AutoExpert
Reklama
Reklama

Lakier a lakier

Preview
LACRO
Maciej Blum
26.9.2016
Reklama
Reklama

Naprawa lakiernicza nie polega tylko na naniesieniu nowej warstwy lakieru. Przed tym etapem powierzchnia musi przejść szereg procesów, które ją do lakierowania przygotują.

Pierwszym krokiem jest usunięcie starej powłoki lakierniczej. Istnieją dwie możliwości usunięcia powłoki lakierowanej z powierzchni karoserii: szlifowanie za pomocą ręcznej szlifierki kątowej tarczą szlifierską o odpowiedniej ziarnistości,
chemiczne zdejmowanie tej warstwy przy pomocy konwencjonalnego środka do usuwania lakieru.

Zastosowanie takiego środka w celu usunięcia lakieru jest często najprostszą metodą, zwłaszcza wtedy, gdy mamy do czynienia z większymi płaszczyznami. Przy tej metodzie rodzaj lakieru nie ma znaczenia. Zawarte w chemicznych środkach do usuwania lakieru rozpuszczalniki doskonale radzą sobie praktycznie z każdym rodzajem lakieru (rozpuszczalnikowy, wodny, chemoutwardzalny), powodując jego mięknięcie i porowacenie do takiego stopnia, że możliwe jest jego późniejsze usunięcie z powierzchni za pomocą myjki ciśnieniowej lub szpachelki. Po usunięciu starej powłoki lakierniczej najważniejszym procesem jest dokładne oczyszczenie powierzchni z pozostałości po środku do usuwania lakierów. Jego nawet najmniejsze resztki mogłyby skutecznie zakłócić dalsze prace, a w szczególności uszkodzić świeżo położoną powłokę nowego lakieru przez uwalnianie par rozpuszczalników.

Reklama

Szpachlowanie i wypełnianie

Do wypełniania ubytków lub nierówności powierzchni najczęściej stosuje się dwuskładnikową szpachlówkę poliestrową. Za jej pomocą wypełniać można uszkodzenia trwałe, czyli takie, które nie powstały na skutek chwilowego odkształcenia (wgniecenia, ubytki powstałe na skutek korozji powierzchniowej, głębokie rysy, pofalowanie materiału itp.). Jeśli uszkodzona płaszczyzna zostanie starannie przygotowana przez usunięcie rdzy, odtłuszczenie i osuszenie, to materiał wypełniający bardzo dobrze utrzymuje się na naprawianych powierzchniach, takich jak:
blacha, zaprawy, stare, niezniszczone powłoki lakierowe.

W porównaniu do szpachlówek nitrocelulozowych szpachlówki poliestrowe cechują się małym skurczem podczas schnięcia, co pozwala na skrócenie czasu przygotowania powierzchni. Ponadto, ze względu na mniejszą ilość rozpuszczalników szpachlówki poliestrowe stały się standardowym produktem dla branży lakierniczej, który jest ciągle udoskonalany. W ostatnich latach podjęto produkcję uniwersalnej szpachlówki poliestrowej, którą można stosować (bez ograniczeń) na powierzchniach ocynkowanych. Powinno unikać się nakładania szpachlówki poliestrowej na grunty utwardzane kwasami i termoplastyczne produkty akrylowe. Należy przy tym podkreślić, że niedokładne wymieszanie szpachlówki i utwardzacza może prowadzić do przebarwienia lakieru lub niedostatecznego stopnia utwardzenia szpachlówki.

Reklama

Gruntowanie blachy stalowej

Podczas przygotowania blachy stalowej trzeba zastosować specjalnie dobrane materiały w celu zapewnienia wymaganej przyczepności powierzchni.

