Nowa analiza polskiego rynku aut używanych – połowa to samochody benzynowe, 85% diesli jest obarczonych ryzykami

Rynek aut używanych w Polsce: 50% benzyna, 44% diesel Freepik

Polski rynek aut używanych jest całkowicie zdominowany przez pojazdy benzynowe (50%) i diesle (44%). Hybrydy i elektryki stanowią razem ok. 4%. O ile średni wiek samochodów z silnikami benzynowymi i diesla jest taki sam (16 lat), to ogromną różnicę widać w średnich przebiegach – w przypadku diesli jest on o ok. 1/3 wyższy. Najpopularniejszą marką wśród pojazdów benzynowych jest Opel, a wśród diesli – Volkswagen. W sektorze hybryd zdecydowanie dominuje Toyota, a najczęściej spotykanym elektrykiem jest Tesla.

Na polskim rynku aut używanych najbardziej zniszczone i zużyte są samochody z silnikiem diesla. Mają średnio 16 lat i 274 tys. kilometrów przebiegu. Dodatkowo  aż 85% jest obarczonych różnego rodzaju ryzykami (jak np. nietypowe wskazania licznika), a 40% ma w swojej historii wypadki i uszkodzenia. To dane z najnowszej analizy bazy danych CARFAX, obejmującej ponad 23 mln używanych aut w Polsce.  

Dla porównania średni wiek samochodów benzynowych również wynosi 16 lat, ale ich  średni przebieg to 176 tys. kilometrów (czyli prawie o1/3 mniej niż w przypadku diesli). Ryzykami jest obarczonych 75%, a powypadkową historię ma 38%. Co ciekawe, aż 70% pojazdów z silnikiem diesla pochodzi z importu, a tylko 9% pozostaje własnością pierwszego właściciela. W przypadku aut benzynowych 50% sprowadzonych jest z zagranicy, a właściciela od nowości nie zmieniło 18%. Odsetek używanych samochodów z obydwoma typami napędu w bazie CARFAX jest zbliżony – auta benzynowe stanowią 50%, a diesle – 44%.  

Hybrydy i elektryki – młodsze i mniej ryzykowne 

Trzecie miejsce pod względem popularności wśród aut używanych w Polsce zajmują pojazdy z silnikami hybrydowymi (3,5% w bazie CARFAX). Ich średni wiek wynosi 4 lata. Co 3. ma w swojej historii odnotowane uszkodzenia i wypadki, a 41% jest obarczonych ryzykami. Z importu pochodzi 13%, a 8% nigdy nie zmieniło właściciela. Natomiast elektryki stanowią jak na razie tylko 0,5% używanych samochodów. Mają średnio po 3 lata, ryzyka odnotowano w historii 47%, a wypadki i uszkodzenia – u 27%. Z zagranicy pochodzi 22%, a w rękach pierwszego właściciela pozostaje 8%, tak samo jak w przypadku hybryd. 

Struktura wtórnego rynku motoryzacyjnego w Polsce istotnie różni się od tego, co obserwujemy w Europie Zachodniej, a zmiany tam postępują zauważalnie szybciej (np. w kontekście aut z napędem czysto elektrycznym). Napęd benzynowy dominuje na polskim rynku w segmencie aut miejskich i kompaktowych, które są tańsze w zakupie i eksploatacji oraz mają, w oczach nabywców, niższy TCO (ang. total cost of ovnership, całkowity koszt posiadania). To zgodne z ogólnym trendem w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie auta benzynowe uchodzą za bezpieczny wybór – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska, firmy dostarczającej użytkownikom raporty o historii używanych aut z wiarygodnych oraz certyfikowanych źródeł. – Diesle, najczęściej sprowadzane z zagranicy, są wciąż mocno obecne dzięki dużej dostępności importowanych pojazdów, zwłaszcza z Niemiec, Belgii i Francji, gdzie są naturalnie wypychane z rynku przez zmiany regulacji i preferencji konsumentów oraz ogólne negatywne nastawienie do tego typu napędu. Natomiast udział hybryd i elektryków w naszym regionie jest wciąż niski, mimo rosnącego zainteresowania klientów. Tu powodem jest wciąż ograniczona podaż, auta te dopiero od niedawna trafiają szerzej na rynek wtórny. Trendy obserwowane w Polsce pokazują, że również powoli zmierzamy w kierunku odejścia od starych wysłużonych diesli i pozostaje mieć nadzieję, że warunki zewnętrzne nie zakłócą tych zmian.  

Tesla najpopularniejszym elektrykiem, wśród hybryd królową jest Toyota

Najpopularniejszą marką wśród pojazdów benzynowych jest Opel (10%), a wśród diesli – Volkswagen (16%). W sektorze hybryd króluje Toyota (44%), a najchętniej wybieranym elektrykiem jest Tesla (18%).  

Najczęściej występujące modele aut w poszczególnych sektorach to: 

źródło: CARFAX Polska

Źródło: CARFAX Polska

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę