Jakie oleje do samochodów hybrydowych

Jakie oleje do samochodów hybrydowych Adobe Stock – dreamnikon
Bogdan Kruk
23.10.2024

Samochody hybrydowe, dzięki zastosowaniu napędu zarówno spalinowego, jak i elektrycznego, wyróżniają się mniejszym zużyciem paliwa i mniejszą emisją zanieczyszczeń. Ze względu na specyficzną budowę i sposób działania wymagają jednak odpowiednich olejów. Oleje te nie tylko dbają o prawidłową pracę i dłuższą żywotność silnika, ale także zapewniają płynne i wydajne działanie skrzyni biegów.

  • Wrażliwość hybryd na dobór oleju. Jak podjąć właściwią decyzję? 
  • Dwie technologie napędu w samochodach silnikowych – co je łączy, co im sprzyja.
  • Płynne przekazywanie mocy w układzie przeniesienia napędu.  
  • Kluczowe cechy olei dedykowanych samochodom hybrydowym. 

Dobór odpowiedniego oleju ma decydujące znaczenie w zapewnieniu optymalnej pracy samochodu hybrydowego. W tego typu pojazdach oleje muszą spełniać bardziej rygorystyczne wymagania niż w tradycyjnych autach z napędem spalinowym.

Silnik spalinowy działa bowiem w specyficznych warunkach – często jest uruchamiany i wyłączany, a także pracuje przy zmiennych obciążeniach. Dodatkowo układ przeniesienia napędu – często wyposażony w zaawansowane technologie, takie jak elektronicznie sterowane skrzynie e-CVT – wymaga zastosowania specjalnych środków smarnych. Ich zadaniem jest zapewnienie sprawnej pracy przekładni i minimalizowanie tarcia, co umożliwia płynne przyspieszanie i efektywną współpracę z komponentami układu hybrydowego.

Specyfika silników i skrzyń biegów w hybrydach

Samochody hybrydowe łączą dwie technologie napędu: silnik spalinowy i silnik elektryczny.

Silnik spalinowy nie pracuje ciągle, lecz jest włączany i wyłączany w zależności od trybu jazdy oraz poziomu naładowania akumulatora. Taki tryb pracy stawia wysokie wymagania olejowi silnikowemu, który musi skutecznie chronić jednostkę spalinową – zarówno podczas intensywnej eksploatacji, jak i w przypadku częstych restartów oraz niewłaściwego zakresu temperatury pracy.

Skrzynie biegów w hybrydach, zwłaszcza bezstopniowe CVT lub o płynnej zmianie przełożeń e-CVT, działają inaczej niż w tradycyjnych samochodach. Zapewniają płynne przekazywanie mocy między silnikiem spalinowym, silnikiem elektrycznym a kołami pojazdu. Ich działanie wymaga specjalnych środków smarnych, które radzą sobie z wysokimi temperaturami i dynamicznymi zmianami momentu obrotowego, a także minimalizują zużycie mechanizmu przekładni.

Porsche 911 GTS – 3,6 litrowy silnik typu bokser

Porsche 911 GTS – 3,6 litrowy silnik typu bokser. Źródło: Porsche. 

Oleje silnikowe do samochodów hybrydowych – co musisz wiedzieć?

Oleje silnikowe do samochodów hybrydowych różnią się od tych stosowanych w tradycyjnych silnikach spalinowych. W hybrydach zaleca się syntetyczne oleje o niskiej lepkości, takie jak:

  • 0W20,
  • 0W16
  • czy 0W8,

które zapewniają lepszą ochronę przy częstym uruchamianiu i wyłączaniu silnika.

Kluczowe cechy olejów do hybryd:

Szybkie smarowanie – Olej musi szybko docierać do wszystkich elementów, zmniejszając ryzyko zużycia.

Oszczędność paliwa – Oleje o niskiej lepkości poprawiają wydajność paliwową i zmniejszają emisję spalin.

Zgodność z normami – Wybieraj oleje zgodne z normami producentów, takimi jak API SN/SP czy ILSAC GF-5/6, aby uniknąć obniżenia wydajności silnika.

