Mechanicy nie mają wątpliwości: naprawa nowych aut jest coraz większym wyzwaniem

Mechanicy: naprawa nowych aut jest coraz większym wyzwaniem Designed by Freepik

Ponad trzy czwarte właścicieli warsztatów motoryzacyjnych uważa, że naprawa nowego samochodu jest bardziej czasochłonna niż starszego modelu. Co więcej, wielu z nich twierdzi, że producenci aut utrudniają pracę niezależnym serwisom. Takie wnioski płyną z krajowego badania, jakie przeprowadziła należąca do firmy Moto-Profil największa w Polsce sieć warsztatów samochodowych – ProfiAuto Serwis.

Współczesne auta coraz bardziej przypominają komputery na czterech kółkach, co stawia przed mechanikami zupełnie nowe wyzwania. Diagnozowanie usterek w większości przypadków wymaga specjalistycznego oprogramowania, dostępu online oraz zaawansowanej wiedzy z zakresu elektroniki. Choć nowoczesna technologia napędza rozwój branży motoryzacyjnej, dla niezależnych warsztatów wiąże się również z dodatkowymi barierami i kosztami. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez sieć ProfiAuto Serwis wśród ponad 100 właścicieli warsztatów z całej Polski.

Problemy mechaników

Niemal 77% ankietowanych wskazało, że naprawa nowego modelu samochodu jest bardziej czasochłonna niż starszego. Tylko niespełna 14% mechaników uznało, że więcej czasu poświęcają na serwis starszych aut, natomiast ponad 9% nie miało zdania w tej kwestii. 

Skąd te różnice? W pierwszej kolejności właściciele serwisów wymieniali złożoność nowoczesnych systemów elektronicznych. Główny powód został wytypowany przez blisko 37% głosujących. Następnie zwracano uwagę na ograniczony dostęp do instrukcji technicznych (niemal 17%) oraz brak odpowiednich narzędzi diagnostycznych (ponad 15%). Na kolejnych miejscach znalazły się: utrudniony dostęp do elementów wymagających naprawy, brak odpowiednich uprawnień i certyfikatów (np. SEP), niewystarczające umiejętności, a także niska dostępność części zamiennych.  

Mechanicy nie mają wątpliwości: naprawa nowych aut jest coraz większym wyzwaniem zdjęcie w treści artykułu

Z kolei w przypadku naprawy starszych pojazdów główną przeszkodą dla mechaników okazała się właśnie niska dostępność części zamiennych – ten problem wskazało 27% badanych. 23% ankietowanych wymieniło utrudniony dostęp do elementów wymagających naprawy, a ponad 15% ograniczony dostęp do instrukcji technicznych.  

Najczęstsze awarie

Fachowcy w nowych autach najczęściej naprawiają elektronikę pojazdową (40%) oraz silnik i jego sterowanie (38,5%). Ponad 9% uczestników ankiety zwróciło uwagę na awarie układu hamulcowego, 7% na problemy z zawieszeniem, a jedynie 3% wskazało rozrząd. 

– Dane te wyraźnie pokazują, że największe wyzwania serwisowe koncentrują się wokół zaawansowanych technologii. Dla niezależnych warsztatów oznacza to konieczność stałego inwestowania w rozwój i szkolenia. Jednocześnie klasyczne usterki mechaniczne, choć nadal obecne, schodzą tutaj na dalszy plan. Widzimy więc, jak bardzo zmienia się charakter napraw we współczesnej motoryzacji – podkreśla Adam Lehnort, ekspert należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto

Dla porównania, w starszych samochodach zdaniem mechaników dominują problemy z układem zawieszenia (blisko 48%) oraz hamulcowym (18,5%). Często pojawiają się też usterki związane z silnikiem i jego sterowaniem (ponad 12%), układem wydechowym (niemal 11%) oraz elektroniką (ponad 7%).

