Klocki hamulcowe pod lupą – pytania, które może zadać klient w warsztacie

Klocki hamulcowe pod lupą – pytania, które może zadać klient Designed by Freepik
4.9.2024

Każdy mechanik wie, że obsługa klienta to nie tylko naprawa pojazdów, ale także odpowiadanie na liczne pytania i rozwiewanie wątpliwości kierowców. Kiedy przychodzi czas na wymianę klocków hamulcowych, klienci często pytają o różnice między dostępnymi produktami, o potencjalne problemy, jakie mogą się pojawić, a także o to, czy zamienniki są tak samo dobre, jak oryginały.

  • Pracownicy warsztatów w ogniu pytań o klocki hamulcowe: gorący temat związany z bezpieczeństwem i komfortem jazdy. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o tych elementach układu hamucowego. 
  • 3 rodzaje klocków: organiczne, półmetaliczne i ceramiczne – poznaj różnice między nimi. 
  • 2 rodzaje smarów do układu hamulcowego, co trzeba o nich wiedzieć, jak stosować te preparaty.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze klocków hamulcowych 

Wybór odpowiednich klocków hamulcowych to decyzja, która może budzić wiele wątpliwości, zwłaszcza u osób, które nie mają dużego doświadczenia w dziedzinie motoryzacji. Klienci często zastanawiają się, jakiej firmy wybrać klocki, czy warto inwestować w droższe, markowe części, czy też można bez obaw sięgnąć po tańsze zamienniki klocków hamulcowych.

Inni pytają o:

  • trwałość klocków,
  • ich wpływ na hałas podczas jazdy
  • oraz o to, jak odróżnić produkty wysokiej jakości od tych, które mogą sprawiać problemy.

Omówimy najczęstsze pytania, z jakimi może spotkać się obsługa warsztatu, a także podpowiemy, jak na nie odpowiedzieć, aby zapewnić klientom pełną satysfakcję.

Czy wszystkie klocki hamulcowe są takie same

Klocki hamulcowe różnią się materiałem ciernym (którego używa się do wytwarzania okładzin) i technologią produkcji. Na rynku dostępne są klocki:

  • organiczne,
  • półmetaliczne
  • i ceramiczne.

Klocki organiczne 

Klocki hamulcowe organiczne (żywiczne) są zazwyczaj najtańsze i wykonane z mieszanek popularnych materiałów, takich jak:

  • guma,
  • węgiel,
  • grafit,
  • włókno szklane
  • i inne, które są połączone żywicą.

Klocki te nie generują dużej ilości ciepła podczas hamowania i cechują się przewidywalnym działaniem. Są odpowiednie do spokojnej jazdy miejskiej oraz do umiarkowanych warunków drogowych. Dodatkowo charakteryzują się cichszym działaniem w porównaniu z innymi typami klocków.

Jednak klocki organiczne zużywają się szybciej niż klocki półmetaliczne czy ceramiczne, co może zwiększać koszty eksploatacji pojazdu w dłuższej perspektywie. Ponadto, przegrzanie klocków organicznych może prowadzić do osłabienia efektywności hamowania i zwiększać ryzyko przegrzania tarcz hamulcowych.

Klocki półmetaliczne

Klocki półmetaliczne (często określane także jako metaliczne) są wytrzymalsze i efektywniejsze przy wyższych temperaturach. Okładziny tych klocków zawierają 30–70% różnych metali, takich jak:

  • miedź,
  • stal
  • i żelazo.

Dzięki temu oferują lepsze właściwości odprowadzania ciepła i wyższą skuteczność hamowania. Sprawdzają się w szerokim zakresie zastosowań: od jazdy codziennej po sportową czy ciężką eksploatację.

Ich duża twardość może jednak prowadzić do szybszego zużycia tarcz hamulcowych. Mogą także generować więcej hałasu i wibracji podczas hamowania, co może wpływać na komfort jazdy. Klocki półmetaliczne zazwyczaj wytwarzają również więcej pyłu hamulcowego, który może osadzać się na felgach, zwiększając częstotliwość ich czyszczenia.

Klocki ceramiczne

Klocki ceramiczne to najnowocześniejsza technologia, która jest stosowana w produkcji okładzin klocków hamulcowych. Wykonane są z:

  • włókien ceramicznych,
  • niewielkiej domieszki metali
  • i odpowiednich wypełniaczy.

Zapewniają:

  • doskonałe odprowadzanie ciepła,
  • wysoką odporność na zużycie
  • i niski poziom hałasu.

Są również mniej podatne na tworzenie się pyłu hamulcowego, co sprawia, że felgi pozostają czystsze. Ich wysoka cena sprawia jednak, że nie są najekonomiczniejszym wyborem dla każdego kierowcy.

Czy klocki hamulcowe z rynku wtórnego są takie same jak oryginalne 

Oryginalne klocki hamulcowe, oznaczane jako OE (original equipment), są produkowane na specjalne zamówienie do poszczególnych modeli samochodów, co zapewnia ich idealne dopasowanie i wydajność. Klocki hamulcowe dostępne na rynku wtórnym mogą jednak dorównać klockom OE, a czasami nawet przewyższać ich wydajność.

Kluczowe różnice między klockami oryginalnymi a tymi z rynku wtórnego

Kluczowe różnice między klockami oryginalnymi a tymi z rynku wtórnego dotyczą:

  • stosowanych materiałów,
  • kosztów produkcji
  • i technologii wytwarzania.

Wszystkie klocki hamulcowe – niezależnie od tego, czy są oryginalne, czy z rynku wtórnego – muszą jednak spełniać określone normy unijne. W Europie potwierdza to certyfikat ECE R90, który gwarantuje, że klocki hamulcowe są zgodne z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa, wydajności i jakości.

Czy klocki hamulcowe mogą hałasować 

Podczas prawidłowej pracy układu hamulcowego mogą wystąpić różne rodzaje hałasu, które wiążą się z działaniem klocków hamulcowych.

Hałas w układzie hamulcowym 

Specyficzny hałas generowany przez nie może być spowodowany kilkoma czynnikami, takimi jak:

  • zużycie okładziny,
  • wibracje klocka,
  • niska jakość zastosowanych materiałów
  • lub brak podkładek antyrezonansowych.

W wielu przypadkach, aby zredukować lub wyeliminować hałas, wystarczy wyczyścić zaciski hamulcowe i ponownie nasmarować elementy mechanizmu hamulcowego odpowiednim środkiem. W układzie hamulcowym można stosować 2 rodzaje smarów: do prowadnic i antywibracyjny.

2 rodzaje smarów do układu hamulcowego 

O ile smar do prowadnic może mieć również właściwości antywibracyjne, o tyle smar antywibracyjny nie może być wykorzystywany do smarowania prowadnic. Głośne piszczenie hamulców może być również spowodowane brakiem blaszek antyrezonansowych lub ich niewłaściwym montażem.

Nieprawidłowy montaż klocków hamulcowych

Dodatkowo nieprawidłowy montaż klocków hamulcowych, szczególnie jeśli są one kierunkowe, może prowadzić do niewłaściwego kontaktu klocka z tarczą hamulcową i generowania hałasu.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę