ZF uruchamia seryjną produkcję aktywnych amortyzatorów sMOTION
Nadeszła nowa era technologii amortyzacji, ponieważ system sMOTION firmy ZF łączy stabilność i dynamikę, zwiększając komfort i wydajność jazdy. Ten rewolucyjny system precyzyjnie dostosowuje siłę amortyzacji do danej sytuacji na drodze, jednocześnie inicjując bardzo szybkie ruchy pionowe każdego z kół, aktywnie unosząc pojazd w celu zapewnienia optymalnego trzymania się drogi jednocześnie zapewniając bardziej przyjemne wrażenia z jazdy. Technologia amortyzatorów systemu jest obecnie wykorzystywana w dwóch nowych modelach niemieckiego producenta premium.
- Pierwsze seryjne zastosowanie technologii amortyzacji w modelach premium niemieckiego samochodu sportowego.
- Technologia aktywnego podwozia zmniejsza przechyły i kołysanie pojazdu podczas kierowania, przyspieszania oraz hamowania.
- ZF jest liderem branży z 25-letnim doświadczeniem w rozwoju elektronicznie sterowanych systemów amortyzacji podwozia.
W przypadku podwozi samochodowych połączenie doskonałych właściwości dynamicznych z wysokim poziomem komfortu często stanowiło wyzwanie. Dzięki sMOTION stało się to łatwiejsze dla producentów samochodów, ponieważ przechyły i kołysanie podczas manewrów dynamicznego kierowania, hamowania i przyspieszania zostały praktycznie wyeliminowane.
Nasz w pełni aktywny system podwozia sMOTION może prawie całkowicie zapobiec ruchom nadwozia pojazdu w niektórych sytuacjach na drodze – wyjaśnia dr Peter Holdmann, członek zarządu ZF i szef dywizji ZF Chassis Solutions. – Jednocześnie znacznie wzrasta charakterystyka komfortu pojazdów wyposażonych w sMOTION.
Dwa nowe modele Porsche wykorzystują już część aktywnego systemu zawieszenia sMOTION firmy ZF - Panamera i Taycan. Każdy z nich wyposażony jest w zawieszenie pneumatyczne Porsche „Active Ride”, które wykorzystuje technologię amortyzatorów i zaworów sMOTION.
sMOTION wyznacza standardy komfortu, dynamiki i bezpieczeństwa jazdy
System aktywnego podwozia sMOTION opiera się na dobrze znanym, adaptacyjnym systemie amortyzacji ZF CDC (Continuous Damping Control) z dwoma zewnętrznymi zaworami, z których każdy niezależnie reguluje kierunek kompresji i odbicia amortyzatora. W ten sposób ciśnienie tłumienia jest optymalnie dostosowywane do danej sytuacji na drodze, co jest ważne dla komfortu i dynamiki jazdy. sMOTION idzie o krok dalej, wykorzystując wysokowydajną pompę olejową do aktywnego poruszania zawieszeniem koła za pomocą tłoczyska. W ten sposób elektroniczny układ sterowania może neutralizować wpływ nierówności drogi na poszczególne koła. Jest również w stanie kompensować, a nawet przeciwdziałać wysokości kół podczas pokonywania zakrętów – na przykład podczas przyspieszania i hamowania.
Aktywny pionowy ruch kół
sMOTION jest szczególnie wydajny podczas dynamicznych manewrów: Gwałtowny ruch kierownicą w prawo normalnie spowodowałby, że konwencjonalnie amortyzowany pojazd „przechyliłby się” w lewo. Samochody osobowe wyposażone w sMOTION automatycznie dostosowują nachylenie kół na zakrętach do prędkości i generują „tryb helikoptera”. W ten sposób zachowanie pojazdu podczas jazdy jest niemal płynne.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Na przykład, pojazd wyposażony w sMOTION może wykorzystać aktywny system amortyzatorów, aby podnieść pojazd o osiem centymetrów w ciągu pół sekundy. Oznacza to, że elektronika sterująca, również opracowana przez ZF, może utrzymać samochód osobowy ważący trzy tony niemal poziomo na drodze do siły 1 g na zakręcie.
Choroba lokomocyjna: Zminimalizowane przyczyny
Ta specyficzna dla kół aktywna kontrola nadwozia, która nie wykorzystuje stabilizatorów, ma znaczny potencjał w zakresie komfortu. Jeśli zapobiegnie się pionowym ruchom nadwozia pojazdu, można potencjalnie wyeliminować tak zwaną „chorobę lokomocyjną”.
Nasz system praktycznie eliminuje chorobę lokomocyjną, która obecnie dotyka głównie pasażerów czytających lub oglądających filmy podczas podróży – wyjaśnia Thomas Kutsche, wiceprezes ds. inżynierii zawieszenia w ZF.
Uspokojenie nadwozia pojazdu można jeszcze bardziej zwiększyć, na przykład jeśli znane są informacje o warunkach drogowych, takich jak wyboje lub dziury, które system może kompensować w ukierunkowany sposób. Jeśli zautomatyzowana i autonomiczna jazda będzie coraz częściej stosowana w praktyce, ta charakterystyka podwozia stanie się coraz bardziej cenna dla wszystkich pasażerów pojazdu.
Rozszerzenie portfolio systemów ZF – 25 lat CDC
Dzięki systemowi sMOTION firma ZF poszerza swoją ofertę układów kierowniczych, hamulcowych i podwoziowych dla samochodów osobowych. Dzięki tym elektronicznie sterowanym siłownikom, ZF może wpływać na pełną dynamikę wzdłużną, poprzeczną i pionową pojazdów jako całościowy system sterowany programowo. W przyszłości połączenie tych technologii doprowadzi do powstania połączonych sieciowo systemów podwozia, które mogą być całościowo koordynowane za pomocą oprogramowania ZF cubiX:
Możemy wspierać producentów nie tylko w zakresie komponentów, ale także funkcji oprogramowania sterującego całym systemem – mówi Holdmann.
ZF jest jednym z wiodących dostawców technologii, jeśli chodzi o półaktywne i aktywne systemy amortyzacji. Pierwszy system CDC pojawił się na rynku 25 lat temu, a sMOTION wykorzystuje najnowszą generację technologii CDC, czyli CDCrci z dwoma zaworami na każdym amortyzatorze - jeden dla etapu odbicia, drugi dla etapu kompresji.
Źródło: ZF