Prezentuje to wyraźne różnice w charakterze najczęstszych awarii pomiędzy pojazdami starszej i nowszej generacji. Co ciekawe zarówno w jednych, jak i drugich modelach żaden z ankietowanych nie wskazał układów kierowniczego ani chłodzenia jako najczęściej naprawianych elementów.   

Trudna współpraca z producentami

Większość respondentów - ponad 72% - uważa, że producenci aut utrudniają warsztatom serwisowanie współczesnych pojazdów. Niemal jedna czwarta nie miała zdania na ten temat, natomiast jedynie 3% respondentów dostrzega w producentach potencjalnych partnerów wspierających naprawy nowych samochodów.  

Głównym problemem wskazywanym przez niezależne serwisy jest ograniczony dostęp do dokumentacji technicznej, schematów elektrycznych oraz narzędzi diagnostycznych. Producenci pojazdów często zabezpieczają swoje systemy przed zewnętrzną diagnostyką, co uniemożliwia skuteczną naprawę bez płatnego dostępu online lub wcześniejszej autoryzacji. Z wypowiedzi mechaników wynika również, że dostęp do danych technicznych bywa jedynie pozorny — mimo deklaracji ze strony producentów, informacje te nie zawsze są kompletne lub użyteczne.

Dodatkowe bariery stanowi elektronika i kodowanie, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych systemów pokładowych. Mechanicy podkreślają także, że klienci są często zniechęcani do korzystania z niezależnych warsztatów poprzez groźbę utraty gwarancji, co zwiększa presję na wybór autoryzowanych serwisów.  

– Wyniki badania potwierdzają to, co obserwujemy na co dzień w warsztatach – współczesna motoryzacja staje się coraz bardziej zamkniętym światem, trudnym do obsłużenia bez wsparcia producenta. Jednak z drugiej strony cały czas inwestujemy w wiedzę, szkolenia i narzędzia – mówi Adam Lehnort.  

Przyczyny wyższej awaryjności

Respondenci wskazali także przyczyny wyższej awaryjności współczesnych aut. Najczęściej wymieniano niską jakość części i materiałów, określaną jako „zbyt lekkie” lub „mało trwałe”, co przekłada się na szybsze zużycie. Istotnym czynnikiem okazał się także nadmierny udział elektroniki – skomplikowanej, podatnej na awarie i trudnej w diagnostyce.

Wiele odpowiedzi podkreślało również negatywne skutki proekologicznych rozwiązań, takich jak systemy redukcji emisji spalin czy serwis olejowy w trybie „long life”, które przekładają się na ogólną trwałość i zwiększają usterkowość współczesnych pojazdów. Pojawiały się nawet głosy, że niektóre modele samochodów trafiają na rynek bez odpowiednich testów długoterminowych.  

– Pamiętajmy, że wskazywane usterki mogą wynikać zarówno z intensywnej eksploatacji, jak i złożoności nowych technologii czy osobistych doświadczeń mechaników. Trudno jednak nie zauważyć, że to, co miało uczynić motoryzację bardziej ekologiczną, nie zawsze przekłada się na trwałość. Ekologia i technologia powinny iść w parze z jakością – inaczej to kierowca ponosi koszty zmian, a niezależne serwisy napotykają coraz więcej barier – dodaje ekspert ProfiAuto.  

Wyniki ogólnopolskiego badania pokazują realne trudności, z jakimi mierzą się niezależne warsztaty w erze nowoczesnej motoryzacji. Serwisowanie nowych aut staje się coraz droższe i bardziej skomplikowane, ale mechanicy nie rezygnują z walki o swoją pozycję. Dołączają do sieci serwisowych, inwestują w sprzęt i szkolenia – wszystko po to, by nadal skutecznie konkurować na rynku. 

*Badanie firmy Moto-Profil (właściciela marki ProfiAuto Serwis) zostało przeprowadzone w czwartym kwartale 2024 roku wśród 132 właścicieli warsztatów motoryzacyjnych sieci, podczas serii corocznych spotkań z partnerami.   

Źródło: Moto-Profil

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę