Mercedes CLA triumfuje w ostatnich testach Euro NCAP 2025
Euro NCAPNiezależne testy Euro NCAP potwierdziły najwyższą ocenę bezpieczeństwa dla nowego Mercedesa CLA. Czterodrzwiowe coupé, dostępne z napędem elektrycznym i benzynowym, otrzymało maksymalną notę pięciu gwiazdek, osiągając wysokie wyniki we wszystkich czterech kategoriach testowych. Model uzyskał 94% w zakresie ochrony dorosłych pasażerów oraz 89% w kategorii ochrony dzieci. Szczególnie doceniono system automatycznego wykrywania fotelików dziecięcych i wyłączania odpowiednich poduszek powietrznych.
Mercedes CLA wyróżnia się również w ochronie wrażliwych uczestników ruchu. Autonomiczny system hamowania awaryjnego wykazał solidną skuteczność, a funkcja zapobiegająca otwarciu drzwi na ścieżce rowerzysty lub nadjeżdżającego pojazdu uzyskała wysoką ocenę. To kolejny sukces Mercedesa w testach Euro NCAP – poprzednia generacja CLA otrzymała w 2019 roku prestiżową nagrodę Best in Class.
Mazda, Deepal, Porsche i Volkswagen z pięcioma gwiazdkami
W ostatniej rundzie testów przeprowadzonych w 2025 roku maksymalną notę otrzymały również Mazda CX-5, Deepal S05, Porsche Cayenne i Volkswagen T-Roc. Elektryczny SUV Deepal S05 osiągnął 94% w kategorii ochrony dorosłych pasażerów, nieznacznie wyprzedzając Porsche Cayenne i VW T-Roc, które uzyskały po 91%.
MAZDA CX-5 szczególnie wyróżniła się w ochronie pieszych i rowerzystów, zdobywając 93% punktów w kategorii ochrona wrażliwych uczestników ruchu. Model został wyposażony w zaawansowaną funkcję zapobiegającą przypadkowemu otwarciu drzwi przed nadjeżdżającymi rowerzystami lub pojazdami. Euro NCAP zwrócił jednak uwagę na decyzję producenta Deepal, który w modelu S07 umożliwił kierowcom stałe wyłączenie alertów systemu monitorowania uwagi, co organizacja uznała za krok wstecz.
Wodorowy Hyundai NEXO na poziomie tradycyjnych SUV-ów
Hyundai NEXO, zaledwie trzeci samochód napędzany wodorem testowany przez Euro NCAP, potwierdził, że alternatywne źródła napędu nie ustępują konwencjonalnym rozwiązaniom pod względem bezpieczeństwa. Model wypadł porównywalnie do innych SUV-ów z napędami elektrycznymi czy spalinowymi, co może uspokoić potencjalnych nabywców rozważających technologię ogniw paliwowych.
Znaczenie pakietów opcjonalnych
Euro NCAP po raz kolejny podkreśliła wpływ dodatkowego wyposażenia na bezpieczeństwo. Najlepszym przykładem jest Kia EV4, która w wersji standardowej otrzymała cztery gwiazdki, ale po wyposażeniu w opcjonalny pakiet DriveWise ADAS z dodatkowymi radarami poprawiającymi działanie systemów unikania kolizji, awansowała do pięciu gwiazdek. Różnica ta pokazuje, jak istotny jest wybór odpowiednich opcji podczas konfiguracji nowego samochodu.
Cztery gwiazdki dla kompaktowych modeli
Ocenę czterech gwiazdek otrzymały: Alpine A390, Kia PV5, Jeep Compass oraz modele Toyoty – Aygo X i Yaris. Elektryczny Alpine A390 osiągnął 74% w kategorii ochrony dorosłych pasażerów, tyle samo co znacznie mniejszy i tańszy Yaris. Jeep Compass, Kia PV5 i Toyota Aygo X straciły punkty głównie ze względu na mniej rozbudowane systemy zapobiegania wypadkom.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Rekordowy rok testów
W ostatniej serii testów oceniono również modele: Exlantix ET, Chery Tiggo 4, Ebro s400, Geely Starray EM-i, MG MG4 EV Urban, Mitsubishi Eclipse Cross oraz Renault Clio. Rok 2025 był rekordowy pod względem liczby testowanych pojazdów w historii Euro NCAP.
Jak podkreśla dr Aled Williams, dyrektor programowy Euro NCAP, producenci nadal pozytywnie reagują na wymagające testy, sukcesywnie poprawiając bezpieczeństwo kolejnych generacji modeli. Od 2026 roku wejdą w życie nowe, jeszcze bardziej rygorystyczne protokoły testowe, które ponownie podniosą poprzeczkę w zakresie bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego.
Testy bezpieczeństwa Euro NCAP (grudzień 2025)
| Pojazd | Ilość zdobytych gwiazdek | Ochrona dorosłych pasażerów | Ochrona dzieci | Ochrona wrażliwych uczestników ruchu | Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego |
|---|---|---|---|---|---|
| Alpine A390 | 4 | 74% | 85% | 80% | 77% |
| Chery Tiggo 4 | 4 | 79% | 85% | 78% | 80% |
| Deepal S05 | 5 | 94% | 87% | 78% | 76% |
| Ebro s400 | 4 | 79% | 85% | 78% | 80% |
| Exlantix ET | 5 | 90% | 85% | 76% | 79% |
| Geely Starray EM-i | 5 | 90% | 87% | 86% | 77% |
| Hyundai NEXO | 5 | 90% | 85% | 76% | 80% |
| Jeep Compass | 4 | 80% | 85% | 74% | 66% |
| Kia EV4 (standardowe wyposażenie bezpieczeństwa) | 4 | 84% | 85% | 77% | 67% |
| Kia EV4 (z opcjonalnym pakietem bezpieczeństwa) | 5 | 84% | 85% | 77% | 78% |
| Kia PV5 Passenger | 4 | 83% | 85% | 64% | 65% |
| Mazda CX-5 | 5 | 90% | 89% | 93% | 83% |
| Mercedes-Benz CLA | 5 | 94% | 89% | 93% | 85% |
| MG MG4 EV Urban | 5 | 87% | 85% | 85% | 80% |
| Mitsubishi Eclipse Cross | 5 | 83% | 86% | 82% | 70% |
| Porsche Cayenne | 5 | 91% | 89% | 81% | 79% |
| Renault Clio | 4 | 79% | 82% | 80% | 73% |
| Toyota Aygo X | 4 | 73% | 72% | 83% | 68% |
| Toyota Yaris | 4 | 72% | 84% | 83% | 72% |
| Volkswagen T-Roc | 5 | 91% | 87% | 87% | 77% |
Źródło: NCAP









