Akumulatory rozruchowe w samochodach elektrycznych również wymagają uwagi
Clarios, właściciel marki VARTA zachęca kierowców w okresie zimowym do przeprowadzenia kontroli akumulatora w warsztacie.
Niezależnie od rodzaju napędu – spalinowego czy elektrycznego – akumulatory rozruchowe są główną przyczyną awarii, szczególnie zimą, gdy silniki spalinowe wymagają od akumulatora większej mocy niż w lecie. Niskie temperatury wpływają na naturalny spadek pojemności akumulatora, zwłaszcza jeśli jego kondycja została nadszarpnięta pod wpływem wysokich temperatur w lecie.
W 2022 r. w Niemczech pomoc drogowa ADAC była wzywana do ponad 3,4 miliona awarii samochodów. W 43,2% przypadków przyczyną była awaria akumulatora 12V.
Zgodnie z danymi ADAC, w samochodach elektrycznych problem ten dotyczył nawet 55,6% przypadków. Niezależnie od rodzaju napędu pojazdu, 12V akumulator pozostaje najczęstszą przyczyną usterek. Akumulatory są szczególnie narażone na awarie zimą, kiedy temperatury spadają, a silniki spalinowe potrzebują więcej energii z akumulatora. Niskie temperatury powodują naturalne obniżenie pojemności akumulatora.
Dlaczego akumulatory 12 V w samochodach elektrycznych tak często ulegają awarii?
Dzieje się tak dlatego, że akumulatory 12V w samochodach elektrycznych pierwszej generacji osiągnęły koniec zakładanego okresu eksploatacji, wynoszącego cztery do pięciu lat i wymagają wymiany. W przypadku niektórych modeli problem wynika ze sposobu wykorzystania akumulatora 12V w instalacji elektrycznej samochodu.
W systemach niektórych producentów samochodów elektrycznych strategia ładowania akumulatora 12V nie jest jeszcze doskonała. To często skutkuje głębokim rozładowaniem akumulatora, gdyż pobór mocy przekracza jego pojemność. Jeżeli akumulator nie zostanie potem prawidłowo naładowany np. gdy samochód długo stoi bez zasilania lub gdy akumulator 12V nie jest wystarczająco doładowywany przez akumulator wysokonapięciowy w trakcie jazdy, ryzyko awarii wzrasta.
Akumulator 12 V jest najczęstszą przyczyną awarii także w w samochodach elektrycznych.
Poprawa strategii ładowania akumulatora 12V przez producentów, lub zastosowanie większych akumulatorów, mogłoby znacząco zmniejszyć lub nawet całkowicie wyeliminować ten problem.
Aktualizacje systemu zużywają mnóstwo energii
Inną przyczyną awarii mogą być regularne aktualizacje oprogramowania w samochodach elektrycznych. Proces ten zużywa energię z obwodu 12V, co może nadwyrężać akumulator. Dlatego bardzo ważne jest regularne sprawdzanie kondycji akumulatora w specjalistycznym warsztacie.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Szczególnie w okresie zimowym. Zachęcamy do odwiedzenia jednego z warsztatów biorących udział w Programie Testowania Akumulatorów VARTA, znajdujących się na naszej stronie internetowej. Fachowcy dysponują niezbędną wiedzą, aby szybko i bezpiecznie wymienić akumulator, gdy jest to konieczne.
Kilka wskazówek dla kierowców:
- Zimą samochód lepiej parkować w garażu, aby uniknąć nadmiernego obciążenia akumulatora.
- Ogrzewanie przed jazdą w samochodzie elektrycznym należy włączać tylko wtedy, gdy jest on podłączony do stacji ładowania. W większości przypadków ogrzewanie jest zasilane z gniazdka, co w konsekwencji oznacza, że mniej ogrzewania będzie potrzebne podczas jazdy. Często wystarcza też włączenie bardziej efektywnego ogrzewania foteli i kierownicy. Zmniejszy to obciążenie akumulatora wysokonapięciowego.
- Należy jednak uważać: w niektórych modelach energia do zasilania ogrzewania jest nadal czerpana z akumulatora 12 V. Gdyby ten akumulator uległ rozładowaniu, zanim akumulator wysokonapięciowy zostanie całkowicie naładowany, nie będzie można wysunąć wtyczki od przewodu ładowania, ponieważ ta funkcja jest zasilana z akumulatora 12 V.
Źródło: Clarios i Varta