Dodatki ochronne – Oleje powinny zawierać dodatki przeciwutleniające i detergenty, które utrzymują czystość silnika.

Oleje przekładniowe w samochodach hybrydowych

Samochody hybrydowe, w zależności od zastosowanej technologii napędowej, mogą być wyposażone w różne typy przekładni: manualne, bezstopniowe CVT (ang. Continuously Variable Transmission), automatyczne hydrokinetyczne AT (ang. Automatic Transmission), dwusprzęgłowe DCT (ang. Dual Clutch Transmission) oraz przekładnie e-CVT (ang. Electronically-Controlled Continuously Variable Transmission) o płynnej zmianie przełożeń. Każdy z tych typów wymaga odpowiedniego oleju przekładniowego, jednak specyficzne właściwości płynów przekładniowych są szczególnie istotne w przekładniach, gdzie olej ma kontakt z elementami silnika elektrycznego.

W przekładniach e-CVT spotykanych w wielu pojazdach hybrydowych płyny przekładniowe muszą wykazywać odpowiednią rezystywność, aby zapobiegać przewodnictwu elektrycznemu między silnikiem elektrycznym a mechanicznymi elementami przekładni. Wysoka rezystywność oleju zapewnia niezbędną izolację i chroni podzespoły przekładni przed uszkodzeniami spowodowanymi przepływem prądu, który mógłby powodować mikrouszkodzenia, nadmierne nagrzewanie, a nawet krótkie spięcia. W kontekście nowoczesnych układów hybrydowych, gdzie silnik elektryczny i spalinowy współpracują w dynamicznie zmieniających się warunkach, stabilne parametry oleju przy wysokich temperaturach i pod dużym obciążeniem mają kluczowe znaczenie.

Mechanicy powinni zawsze dobierać olej przekładniowy zgodnie ze specyfikacjami producenta, ponieważ niewłaściwie dobrany olej może prowadzić do przegrzewania się przekładni, przyspieszonego zużycia jej elementów, a nawet awarii. Warto również informować kierowców o konieczności regularnej kontroli poziomu oleju przekładniowego oraz przestrzeganiu harmonogramu jego wymiany zgodnie z zaleceniami producenta. 

Znaczenie norm i specyfikacji olejów dla mechaników samochodowych

Wybór odpowiedniego oleju do samochodów hybrydowych to kluczowy element serwisowania. Hybrydy, w których silnik spalinowy współpracuje z elektrycznym, wymagają olejów zgodnych z normami API, ACEA czy ILSAC, by zapewnić właściwe smarowanie i ochronę układu napędowego.

Dlaczego odpowiedni olej jest tak ważny?

Stosowanie olejów zgodnych z normami producenta minimalizuje ryzyko uszkodzeń silnika i skrzyni biegów, a także pomaga utrzymać gwarancję pojazdu. Warto edukować klientów, że niewłaściwy dobór oleju może prowadzić do wyższego zużycia paliwa, szybszego zużycia silnika i skrzyni biegów, a nawet utraty gwarancji.

Częstotliwość wymiany oleju silnikowego w samochodach hybrydowych

Producent zazwyczaj zaleca wymianę oleju silnikowego co 10-15 tys. km lub co 12 miesięcy. Jednak w przypadku samochodów eksploatowanych głównie w ruchu miejskim, warto rozważyć częstsze wymiany.

Kondensant w oleju

Krótkie trasy mogą przyczyniać się do gromadzenia kondensatu w oleju, co obniża jego właściwości smarne i prowadzi do korozji silnika.

Oleje syntetyczne vs. mineralne

Oleje syntetyczne są lepszym wyborem dla samochodów hybrydowych. Zapewniają:

  • wyższą stabilność termiczną,
  • większą ochronę przed zużyciem
  • i lepszą wydajność w zmiennych warunkach pracy silnika.

Dzięki szybszemu osiąganiu optymalnej lepkości w niskich temperaturach, skutecznie chronią jednostkę napędową już od momentu rozruchu. Podsumowując, wybór odpowiednich olejów zgodnych z normami producenta jest kluczowy dla długotrwałej ochrony silnika i układu napędowego hybryd, a także dla utrzymania efektywności i niezawodności pojazdu.

źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę