Ford pionierem zrównoważonego rozwoju w motoryzacji

Ford pionierem zrównoważonego rozwoju w motoryzacji Ford

Ford, globalna marka motoryzacyjna, od lat konsekwentnie angażuje się w zrównoważony rozwój. Firma stawia sobie ambitne cele, mające na celu minimalizację negatywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo, jednocześnie maksymalizując pozytywny wkład w budowanie lepszego świata.

Korzenie zaangażowania Forda w zrównoważony rozwój sięgają 1999 roku, kiedy to opublikowano pierwszy raport o społecznej odpowiedzialności biznesu „Connecting with Society”. Od tego czasu firma nieprzerwanie realizuje strategię zrównoważonego rozwoju, wyznaczając sobie kolejne cele i wdrażając innowacyjne rozwiązania.

Dzisiaj, w obliczu pilnej potrzeby przeciwdziałania zmianom klimatycznym i innym globalnym wyzwaniom, Ford intensyfikuje swoje wysiłki. Firma dąży do osiągnięcia neutralności węglowej, eliminacji odpadów i plastiku jednorazowego użytku, zerowej emisji z pojazdów i zakładów, wykorzystywania w 100% energii elektrycznej pochodzącej z bezemisyjnych źródeł oraz znaczącej redukcji zużycia wody.

Zobowiązania Forda wykraczają poza kwestie środowiskowe. Firma stawia sobie za cel poszanowanie praw człowieka w całym łańcuchu wartości, wspieranie różnorodności, równości i integracji w miejscu pracy, a także przygotowanie pracowników i lokalnych społeczności do nadchodzącej ery elektromobilności.

Cele Forda wyznaczają jasną ścieżkę do osiągnięcia tych ambitnych zamierzeń. Firma opracowała konkretne strategie dotyczące zmian klimatycznych, energii, materiałów, odpadów, wody, praw człowieka i zarządzania ludźmi, aby skutecznie sprostać zbiorowym wyzwaniom, przed którymi stoi świat. Jak jeden z największych producentów samochodów na świecie aktywnie działa na rzecz budowy lepszej przyszłości dla wszystkich.

Historia zaangażowania Forda w zrównoważony rozwój

Zaangażowanie Forda w zrównoważony rozwój ma swoje korzenie w długiej historii firmy i jej zobowiązaniu do zrównoważonego rozwoju. Już w 1999 roku Ford opublikował swój pierwszy raport o społecznej odpowiedzialności biznesu „Connecting with Society” i świętował 50 lat wspierania społeczności poprzez swoje filantropijne ramię, Ford Motor Company Fund.

W 2003 roku firma ustanowiła program edukacyjny Ford Driving Skills for Life i przyjęła Kodeks Praw Człowieka i Podstawowych Warunków Pracy dla siebie i swoich dostawców. W 2004 roku ponownie otwarto Ford Rouge Center z „zielonym” dachem, systemem naturalnego oświetlenia i minimalizacją odpadów, a także wprowadzono na rynek model Escape Hybrid, pierwszego na świecie hybrydowego SUV-a. Ford był również pierwszym producentem samochodów, który włączył oczekiwania dotyczące praw człowieka do Globalnych Warunków Współpracy z dostawcami. W 2005 roku firma po raz pierwszy otrzymała ocenę 100 od Human Rights Campaign, która również uznała Forda za najlepsze miejsce pracy dla równości osób LGBT.

W 2007 roku Ford dołączył do United States Climate Action Partnership i UN Global Compact, a także rozpoczął używanie pianki na bazie soi w fotelach i zagłówkach Mustanga. W kolejnych latach firma konsekwentnie realizowała swoje cele zrównoważonego rozwoju. W 2014 roku Ford wdrożył program Partnership for a Cleaner Environment (PACE) z dostawcami, aby zmniejszyć wspólny ślad środowiskowy, a także został sygnatariuszem UN CEO Water Mandate. W 2015 roku opracowano plan Ford Mobility, promujący łączność, mobilność, pojazdy autonomiczne i big data.

W 2016 roku Ford został natomiast sygnatariuszem Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ i jako pierwszy producent dołączył do Responsible Business Alliance. W 2018 roku firma przeprowadziła pierwszą formalną ocenę istotności praw człowieka ONZ, będąc pierwszym producentem samochodów, który to zrobił i powiązał środowisko jako kwestię praw człowieka. W 2020 roku Ford wyznaczył cel osiągnięcia neutralności węglowej najpóźniej do 2050 roku. Firma wprowadziła też na rynek Mustanga Mach-E oraz zaprojektowała i wyprodukowała nowe respiratory, współpracując z UAW.

W 2021 roku Ford ogłosił planowaną inwestycję w wysokości 11,4 mld dolarów w BlueOval City i BlueOval SK Battery Park, uruchomił Ford Pro i wyemitował pierwszą „zieloną” obligację o wartości 2,5 mld dolarów. Firma opublikowała też samodzielny raport o prawach człowieka jako pierwsza w amerykańskim przemyśle motoryzacyjnym.

W 2022 roku Ford wprowadził na rynek modele F-150 Lightning i E-Transit, ogłosił reorganizację biznesu na trzy segmenty i wyemitował drugą partię „zielonych” obligacji o wartości 1,75 mld dolarów. W 2023 roku rozpoczęto budowę BlueOval Battery Park Michigan, BlueOval City i BlueOval SK Battery Park oraz zobowiązano się do wspierania płacy zapewniającej utrzymanie.

Wysiłki Forda na rzecz zrównoważonego rozwoju

Wysiłki Forda w zakresie zrównoważonego rozwoju napędzają dziś biznes i wyznaczają drogę naprzód, gdy firma przekształca się na nową erę zelektryfikowanych i skomunikowanych pojazdów. Aspiracje Forda wyznaczają ścieżkę do ciągłego sukcesu.

Ford dąży do osiągnięcia neutralności węglowej najpóźniej do 2050 roku, osiągnięcia prawdziwego zera odpadów na składowiskach w całej działalności, wyeliminowania jednorazowych tworzyw sztucznych do 2030 roku i osiągnięcia zerowej emisji z pojazdów i zakładów. Firma chce też używać w 100% energii elektrycznej wolnej od emisji dwutlenku węgla we wszystkich zakładach produkcyjnych do 2035 roku.

Ford dąży do zaprzestania poboru wody do procesów produkcyjnych, wykorzystywania wody słodkiej tylko do spożycia i stosowania wyłącznie materiałów pochodzących z recyklingu lub odnawialnych w tworzywach sztucznych pojazdów. Firma pracuje również nad przyszłością wolną od wypadków pojazdów i urazów w miejscu pracy.

Strategie zrównoważonego rozwoju Forda

Ford opracował konkretne strategie, aby sprostać zbiorowym wyzwaniom, przed którymi stoi świat, i osiągnąć swoje cele zrównoważonego rozwoju. Strategia dotycząca zmian klimatu koncentruje się na pojazdach, działalności i łańcuchu dostaw, które odpowiadają za około 95% emisji dwutlenku węgla. Kluczowym elementem tej strategii są inwestycje Forda w pojazdy elektryczne.

Strategia energetyczna zakłada pozyskiwanie 100% energii elektrycznej wolnej od emisji dwutlenku węgla do globalnych operacji produkcyjnych do 2035 roku. Strategia zrównoważonych materiałów zakłada używanie tylko materiałów pochodzących z recyklingu lub odnawialnych w tworzywach sztucznych pojazdów, z celem krótkoterminowym 20% do 2025 roku w Ameryce Północnej i Europie oraz 10% w Chinach.

Zaangażowanie Forda w prawa człowieka i różnorodność

Ford zobowiązuje się do poszanowania praw człowieka, w tym prawa do czystego powietrza i czystej wody, w całej swojej działalności i łańcuchu wartości. Celem firmy jest zapewnienie, że wszystko, co robi, spełnia lub przekracza minimalne wymagania regulacyjne i dąży do pozytywnego wpływu na ludzi i planetę.

Różnorodna reprezentacja, równość i integracja są fundamentem strategii Forda dotyczącej ludzi. Firma zobowiązuje się do znajdowania, zatrudniania, rozwijania i zatrzymywania świetnych talentów, które są otwarte na wszystkich w obsługiwanych społecznościach. Ford wspiera sprawiedliwą transformację, przygotowując swoją siłę roboczą i lokalne społeczności do przejścia na pojazdy elektryczne.

Więcej o celach i działaniach Forda można znaleźć w corocznym raporcie publikowanym na sustainability.ford.com.

Źródło: Ford
 

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę