Czy Polska jest gotowa do przejścia na samochody elektryczne?

Czy Polska jest gotowa do przejścia na elektromobilność? Pixabay_GoranH

Nowy raport Mobility Guide 2023 przedstawia analizę stanu gotowości 46 krajów do przejścia na samochody elektryczne. Najlepiej przygotowane są Norwegia (81 punktów), Austria (69 punktów) i Holandia (68 punktów). Polska uzyskała 39 punktów na 100 możliwych, co klasyfikuje ją jako kraj wschodzący. Zabrakło nam zaledwie 1 punktu, aby znaleźć się w wyższej kategorii.

Firma Ayvens, która powstała w wyniku połączenia ALD Automotive i LeasePlan, opublikowała raport Mobility Guide 2023. To kompleksowa analiza, oceniająca gotowość 46 krajów do przyjęcia pojazdów elektrycznych. Raport obejmuje kluczowe aspekty, takie jak: poziom sprzedaży aut elektrycznych, rozwój infrastruktury do ładowania, dostępność i różnorodność oferty samochodów. Badanie uwzględnia także zachęty i dotacje rządowe oraz porównuje różnice w całkowitym koszcie posiadania pojazdów elektrycznych i samochodów z silnikiem spalinowym. Mobility Guide 2023 mierzy również przyjazność dla środowiska sieci elektroenergetycznej w danym kraju, przyznając wyższy wynik tym rynkom, które korzystają z większego udziału energii odnawialnej i mają niższą emisję dwutlenku węgla.

Kluczowy wniosek: wzrost sprzedaży i niższe TCO pojazdów elektrycznych potwierdza nieuniknioną erę elektryfikacji

Wyniki naszego badania z tego roku są szczególnie interesujące w świetle znaczącego wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych na świecie, który przyspieszył w 2022 i w pierwszej połowie 2023 r. Chociaż nadal istnieją pewne bariery, coraz więcej firm decyduje się nie czekać i już teraz z powodzeniem inwestuje w elektromobilność, przecierając tym samym drogę dla innych firm. Teraz pytanie nie dotyczy już "czy" nastąpi elektryfikacja, lecz "jak szybko", zwłaszcza że branża stoi przed wieloma wyzwaniami, takimi jak szybka ewolucja technologiczna i rosnące koszty energii. Wyniki Mobility Guide ukazują pozytywny trend w kierunku poprawy efektywności ekonomicznej pojazdów elektrycznych w kilku krajach, w tym Polsce, Hiszpanii, Belgii, Irlandii i Włoszech. Obniżenie całkowitych kosztów eksploatacji pojazdów elektrycznych (TCO) sprawia, że stają się one coraz atrakcyjniejszą alternatywną dla samochodów spalinowych – komentuje wyniki badania Maciej Arwaj, dyrektor handlowy ALD Automotive | LeasePlan w Polsce. 

Na czele 11 krajów 

Bazując na analizie różnych czynników, autorzy raportu dokonali podziału całego rynku na trzy kategorie, dzieląc kraje na elektrycznie "zaawansowane", "rozwijające się" i "wschodzące". Odzwierciedlają one trzy poziomy dojrzałości w kontekście gotowości do korzystania z pojazdów elektrycznych. 11 spośród 46 badanych krajów zostało uznanych za zaawansowane pod względem elektryfikacji. W czołówce znajdują się Norwegia, Austria i Holandia. Do tej kategorii ze względu na szeroką obecność pojazdów elektrycznych i korzystne warunki do dalszej elektryfikacji, zakwalifikowano także Belgię, Danię, Finlandię, Francję, Niemcy, Luksemburg, Szwecję i Wielką Brytanię. Z kolei kraje, takie jak Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Japonia, Portugalia, Hiszpania, Szwajcaria i Tajlandia znalazły się w kategorii krajów rozwijających się, co oznacza, że notują szybkie postępy i stają się coraz bardziej zaawansowane w procesie przejścia na elektromobilność.

Polska wśród krajów wschodzących

W badaniu Polska uzyskała 39 na 100 możliwych punktów i została sklasyfikowana jako kraj wschodzący. W tej kategorii znalazły się także Australia, Kanada, Chorwacja, Czechy, Estonia, Indie, Łotwa, Litwa, Słowacja, Słowenia, Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone. Wszystkie te kraje będą potrzebować wielu dalszych inwestycji i działań, aby dorównać bardziej rozwiniętym rynkom. 

Ocena Polski w rankingu poprawiła się w kategorii badającej wielkość i udział sprzedaży elektryków oraz w konkurencyjności kosztowej (TCO) pojazdów elektrycznych, zyskując odpowiednio 2 i 11 punktów. Polsce, aby zostać uznaną za kraj rozwijający się, zabrakło tylko 1 punktu. Jesteśmy zatem na dobrej drodze, ale wciąż na jej początku. Poprawa i rozbudowa infrastruktury ładowania oraz zachęty finansowe, takie jak ulgi podatkowe czy preferencyjne regulacje, powinny być kontynuowane i dalej rozwijane – dodaje Maciej Arwaj, dyrektor handlowy ALD Automotive | LeasePlan w Polsce. 

Źródło: ALD Automotive | LeasePlan

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę