Najczęstsze problemy z układem hamulcowym – jak im zaradzić
Zdaniem EXPERTa: Marcin Ostrowski, trener techniczny TMD Friction (właściciel marki Textar), odpowiada na pytanie: Jakie są najczęstsze problemy z układem hamulcowym i jak można im zaradzić?
Jednym z najczęściej pojawiających się problemów z układem hamulcowym jest zjawisko odchylenia w grubości tarczy hamulcowej (ang. DTV – Disc Thickness Variation). Problem ten najczęściej jest skutkiem pominięcia pomiaru bicia bocznego nowej tarczy podczas montażu. Jeżeli bicie boczne wykracza poza akceptowalny, określony przez producenta samochodu zakres, tarcza hamulcowa podczas obrotu jakby faluje (zewnętrzna oraz wewnętrzna powierzchnia cierna tarczy nie są do siebie równoległe na całym obwodzie tarczy).
W ekstremalnych przypadkach można to zjawisko zauważyć gołym okiem, aczkolwiek najczęściej nie jest ono widoczne bez pomiaru odpowiednim przyrządem. W konsekwencji tarcza w miejscach maksymalnego wychylenia może wchodzić w kontakt z klockiem hamulcowym przy puszczonym pedale hamulca, co powoduje powolne, lecz regularne wycieranie materiału ciernego tarczy w tym miejscu.
Nawet jeśli początkowo będzie to niezauważalne, po przejechaniu kilku lub nawet kilkunastu tys. km, ilość materiału zebranego z tarczy hamulcowej może być na tyle duża, że różnica grubości tarczy spowoduje:
- pulsowanie pedału hamulca,
- drgania kierownicy,
- wibracje
- i hałas.
Najczęściej dochodzi do powstania dwóch wytartych punktów – jednego po wewnętrznej, drugiego po zewnętrznej stronie tarczy, oddalonych od siebie o 180°.
Jak zapobiec powstawaniu DTV?
Dokonując dokładnego pomiaru bicia bocznego tarczy hamulcowej podczas wymiany hamulców. Należy w tym celu zastosować odpowiedni czujnik zegarowy, np. TEX1028. Narzędzie przymocowujemy do nieruchomej powierzchni w pobliżu zamontowanej tarczy, np. do zwrotnicy. Końcówkę czujnika umieszczamy na powierzchni tarczy, ok. 1 cm od zewnętrznej krawędzi, pod kątem 90° do powierzchni ciernej. Kilkukrotnie powoli obracamy tarczą, notując najniższą i najwyższą wartość, jaką wskaże czujnik zegarowy. Różnica tych dwóch wartości wskazuje bicie tarczy.
Uśrednione wartości, poza które nie może takie bicie wykraczać, to 0,07 mm lub 0,04 mm dla samochodów z czułym zawieszeniem. Jednak za każdym razem powinniśmy sprawdzić jaką maksymalną wartość przewiduje producent samochodu dla danego modelu, ponieważ parametry te mogą się znacznie od siebie różnić. Jeżeli wykonany pomiar wykracza poza dopuszczalne wartości, należy usunąć przyczynę nadmiernego bicia. Najczęściej jest to niedokładnie wyczyszczona lub krzywa piasta.