Jak prawidłowo naprawiać aluminiowe elementy karoserii pojazdu

Jak prawidłowo naprawiać aluminiowe elementy karoserii Adobe Stock_bhakpong
Bogdan Kruk
16.11.2023

Niezwykła lekkość i wytrzymałość aluminium sprawiają, że tworzywo to znalazło szerokie zastosowanie w różnych branżach – od lotnictwa po motoryzację. Niemniej jednak naprawa aluminiowych elementów może stanowić wyzwanie, które wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności.

  • Różne metody napraw przeprowadzanych na aluminiowych częściach – z czego wynikają odmienne techniki? Rodzaj stopu a dobór narzędzi i zasad postępowania z tego rodzaju materiałem. 
  • Korozja galwaniczna oraz zanieczyszczenia krzyżowe. Znajomość struktury aluminium gwarancją lepszej jakości przeprowadzanych nań napraw. 
  • Usuwanie odkształceń w karoserii aluminiowej „na zimno” – analiza czynników ryzyka uszkodzenia tej materii. 
  • Bezpieczna naprawa, czyli vademecum blacharza, który pracuje z aluminium i chce mieć jak najlepsze efekty po przeprowadzonych naprawach.  

Poszczególni producenci pojazdów stosują różne procedury podczas reperowania elementów wykonanych z aluminium. Nawet jeśli mechanik warsztatu samochodowego został odpowiednio przeszkolony lub uzyskał konkretny certyfikat,nie oznacza to, że te same metody naprawy można zastosować w przypadku samochodów innej marki. Choć może to być frustrujące, należy stale pamiętać, że w pracy z aluminiowymi elementami konstrukcyjnymi różnych producentów obowiązują odmienne procedury naprawy.

Różne stopy aluminium 

Podobnie jak stal aluminium występuje w różnych odmianach, z których obecnie wyróżniamy 7 głównych stopów. Znajomość tych konkretnych serii staje się kluczowa podczas planowania i określania procedur naprawczych. Stąd istotne jest poznanie parametrów danego danego stopu. Uzyskana wiedza pozwoli również na dostosowanie procesu naprawy do unikalnych cech stopu aluminium i umożliwi osiągnięcie optymalnych rezultatów podczas wykonywania naprawy.

Uwaga na korozję

Przed rozpoczęciem naprawy części wykonanych ze stopu aluminium należy szczegółowo rozważyć ryzyko powstania korozji galwanicznej (elektrochemicznej) i zanieczyszczeń krzyżowych. Aby całkowicie uniknąć kontaktu między nieosłoniętym elementem nadwozia wykonanym z aluminium a stalą, trzeba precyzyjne odseparować od siebie te materiały.

Przy tym podczas wszelkich napraw aluminium zaleca się korzystanie z wydzielonego pomieszczenia. Efektywnie minimalizuje to ryzyko zanieczyszczeń i chroni elementy aluminium przed negatywnym wpływem pyłów czy substancji, które mogą zagrażać ich integralności. Wskazane jest również stosowanie wyciągów przeznaczonych do pyłów i opiłków aluminium. Należy też mieć na uwadze, że wysokie stężenie pyłów aluminiowych jest szkodliwe dla zdrowia oraz stwarza zagrożenie wybuchem.

Warsztat, w którym podczas naprawy samochodów pyły aluminiowe lub stalowe unoszą się w powietrzu przez długie godziny, staje się potencjalnym źródłem zanieczyszczeń. Pyły te mogą przedostać się również na nieosłonięte powierzchnie elementów aluminiowych. To nie tylko utrudnia proces naprawy, ale również zwiększa ryzyko powstania korozji i – w efekcie – pogorszenia jakości naprawy.

Usuwanie wgnieceń 

Podczas usuwania wgnieceń na panelu aluminiowym zazwyczaj pierwszym krokiem jest zastosowanie samoprzylepnych nakładek. W przypadku, gdy ta metoda nie przynosi oczekiwanego efektu, warto skorzystać z wyspecjalizowanych narzędzi, które pomogą wypchnąć lub wyciągnąć wgniecenie. Niemniej jednak naprawa elementów aluminiowych jest bardziej skomplikowana i czasochłonna, niż w przypadku elementów stalowych.

Usuwanie odkształceń w karoserii aluminiowej „na zimno” niesie ze sobą ryzyko pęknięcia naprawianych elementów. Dlatego konieczne jest wcześniejsze podgrzanie obszaru naprawy do temperatury bezpiecznej dla lakieru. Odpowiednie podgrzanie stopu aluminium ma na celu zmniejszenie naprężenia i poprawę plastyczności uszkodzonego elementu.

Ważne jest jednak, aby nie przekroczyć temperatury określonej dla danego stopu aluminium, ponieważ spowoduje to utratę własności mechanicznych (raz rozciągnięte aluminium nie wróci do początkowych wymiarów). Jeśli do naprawy wgniecenia potrzebny będzie wypełniacz, zaleca się usunięcie lakieru nawierzchniowego jedynie do warstwy ochronnej wykonanej z podkładu epoksydowego.

Następnie należy użyć dwuskładnikowego kleju z wypełniaczem aluminiowym, który umożliwi naprawę lub odbudowę uszkodzonego panelu. Przy naprawie należy zachować szczególną ostrożność, aby uniknąć dodatkowych uszkodzeń, takich jak powstanie dziury w naprawianym elemencie. W sytuacji, gdy dojdzie do uszkodzenia, konieczna będzie wymiana wgniecionego elementu.

Bezpieczna naprawa 

Podczas napraw blacharskich karoserii aluminiowych nie zaleca się korzystania z ręcznych narzędzi wykonanych ze stali. Ich użycie może prowadzić do wtrącenia mikrocząsteczek żelaza w aluminium, co skutkuje zanieczyszczeniem krzyżowym, powstaniem korozji i uszkodzeniem powłoki lakierniczej. Do naprawy paneli aluminiowych zaleca się również używanie oddzielnego zestawu narzędzi elektrycznych, a także rękawic, papieru ściernego, brzeszczotów, szlifierek, tarcz szlifierskich itp.

W celu przeprowadzenia bezpiecznej naprawy, narzędzia i urządzenia stosowane podczas pracy z aluminium, nie powinny być używane do reperowania elementów wykonanych z innych materiałów, zwłaszcza ze stali.

Struktura aluminium

Czy elementy konstrukcyjne pojazdu wykonane z aluminium lub mające mieszaną strukturę powinny być prostowane przy użyciu zestawu do prostowania ram samochodowych? Obecnie kluczowym zagadnieniem związanym z aluminium jest procedura wyrównywania jego struktury wewnętrznej. W przypadku elementów konstrukcyjnych pojazdu wykonanych z aluminium zaleca się przeprowadzanie procesu prostowania jedynie przy użyciu wagi pojazdu, bez trwałego zakotwiczenia.

Takie podejście umożliwia przywrócenie elementów do pierwotnego stanu lub poprawę ich funkcji, bez trwałych zmian w strukturze stopu aluminium. Prostowanie w inny sposób może prowadzić do rozdzielenia wewnętrznych struktur i spoin, co może skutkować problemami w przyszłości, takimi jak skrzypienie i utrata wytrzymałości strukturalnej. Warto podkreślić, że zastosowanie niewłaściwej metody naprawy może spowodować nieodwracalne lub nienaprawialne zmiany w strukturze wewnętrznej elementów konstrukcyjnych wykonanych z aluminium.

UWAGA!
Naprawa elementów wykonanych z aluminium wymaga przestrzegania kilku zasad:

1. Przejdź szkolenie! Zanim rozpoczniesz naprawę aluminiowych elementów, niezbędne jest ukończenie specjalistycznego szkolenia. Aktywne uczestnictwo w praktycznych kursach znacząco zwiększy Twoje umiejętności w naprawie
wgnieceń aluminiowych paneli.

2. Praktykuj! Regularna praktyka jest kluczowa dla osiągnięcia doskonałości w naprawie karoserii aluminiowych. To nie jest coś, co przychodzi naturalnie. Nie znając się na naprawach, można uszkodzić aluminiowe elementy. Stopy aluminium nie mają takich samych właściwości jak stal, przez co trudniej jest je wyprostować.

3. Zachowaj cierpliwość! Zdobycie wprawy w prostowaniu aluminium wymaga czasu. W procesie zmiany kształtu aluminium, zauważalna jest tendencja do jego utwardzania, co stanowi wyzwanie przy próbie wyprostowania.

4. Zapoznaj się z procedurami! Procedury serwisowe producentów samochodów pozwolą ustalić, z jakim stopem aluminium masz do czynienia w danym pojeździe.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę