Jak odróżnić usterki silnika od problemów zawieszenia?
Każdy niepokojący dźwięk dobiegający z samochodu może być sygnałem poważnych problemów. Mechanicy z sieci warsztatów Q Service Castrol tłumaczą, jak słuchowo odróżnić awarię silnika od usterek zawieszenia, aby odpowiednio zareagować, zanim koszty napraw wzrosną.
Gdy samochód zaczyna nagle hałasować, szybko rośnie niepokój o jego stan techniczny. Niektóre dźwięki mogą sugerować awarie, które przy braku natychmiastowej reakcji prowadzą do poważnych i drogich napraw. Jak jednak rozpoznać źródło problemu i dźwięki, gdy podobne objawy mogą wskazywać zarówno na awarię silnika, jak i usterki zawieszenia?
Jak rozpoznać awarie silnika?
Stuki, metaliczne odgłosy i piski mogą wskazywać na problemy z pompą płynu chłodzącego, bądź paskiem klinowym. Zbyt późna wymiana elementu może doprowadzić do kosztownej naprawy lub nawet wymiany silnika. Jeśli kierowca słyszy charakterystyczne dudnienie, szczególnie przy przyspieszaniu, może to wskazywać na problem z panewkami. W przypadku gdy podczas postoju kierowca słyszy z przedniej części nadwozia regularny, metaliczny stuk, może to być znak, że należy wymienić rozrząd. Odgłos grzechotania pojawia się przy zerwaniu paska rozrządu bądź przeskoczenia łańcucha, co grozi uszkodzeniem systemu napędu i zaburzeniem pracy jednostki. Warto więc w takiej sytuacji wymienić napęd rozrządu, by nie doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika.
Z kolei głośna praca turbosprężarki może być sygnałem usterki, często związanej z niewłaściwym smarowaniem części silnika. Nieregularne dźwięki takie jak gwizdy mogą sygnalizować problemy związane z nieszczelnościami w układzie dolotowym powietrza.
Co kierowca usłyszy, gdy zawieszenie jest uszkodzone?
Źródeł zgrzytów i stuków w przypadku zawieszenia jest wiele. Każde z nich może wskazywać na zużycie elementów zawieszenia, takich jak amortyzatory, sworznie, drążki czy tuleje stabilizatora, które mają bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Stuki są szczególnie słyszalne w trakcie jazdy na nierównej nawierzchni i mogą oznaczać uszkodzenie tulei tylnej belki. Z kolei odgłos stuków, który pojawia się podczas manewru hamowania, przyspieszania i pokonywania zakrętów mogą być objawem pękniętych sprężyn zawieszenia.
Natomiast jeśli podczas skręcania kierownicy właściciel pojazdu usłyszy charakterystyczne skrzypienie bądź trzeszczenie, może to świadczyć o uszkodzeniu górnego łożyska kolumn resorujących.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Każdy niezidentyfikowany dźwięk powinien być sygnałem do wizyty w serwisie. Wczesna diagnoza może zapobiec poważniejszym awariom i oszczędzić koszty napraw. Co ważne, cykliczna wymiana oleju i innych płynów eksploatacyjnych jest kluczowa dla utrzymania silnika w dobrym stanie. Należy również zwracać uwagę na stan techniczny zawieszenia, szczególnie przed dłuższymi podróżami – alarmuje Jarosław Wawrzyniak, właściciel serwisu Auto Moto Centrum Jarosław Wawrzyniak w Gliwicach należącego do sieci Q Service Castrol.
W jaki sposób uniknąć kosztownych napraw?
Regularne przeglądy techniczne i odpowiednie reagowanie na pierwsze symptomy mogą znacząco przedłużyć żywotność zarówno silnika, jak i zawieszenia. Ważne jest, aby nie ignorować żadnych sygnałów dźwiękowych i regularnie serwisować auto w profesjonalnych warsztatach.
Zrozumienie pochodzenia niepokojących dźwięków w samochodzie jest kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności podczas jazdy. Niezależnie od tego, czy problem dotyczy silnika, czy zawieszenia, szybka reakcja może zaoszczędzić czas i pieniądze. Eksperci Q Service Castrol podkreślają, że dokładna obserwacja pracy samochodu oraz nieignorowanie żadnych niepokojących sygnałów to podstawa przy właściwym eksploatowaniu auta.
Źródło: Q Service Castrol