Jak Continental wykorzystuje plastikowe butelki do produkcji zrównoważonych opon

Continental wykorzystuje butelki PET do produkcji opon Continental

Continental wprowadza do kolejnych zakładów innowacyjne technologie, które zwiększają udział materiałów z recyklingu w oponach. Firma wykorzystuje tkaninę poliestrową stworzoną z przetworzonych butelek PET, co pozwala zaoszczędzić cenne zasoby. W zależności od rozmiaru opony, jedna sztuka może zawierać nawet do 15 butelek PET.

  • Tkanina poliestrowa z przetworzonych butelek PET trafia do kolejnych fabryk opon.
  • Zawartość materiałów pochodzących z recyklingu w oponach wzrasta średnio o 3%.
  • Do 2030 roku wszystkie opony Continental będą wykorzystywać wyłącznie zrównoważony poliester.
  • "Redukcja, ponowne wykorzystanie, recykling – to trio jest kluczem do bardziej zrównoważonych opon" – mówi Jorge Almeida, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Continental Tires.

Technologia recyklingu PET w oponach

Już w 2021 roku Continental zaprezentował własną technologię ContiRe.Tex, opartą na butelkach PET, które w przeciwnym razie trafiłyby na wysypisko. Te butelki przekształcane są w przędzę poliestrową bez pośrednich procesów chemicznych i i potrafią sprostać specyficznym naprężeniom w oponie.

Redukcja, ponowne wykorzystanie, recykling – to trio jest kluczem do bardziej zrównoważonych opon. Tam, gdzie to możliwe, używamy materiałów pochodzących z recyklingu, zachowując przy tym nasze najwyższe standardy jakości – mówi Jorge Almeida, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Continental Tires. – Nasza przędza poliestrowa wykonana z przetworzonych butelek PET jest tak samo wytrzymała jak konwencjonalna przędza poliestrowa. To pokazuje, że zrównoważony rozwój, wydajność i bezpieczeństwo idą w parze w firmie Continental.

Rozwój technologii i zastosowanie w fabrykach

Od 2022 roku technologia ContiRe.Tex jest wykorzystywana w zakładach Continental w w Lousado  w Portugalii i Otrokovicach w  Czechach, a od niedawna także w zakładach Niemczech i we Francji. Firma planuje, aby do 2030 roku wszystkie opony do samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych zawierały wysokowydajne włókna poliestrowe z recyklingu.

Obecnie standardowa opona do pojazdu osobowego zawiera od 15 do 20% materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. Continental dąży do tego, by ten udział przekroczył 40% do końca obecnej dekady, a do 2050 roku wszystkie nowe opony mają być w 100% wykonane z materiałów zrównoważonych.

Infografika_Continetal Continental

Zalety zrównoważonego poliestru

Tkaniny tekstylne, w tym poliester z recyklingu, są kluczowe dla produkcji opon Continental. Zapewniają one optymalną wytrzymałość, elastyczność oraz stabilność temperaturową. Nowoczesny poliester uzyskany z butelek PET jest równie trwały jak ten produkowany tradycyjnie, ale znacznie bardziej przyjazny środowisku.

Firma bada również inne źródła surowców, w tym PET pochodzenia biologicznego lub poddanego recyklingowi chemicznemu. W planach jest także wykorzystanie odpadów rolniczych, takich jak popiół z łusek ryżowych oraz kauczuk pozyskiwany z mniszka lekarskiego.

Ambitne cele na przyszłość

Continental zobowiązuje się, by do 2030 roku ponad 40% materiałów w ich oponach pochodziło z recyklingu lub odnawialnych źródeł. Najpóźniej do 2050 roku wszystkie nowe opony mają być wykonane w całości z materiałów zrównoważonych.

Wizja firmy to produkcja opon, które będą nie tylko trwałe i bezpieczne, ale także zgodne z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego. Już teraz widać pierwsze efekty tych działań, a ich rozwój będzie kontynuowany na szeroką skalę.

Źródło: Continetal
 

Tagi artykułu

Zobacz również

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę