Jakie oleje do samochodów hybrydowych
Samochody hybrydowe, dzięki zastosowaniu napędu zarówno spalinowego, jak i elektrycznego, wyróżniają się mniejszym zużyciem paliwa i mniejszą emisją zanieczyszczeń. Ze względu na specyficzną budowę i sposób działania wymagają jednak odpowiednich olejów. Oleje te nie tylko dbają o prawidłową pracę i dłuższą żywotność silnika, ale także zapewniają płynne i wydajne działanie skrzyni biegów.
- Wrażliwość hybryd na dobór oleju. Jak podjąć właściwią decyzję?
- Dwie technologie napędu w samochodach silnikowych – co je łączy, co im sprzyja.
- Płynne przekazywanie mocy w układzie przeniesienia napędu.
- Kluczowe cechy olei dedykowanych samochodom hybrydowym.
Dobór odpowiedniego oleju ma decydujące znaczenie w zapewnieniu optymalnej pracy samochodu hybrydowego. W tego typu pojazdach oleje muszą spełniać bardziej rygorystyczne wymagania niż w tradycyjnych autach z napędem spalinowym.
Silnik spalinowy działa bowiem w specyficznych warunkach – często jest uruchamiany i wyłączany, a także pracuje przy zmiennych obciążeniach. Dodatkowo układ przeniesienia napędu – często wyposażony w zaawansowane technologie, takie jak elektronicznie sterowane skrzynie e-CVT – wymaga zastosowania specjalnych środków smarnych. Ich zadaniem jest zapewnienie sprawnej pracy przekładni i minimalizowanie tarcia, co umożliwia płynne przyspieszanie i efektywną współpracę z komponentami układu hybrydowego.
Specyfika silników i skrzyń biegów w hybrydach
Samochody hybrydowe łączą dwie technologie napędu: silnik spalinowy i silnik elektryczny.
Silnik spalinowy nie pracuje ciągle, lecz jest włączany i wyłączany w zależności od trybu jazdy oraz poziomu naładowania akumulatora. Taki tryb pracy stawia wysokie wymagania olejowi silnikowemu, który musi skutecznie chronić jednostkę spalinową – zarówno podczas intensywnej eksploatacji, jak i w przypadku częstych restartów oraz niewłaściwego zakresu temperatury pracy.
Skrzynie biegów w hybrydach, zwłaszcza bezstopniowe CVT lub o płynnej zmianie przełożeń e-CVT, działają inaczej niż w tradycyjnych samochodach. Zapewniają płynne przekazywanie mocy między silnikiem spalinowym, silnikiem elektrycznym a kołami pojazdu. Ich działanie wymaga specjalnych środków smarnych, które radzą sobie z wysokimi temperaturami i dynamicznymi zmianami momentu obrotowego, a także minimalizują zużycie mechanizmu przekładni.
Porsche 911 GTS – 3,6 litrowy silnik typu bokser. Źródło: Porsche.
Oleje silnikowe do samochodów hybrydowych – co musisz wiedzieć?
Oleje silnikowe do samochodów hybrydowych różnią się od tych stosowanych w tradycyjnych silnikach spalinowych. W hybrydach zaleca się syntetyczne oleje o niskiej lepkości, takie jak:
- 0W20,
- 0W16
- czy 0W8,
które zapewniają lepszą ochronę przy częstym uruchamianiu i wyłączaniu silnika.
Kluczowe cechy olejów do hybryd:
Szybkie smarowanie – Olej musi szybko docierać do wszystkich elementów, zmniejszając ryzyko zużycia.
Oszczędność paliwa – Oleje o niskiej lepkości poprawiają wydajność paliwową i zmniejszają emisję spalin.
Zgodność z normami – Wybieraj oleje zgodne z normami producentów, takimi jak API SN/SP czy ILSAC GF-5/6, aby uniknąć obniżenia wydajności silnika.
Dodatki ochronne – Oleje powinny zawierać dodatki przeciwutleniające i detergenty, które utrzymują czystość silnika.
Oleje przekładniowe w samochodach hybrydowych
Samochody hybrydowe, w zależności od zastosowanej technologii napędowej, mogą być wyposażone w różne typy przekładni: manualne, bezstopniowe CVT (ang. Continuously Variable Transmission), automatyczne hydrokinetyczne AT (ang. Automatic Transmission), dwusprzęgłowe DCT (ang. Dual Clutch Transmission) oraz przekładnie e-CVT (ang. Electronically-Controlled Continuously Variable Transmission) o płynnej zmianie przełożeń. Każdy z tych typów wymaga odpowiedniego oleju przekładniowego, jednak specyficzne właściwości płynów przekładniowych są szczególnie istotne w przekładniach, gdzie olej ma kontakt z elementami silnika elektrycznego.
W przekładniach e-CVT spotykanych w wielu pojazdach hybrydowych płyny przekładniowe muszą wykazywać odpowiednią rezystywność, aby zapobiegać przewodnictwu elektrycznemu między silnikiem elektrycznym a mechanicznymi elementami przekładni. Wysoka rezystywność oleju zapewnia niezbędną izolację i chroni podzespoły przekładni przed uszkodzeniami spowodowanymi przepływem prądu, który mógłby powodować mikrouszkodzenia, nadmierne nagrzewanie, a nawet krótkie spięcia. W kontekście nowoczesnych układów hybrydowych, gdzie silnik elektryczny i spalinowy współpracują w dynamicznie zmieniających się warunkach, stabilne parametry oleju przy wysokich temperaturach i pod dużym obciążeniem mają kluczowe znaczenie.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Mechanicy powinni zawsze dobierać olej przekładniowy zgodnie ze specyfikacjami producenta, ponieważ niewłaściwie dobrany olej może prowadzić do przegrzewania się przekładni, przyspieszonego zużycia jej elementów, a nawet awarii. Warto również informować kierowców o konieczności regularnej kontroli poziomu oleju przekładniowego oraz przestrzeganiu harmonogramu jego wymiany zgodnie z zaleceniami producenta.
Znaczenie norm i specyfikacji olejów dla mechaników samochodowych
Wybór odpowiedniego oleju do samochodów hybrydowych to kluczowy element serwisowania. Hybrydy, w których silnik spalinowy współpracuje z elektrycznym, wymagają olejów zgodnych z normami API, ACEA czy ILSAC, by zapewnić właściwe smarowanie i ochronę układu napędowego.
Dlaczego odpowiedni olej jest tak ważny?
Stosowanie olejów zgodnych z normami producenta minimalizuje ryzyko uszkodzeń silnika i skrzyni biegów, a także pomaga utrzymać gwarancję pojazdu. Warto edukować klientów, że niewłaściwy dobór oleju może prowadzić do wyższego zużycia paliwa, szybszego zużycia silnika i skrzyni biegów, a nawet utraty gwarancji.
Częstotliwość wymiany oleju silnikowego w samochodach hybrydowych
Producent zazwyczaj zaleca wymianę oleju silnikowego co 10-15 tys. km lub co 12 miesięcy. Jednak w przypadku samochodów eksploatowanych głównie w ruchu miejskim, warto rozważyć częstsze wymiany.
Kondensant w oleju
Krótkie trasy mogą przyczyniać się do gromadzenia kondensatu w oleju, co obniża jego właściwości smarne i prowadzi do korozji silnika.
Oleje syntetyczne vs. mineralne
Oleje syntetyczne są lepszym wyborem dla samochodów hybrydowych. Zapewniają:
- wyższą stabilność termiczną,
- większą ochronę przed zużyciem
- i lepszą wydajność w zmiennych warunkach pracy silnika.
Dzięki szybszemu osiąganiu optymalnej lepkości w niskich temperaturach, skutecznie chronią jednostkę napędową już od momentu rozruchu. Podsumowując, wybór odpowiednich olejów zgodnych z normami producenta jest kluczowy dla długotrwałej ochrony silnika i układu napędowego hybryd, a także dla utrzymania efektywności i niezawodności pojazdu.
źródło: Materiały redakcyjne