Dawniej używano w tym celu dwuskładnikowego gruntu (Wash Primer), jednak z czasem wprowadzono na rynek grunty samowytrawiające (self-etching) oraz dwuskładnikowe wypełniacze gruntujące, które nie miały wad posiadanych przez wcześniej stosowane „wash primery”. Miały one – ze względu na zawartość substancji stałych – niewielką zdolność wypełniania lub jej nie posiadały, dlatego na powierzchni pozostawały widoczne, małe nieregularności.

Niewielkie uszkodzenia lakieru nawierzchniowego takie jak: punkty przecięcia ściernicą, uszkodzenia od uderzeń kamyków, plamy z rdzy można zabezpieczyć jednoskładnikowym gruntem antykorozyjnym, który ze względu na kompozycję pigmentowo-żywicową posiada doskonałe właściwości antykorozyjne i bardzo dobrą przyczepność. Zaleca się go do stosowania na podłoże aluminiowe, ocynkowane oraz gołą blachę.

Wypełniacz gruntujący

Dawniej zwykły proces gruntowania i wypełniania wymagał nałożenia większej ilości warstw materiału, co oznaczało duży nakład kosztów i czasu. Obecny rozwój technologii doprowadził do wprowadzenia nowych dwuskładnikowych materiałów o wysokiej zawartości substancji stałych i doskonałych właściwościach wypełniających. Produkty 2K (dwukomponentowe) oferują trwałość podobną do tej, którą mają stosowane wcześniej materiały, ale także gwarantują krótki czas schnięcia i łatwość szlifowania.

Występują dwa rodzaje dwuskładnikowych wypełniaczy na bazie akrylowo-poliuretanowej. Pierwszy jest wysokiej jakości wypełniaczem o szczególnie wysokiej stabilności, dobrych właściwościach izolacyjnych i dobrej przyczepności do wszystkich popularnie stosowanych podłoży samochodów osobowych. Stosuje się go do wysokiej jakości prac przy lakierowaniu całościowym.

Drugi wypełniacz do gruntowania można nakładać metodą „mokro na mokro”. Posiada normalną lub średnią stabilność, znakomitą rozlewność i dobre właściwości izolacyjne. Można go stosować w systemie do szlifowania – wtedy jest bardzo łatwy w obróbce. Nadaje się do szybkiego, częściowego lub całościowego lakierowania wszelkiego typu pojazdów samochodowych.

Gruntowanie chroniące przed uderzeniami kamieni

Uderzenie kamieniami oznacza w tym wypadku uszkodzenie spowodowane przez kamienie z powierzchni drogi, wyrzucone spod kół podczas jazdy. Małe kamyczki oraz piasek, znajdujące się na drogach, z dużą prędkością uderzają o powierzchnię karoserii.

Zdzierając powłokę lakierową, przenikają czasami aż do metalowej powierzchni. Aby zapobiec takim uszkodzeniom, już podczas produkcji samochodów zabezpiecza się widoczne na zewnątrz obszary karoserii materiałem chroniącym przed uderzeniem kamieni. Do szczególnie narażonych na te uszkodzenia należą listwy drzwiowe, obszary czołowe maski i okolice progów samochodu.

Przy naprawie zabezpieczanych w taki sposób części pojazdu trzeba koniecznie wprowadzić do procesu naprawczego środki ochrony przeciw uderzeniom kamieni.

Oferowane przez przemysł lakierniczy środki do gruntowania uszkodzeń powłok fabrycznych, spowodowanych uderzeniami kamieni, mogą być również stosowane jako „Anti Drumming-Lack” (lakier wygłuszający) na blachę karoserii. Najczęściej są to produkty rozpuszczalne w wodzie, które mogą tworzyć powłoki ze strukturą lub gładkie. Powinny być nakładane przede wszystkim na dwuskładnikowy wypełniacz gruntujący, a następnie mogą pozostać nielakierowane lub polakierowane dwuskładnikowymi bądź organicznymi akrylowymi lakierami nawierzchniowymi.

 

Reklama

O Autorze

Maciej Blum

Redaktor naczelny miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama