Czy Polska jest gotowa do przejścia na samochody elektryczne?
Nowy raport Mobility Guide 2023 przedstawia analizę stanu gotowości 46 krajów do przejścia na samochody elektryczne. Najlepiej przygotowane są Norwegia (81 punktów), Austria (69 punktów) i Holandia (68 punktów). Polska uzyskała 39 punktów na 100 możliwych, co klasyfikuje ją jako kraj wschodzący. Zabrakło nam zaledwie 1 punktu, aby znaleźć się w wyższej kategorii.
Firma Ayvens, która powstała w wyniku połączenia ALD Automotive i LeasePlan, opublikowała raport Mobility Guide 2023. To kompleksowa analiza, oceniająca gotowość 46 krajów do przyjęcia pojazdów elektrycznych. Raport obejmuje kluczowe aspekty, takie jak: poziom sprzedaży aut elektrycznych, rozwój infrastruktury do ładowania, dostępność i różnorodność oferty samochodów. Badanie uwzględnia także zachęty i dotacje rządowe oraz porównuje różnice w całkowitym koszcie posiadania pojazdów elektrycznych i samochodów z silnikiem spalinowym. Mobility Guide 2023 mierzy również przyjazność dla środowiska sieci elektroenergetycznej w danym kraju, przyznając wyższy wynik tym rynkom, które korzystają z większego udziału energii odnawialnej i mają niższą emisję dwutlenku węgla.
Kluczowy wniosek: wzrost sprzedaży i niższe TCO pojazdów elektrycznych potwierdza nieuniknioną erę elektryfikacji
– Wyniki naszego badania z tego roku są szczególnie interesujące w świetle znaczącego wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych na świecie, który przyspieszył w 2022 i w pierwszej połowie 2023 r. Chociaż nadal istnieją pewne bariery, coraz więcej firm decyduje się nie czekać i już teraz z powodzeniem inwestuje w elektromobilność, przecierając tym samym drogę dla innych firm. Teraz pytanie nie dotyczy już "czy" nastąpi elektryfikacja, lecz "jak szybko", zwłaszcza że branża stoi przed wieloma wyzwaniami, takimi jak szybka ewolucja technologiczna i rosnące koszty energii. Wyniki Mobility Guide ukazują pozytywny trend w kierunku poprawy efektywności ekonomicznej pojazdów elektrycznych w kilku krajach, w tym Polsce, Hiszpanii, Belgii, Irlandii i Włoszech. Obniżenie całkowitych kosztów eksploatacji pojazdów elektrycznych (TCO) sprawia, że stają się one coraz atrakcyjniejszą alternatywną dla samochodów spalinowych – komentuje wyniki badania Maciej Arwaj, dyrektor handlowy ALD Automotive | LeasePlan w Polsce.
Na czele 11 krajów
Bazując na analizie różnych czynników, autorzy raportu dokonali podziału całego rynku na trzy kategorie, dzieląc kraje na elektrycznie "zaawansowane", "rozwijające się" i "wschodzące". Odzwierciedlają one trzy poziomy dojrzałości w kontekście gotowości do korzystania z pojazdów elektrycznych. 11 spośród 46 badanych krajów zostało uznanych za zaawansowane pod względem elektryfikacji. W czołówce znajdują się Norwegia, Austria i Holandia. Do tej kategorii ze względu na szeroką obecność pojazdów elektrycznych i korzystne warunki do dalszej elektryfikacji, zakwalifikowano także Belgię, Danię, Finlandię, Francję, Niemcy, Luksemburg, Szwecję i Wielką Brytanię. Z kolei kraje, takie jak Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Japonia, Portugalia, Hiszpania, Szwajcaria i Tajlandia znalazły się w kategorii krajów rozwijających się, co oznacza, że notują szybkie postępy i stają się coraz bardziej zaawansowane w procesie przejścia na elektromobilność.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Polska wśród krajów wschodzących
W badaniu Polska uzyskała 39 na 100 możliwych punktów i została sklasyfikowana jako kraj wschodzący. W tej kategorii znalazły się także Australia, Kanada, Chorwacja, Czechy, Estonia, Indie, Łotwa, Litwa, Słowacja, Słowenia, Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone. Wszystkie te kraje będą potrzebować wielu dalszych inwestycji i działań, aby dorównać bardziej rozwiniętym rynkom.
– Ocena Polski w rankingu poprawiła się w kategorii badającej wielkość i udział sprzedaży elektryków oraz w konkurencyjności kosztowej (TCO) pojazdów elektrycznych, zyskując odpowiednio 2 i 11 punktów. Polsce, aby zostać uznaną za kraj rozwijający się, zabrakło tylko 1 punktu. Jesteśmy zatem na dobrej drodze, ale wciąż na jej początku. Poprawa i rozbudowa infrastruktury ładowania oraz zachęty finansowe, takie jak ulgi podatkowe czy preferencyjne regulacje, powinny być kontynuowane i dalej rozwijane – dodaje Maciej Arwaj, dyrektor handlowy ALD Automotive | LeasePlan w Polsce.
Źródło: ALD Automotive | LeasePlan