Mercedes CLA triumfuje w ostatnich testach Euro NCAP 2025

Mercedes CLA z najwyższą oceną Euro NCAP 2025 Euro NCAP
11.12.2025

Niezależne testy Euro NCAP potwierdziły najwyższą ocenę bezpieczeństwa dla nowego Mercedesa CLA. Czterodrzwiowe coupé, dostępne z napędem elektrycznym i benzynowym, otrzymało maksymalną notę pięciu gwiazdek, osiągając wysokie wyniki we wszystkich czterech kategoriach testowych. Model uzyskał 94% w zakresie ochrony dorosłych pasażerów oraz 89% w kategorii ochrony dzieci. Szczególnie doceniono system automatycznego wykrywania fotelików dziecięcych i wyłączania odpowiednich poduszek powietrznych.

Mercedes CLA wyróżnia się również w ochronie wrażliwych uczestników ruchu. Autonomiczny system hamowania awaryjnego wykazał solidną skuteczność, a funkcja zapobiegająca otwarciu drzwi na ścieżce rowerzysty lub nadjeżdżającego pojazdu uzyskała wysoką ocenę. To kolejny sukces Mercedesa w testach Euro NCAP – poprzednia generacja CLA otrzymała w 2019 roku prestiżową nagrodę Best in Class.

Mazda, Deepal, Porsche i Volkswagen z pięcioma gwiazdkami

W ostatniej rundzie testów przeprowadzonych w 2025 roku maksymalną notę otrzymały również Mazda CX-5, Deepal S05, Porsche Cayenne i Volkswagen T-Roc. Elektryczny SUV Deepal S05 osiągnął 94% w kategorii ochrony dorosłych pasażerów, nieznacznie wyprzedzając Porsche Cayenne i VW T-Roc, które uzyskały po 91%.

MAZDA CX-5 szczególnie wyróżniła się w ochronie pieszych i rowerzystów, zdobywając 93% punktów w kategorii ochrona wrażliwych uczestników ruchu. Model został wyposażony w zaawansowaną funkcję zapobiegającą przypadkowemu otwarciu drzwi przed nadjeżdżającymi rowerzystami lub pojazdami. Euro NCAP zwrócił jednak uwagę na decyzję producenta Deepal, który w modelu S07 umożliwił kierowcom stałe wyłączenie alertów systemu monitorowania uwagi, co organizacja uznała za krok wstecz.

Wodorowy Hyundai NEXO na poziomie tradycyjnych SUV-ów

Hyundai NEXO, zaledwie trzeci samochód napędzany wodorem testowany przez Euro NCAP, potwierdził, że alternatywne źródła napędu nie ustępują konwencjonalnym rozwiązaniom pod względem bezpieczeństwa. Model wypadł porównywalnie do innych SUV-ów z napędami elektrycznymi czy spalinowymi, co może uspokoić potencjalnych nabywców rozważających technologię ogniw paliwowych.

Znaczenie pakietów opcjonalnych

Euro NCAP po raz kolejny podkreśliła wpływ dodatkowego wyposażenia na bezpieczeństwo. Najlepszym przykładem jest Kia EV4, która w wersji standardowej otrzymała cztery gwiazdki, ale po wyposażeniu w opcjonalny pakiet DriveWise ADAS z dodatkowymi radarami poprawiającymi działanie systemów unikania kolizji, awansowała do pięciu gwiazdek. Różnica ta pokazuje, jak istotny jest wybór odpowiednich opcji podczas konfiguracji nowego samochodu.

Cztery gwiazdki dla kompaktowych modeli

Ocenę czterech gwiazdek otrzymały: Alpine A390, Kia PV5, Jeep Compass oraz modele Toyoty – Aygo X i Yaris. Elektryczny Alpine A390 osiągnął 74% w kategorii ochrony dorosłych pasażerów, tyle samo co znacznie mniejszy i tańszy Yaris. Jeep Compass, Kia PV5 i Toyota Aygo X straciły punkty głównie ze względu na mniej rozbudowane systemy zapobiegania wypadkom.

Rekordowy rok testów

W ostatniej serii testów oceniono również modele: Exlantix ET, Chery Tiggo 4, Ebro s400, Geely Starray EM-i, MG MG4 EV Urban, Mitsubishi Eclipse Cross oraz Renault Clio. Rok 2025 był rekordowy pod względem liczby testowanych pojazdów w historii Euro NCAP.

Jak podkreśla dr Aled Williams, dyrektor programowy Euro NCAP, producenci nadal pozytywnie reagują na wymagające testy, sukcesywnie poprawiając bezpieczeństwo kolejnych generacji modeli. Od 2026 roku wejdą w życie nowe, jeszcze bardziej rygorystyczne protokoły testowe, które ponownie podniosą poprzeczkę w zakresie bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego.

Testy bezpieczeństwa Euro NCAP (grudzień 2025)

PojazdIlość zdobytych gwiazdekOchrona dorosłych pasażerówOchrona dzieciOchrona wrażliwych uczestników ruchuOcena systemów bezpieczeństwa czynnego
Alpine A390474%85%80%77%
Chery Tiggo 4479%85%78%80%
Deepal S05594%87%78%76%
Ebro s400479%85%78%80%
Exlantix ET590%85%76%79%
Geely Starray EM-i590%87%86%77%
Hyundai NEXO590%85%76%80%
Jeep Compass480%85%74%66%
Kia EV4 (standardowe wyposażenie bezpieczeństwa)484%85%77%67%
Kia EV4 (z opcjonalnym pakietem bezpieczeństwa)584%85%77%78%
Kia PV5 Passenger483%85%64%65%
Mazda CX-5590%89%93%83%
Mercedes-Benz CLA594%89%93%85%
MG MG4 EV Urban587%85%85%80%
Mitsubishi Eclipse Cross583%86%82%70%
Porsche Cayenne591%89%81%79%
Renault Clio479%82%80%73%
Toyota Aygo X473%72%83%68%
Toyota Yaris472%84%83%72%
Volkswagen T-Roc591%87%87%77%

Źródło: NCAP

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę