. Marka Butler to profesjonalne urządzenie, którego twórcy nieustannie poszukują coraz lepszych rozwiązań, aby nadążyć za szybkim rozwojem technologicznym i cyfrowym.

Sabina Jakubiec
Specjalistka ds. marketingu, 
F.H.U. „Bogusz” Rafał Bogusz

W ostatnich latach zauważyliśmy większe zapotrzebowanie na maszyny klasy premium. Naszym zdaniem wynika to przede wszystkim z potrzeb klientów, którzy korzystają z serwisów ogumienia. Na polskich drogach ciągle przybywa samochodów wyposażonych w duże, drogie obręcze. Obsługa takiego samochodu oraz jego kół wymaga maszyn premium. W przypadku CORGHI taką maszyną premium jest montażownica MASTER 28 lub MASTER FORCE (nowość). Jeśli chodzi o wyważarki, możemy zaproponować EM9780C lub najwyższy model z pełną diagnostyką EYE LIGHT PLUS. W przypadku obsługi twardych opon, a także opon niskoprofilowanych oraz typu Run Flat przydatna będzie montażownica z zintegrowanymi przystawkami oraz wyposażona w system bezłyżkowego montażu opon.

Janusz Sobik
Właściciel firmy SAMINWEST

Zaobserwowaliśmy, że niektóre firmy zwolniły tempo dostaw, obawiając się znacznego wzrostu kosztów. A inne wręcz odwrotnie – w tych trudnych czasach zdecydowały się na nowe inwestycje. Nasza firma należy do tej drugiej grupy. Mimo że trudno było aktualnie doszacować wartość końcową inwestycji, zdecydowaliśmy na powiększenie naszej powierzchni magazynowej o kolejne 8000 m2, zwiększając jednocześnie zapasy magazynowe tak, aby uniknąć zawirowań na etapie łańcucha dostaw dla naszych partnerów w Europie. W następnych miesiącach z zainteresowaniem będziemy obserwować czynniki makroekonomiczne (obejmujące zwłaszcza skutki wydarzeń o charakterze ekonomicznym i ekologicznym czy technologicznym), reagując opracowaniem i wdrożeniem procesów mających na celu zminimalizowanie ryzyka w łańcuchu dostaw w naszej branży.

Marcin Stramowski
Country manager – Eastern Europe, ATH-Heinl

Preferowanie przez konsumentów coraz większych, jeszcze bardziej stylizowanych felg powoduje zmiany, które na nowo definiują sposób obsługi ogumienia w warsztatach samochodowych. Można uzyskać bezproblemowy demontaż i montaż opon nawet przy oponach niskiej jakości. Przykładowo montażownice ATH-Heinl serii M wyposażone są w zaawansowaną głowicę montażową, która zapewnia całkowitą ochronę felgi i kół przed tarciem podczas montażu i demontażu. Dzięki montażownicy M72Z Plus ATH, wyposażonej w bezłyżkowy i bezszczękowy system, czas potrzebny na wymianę opony jest znacznie skrócony w porównaniu z czasem potrzebnym nawet najbardziej wykwalifikowanym profesjonalistom obsługujących stary typ montażownic. Z kolei wyważarki ATH z serii W wynoszą wyważanie kół na nowy poziom. Technologie w serii W są unikalne, zastosowano tu bowiem innowacyjny algorytm wyważania i metodę korekcji niewyważenia. Wbrew powszechnej opinii wyważarki do kół nie są urządzeniami jednakowymi. Zmieniające się konstrukcje pojazdów i opon będą zdecydowanie potęgować wyzwania stojące przed firmami, które oferują urządzenia do serwisu opon. W wielu przypadkach starsze technologie wyważania opon będą napotykać trudności z poprawnym wyważeniem.

Sławomir Miłosz
Dział techniczny, ATH-Heinl

 

 

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę