Mercedes Vision EQXX – futurystyczny styl i duże zasięgi

Mercedes Vision EQXX – futurystyczny styl i duże zasięgi Daimler AG

Nowy projekt Mercedesa Vision EQXX to wizja elektrycznego pojazdu przyszłości. Zastosowana technologia baterii pozwala na przejechanie nawet 1000 kilometrów na jednym ładowaniu. Dodatkowo samochód wyposażono w panele słoneczne, które na bieżąco wspomagają uzupełnianie poziomu energii

Jak twierdzi niemiecki producent, Vision EQXX to najbardziej zaawansowany technicznie pojazd w historii Mercedesa. Jest to przełomowy model, ukazujący koncepcję i możliwości marki. Na razie jest to tylko egzemplarz pokazowy. Zastosowane rozwiązania mogą posłużyć jako bazowe dla nowej gamy elektrycznych samochodów Mercedesa.

Projektując Vision EQXX , skupiono się na wydajności samochodu na długich dystansach. Dlatego też jednym z największych wyzwań było stworzenie odpowiednich baterii. Nie tylko zwiększono ich pojemność, ale też zmniejszono  rozmiary o 50 % w porównaniu z obecnie istniejącymi w modelu EQS. Dzięki zwiększeniu gęstości zawartej w nich energii, udało się stworzyć iście kompaktowe wymiary, przekładając się na wagę całkowitą 495 kg (o 30 % mniej niż teraz). Zastosowane oprogramowanie ma za zadanie równoważyć komfort podróżowania ze zużyciem energii. Przeprowadzone symulacje drogowe wskazują, że na 100 km, samochód zużywa tylko 10 kWh. Porównując to z dzisiejszymi 20-25 kWh na tym dystansie, jest to naprawdę dobry wynik. Dzięki temu na jednym ładowaniu będzie można osiągnąć dystans ok. 1000 km. Silnik został umieszczony przy tylnej osi, generując moc o wartości 204 KM. Nie są to zawrotne osiągi, ale tu głównie chodziło o wydajność pojazdu w aspekcie baterii.

Panele słoneczne na dachu i potencjał aerodynamiczny

Aby wzmocnić jeszcze bardziej potencjał energetyczny samochodu, na dachu zainstalowano panele słoneczne. Dzięki temu można na bieżąco wspomagać system i zwiększyć zasięg o ok. 25 km. Na lepszą aerodynamikę pojazdu wpływa zastosowana geometryczna stylistyka nadwozia, która optymalizuje opory powietrza. Zainstalowano również tego rodzaju opony. Bardzo ważna jest tu również masa własna samochodu, która wynosi 1750 kg, co jest niską wartością, jak na pojazd elektryczny. Na skutek wielu zabiegów, współczynnik oporu powietrza jest iście imponujący i wynosi Cw=0,17.  Zastosowano lekkie materiały do budowy, a wiele z nich pochodzi z recyklingu. Ciekawostką jest fakt, że wiele odpadów udało się użyć ponownie dzięki drukowi 3D.

Mercedes Vision EQXX, źródło: Daimler AG

Innowacyjne wnętrze

To, co w środku rzuca się w oczy, to ogromnych rozmiarów wyświetlacz,  o przekątnej 47,5 cala i rozdzielczości 8K, z zainstalowaną nawigacją z grafiką 3D. Zamysłem twórców, było połączenie luksusu z naturalnymi elementami wykończenia. Stąd wykorzystano materiały, zamiast skór zwierzęcych - tkaniny na bazie grzybów, kaktusów, wegańskiego jedwabiu oraz elementy przetworzone z recyklingu. Są to bardzo ciekawe oraz innowatorskie rozwiązania. Jak twierdzą twórcy samochodu, technologia użyta do stworzenia Vision EQXX stanowi nową definicję jakości dla przyszłych modeli marki Mercedes-Benz.

Mercedes Vision EQXX, źródło: Daimler AG

Plany na przyszłość

Nie wiadomo, kiedy i czy model Vision EQXX trafi do produkcji seryjnej. Na razie traktowany jest jako wzór koncepcyjny, jednakże wprowadzenie go na rynek jest brane poważnie pod uwagę.

Mercedes Vision EQXX, źródło: Daimler AG

Galeria artykułu

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę