Jak branża olejowa wspiera się narzędziami cyfrowymi

Jak branża olejowa wspiera się narzędziami cyfrowymi Designed by Freepik

Cyfryzacja rośnie w siłę, także w branży motoryzacyjnej. Specjaliści zajmujący się olejami silnikowymi podają przykłady praktycznego zastosowania nowoczesnych technologii w codziennej pracy z pojazdem i z klientem.

  • Cyfryzacja zatacza coraz szersze kręgi – jakie obszary pracy mechanika już objęła? 
  • Co monitoruje oprogramowanie w warsztacie: zakres działania, zalety stosowania systemów i aplikacji.  
  • Digitalizacja wspiera automatyzację pracy mechaników samochodowych. 
  • Przykłady programów i rozwiązań z zakresu IT, które sprawdzają się w branży olejowej – poznaj wypowiedzi Ekspertów z różnych firm. 

Powiązane firmy

Shell Polska Sp. z o.o.
Petronas Lubricants Poland sp. z. o. o.
FUCHS Oil Corporation (PL) Sp. z o.o.

W wielu warsztatach tester diagnostyczny to nieodzowny element wyposażenia, niezbędnik w wykonywaniu prac naprawczych. Żeby namierzyć problem, konieczne są: szczegółowa diagnostyka i urządzenia do kalibracji systemów samochodowych, wspomagających działania kierowcy.

Digitalizacja zatem zatacza coraz większe kręgi i dociera do układów mechanicznych oraz hydraulicznych, które jeszcze parę lat temu były poza procesem cyfryzacji. Dziś nawet wskaźnik paliwa w zbiorniku oleju może podlegać pod swoisty monitoring rejestrujący stan różnych płynów w pojeździe.

Wiesz, ile masz oleju w samochodzie – zasługi rozwoju IT dla motoryzacji

Systemy monitorujące stan płynów w zbiorniku raz dziennie mierzą poziom oleju, wyniki są zapisywane i przesyłane bezprzewodowo do wbudowanej karty SIM. W ten sposób pracownik warsztatu ma dostęp do repozytorium danych i poprzez pulpit nawigacyjny może je odczytać, przeanalizować.

Co jest weryfikowane za pomocą oprogramowania w warsztacie?

  • Aktualny stan napełnienia,
  • wymagany poziom oleju w zbiorniku,
  • przebieg zużycia.

Gdy czujniki zasygnalizują minimum płynów w obiegu, użytkownik zostaje poinformowany o konieczności uzupełnienia niedoborów. Smary w beczkach z impetem wtoczyły się w epokę rewolucji naukowo-technicznej. Zawartość owych beczek można „mierzyć i szacować” przy użyciu cyfrowej technologii radiowej i na drodze bezprzewodowej transmisji danych.

Ultradźwięki, które rejestrują poziom napełnienia pojemników, nadawane są z niewielkich adapterów przymocowanych do baryłek ze smarem – każdy taki adapter działa na baterie i na bieżąco „śledzi” ubywanie smaru, jego konsystencję itd. Co istotne: urządzenia dozujące i napełniające beczki także stają się zdigitalizowane.

Digitalizacja i automatyzacja pracy w warsztacie samochodowym 

Maszyny mobilne, zasilane sieciowo lub na mocy akumulatorów są kompatybilne z oprogramowaniem do obsługi rozlewni olei silnikowych, płynów chłodzących itp. Wyspecjalizowany system pozwala przydzielić smar lub olej do właściwego układu – odpowiedniego elementu pojazdu.

Zmniejsza się więc ryzyko pomyłki w doborze płynów czy substancji smarnych. Czynnik ludzki w procesie dystrybucji został ograniczony, co wpływa też na większe bezpieczeństwo pracy, gdy do beczek czy innych pojemników wlewane są obficie płyny dedykowane motoryzacji.

Na kolorowym wyświetlaczu dotykowym osoba odpowiedzialna za sterowanie urządzeniami napełniającymi zbiorniki, widzi przebieg prac i dostaje bieżące informacje o ewentualnych awariach czy przestojach w działaniu maszyn mobilnych. Milowy krok do pełnej automatyzacji – wykonany!

Wirtualna skrzynka narządziowa – z jakich systemów korzystają mechanicy 

Programy komputerowe, dedykowane warsztatom naprawczym, stopniowo stają się niezbędnikiem w wirtualnej skrzynce narzędziowej. 

Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale sprzedaży pośredniej środków smarnych w Shell Polska, opisuje dwie przydatne aplikacje, ułatwiające pracę mechaników: – Olej silnikowy jest częścią zamienną, ale diagnozowanie jego stanu za pomocą tzw. warsztatowych metod – z kilku istotnych powodów – nie jest praktykowane. Po pierwsze: pojemność układu jest tak niska, że nie ma to uzasadnienia ekonomicznego. Po drugie: producenci pojazdów określają dokładnie, jak długo olej silnikowy może pracować bez wymiany. Po trzecie: wyedukowanie dobrego diagnosty to dłuższy proces – nie opłaca się stosować mobilnych analizatorów stanu i składu środka smarnego dla pojedynczych przypadków. Dlatego firma Shell proponuje prosty system diagnostyki. Dzięki łatwemu w obsłudze systemowi rejestracji próbki oleju pobranego z silnika, właściciel warsztatu może zlecić analizę oleju wykonaną w specjalistycznym laboratorium. Wyniki może odczytać w dowolnym miejscu, korzystając z aplikacji na swoim smartfonie. Mowa tu o rozwiązaniu Shell LubeAnalyst. Druga bardzo, przydatna w warsztacie aplikacja, to Shell LubeMatch, dzięki której mechanik (korzystając ze smartfona, tabletu lub komputera), może dobrać właściwy olej do danego pojazdu.

Bazy danych dla branży olejowej

Z kolei Bogdan Ptak, Dyrektor działu Menedżerów Produktów Motoryzacyjnych w firmie Fuchs Oil, podkreśla rolę szybkiego dostępu do informacji, do baz danych oraz merytorycznych repozytoriów branżowych: – Nowoczesne samochody osobowe z zaawansowanymi technicznie silnikami wymagają równie zaawansowanych technologicznie środków smarnych, precyzyjnie spełniających wymagania techniczne. Producenci olejów silnikowych i innych płynów eksploatacyjnych muszą więc nadążyć za tymi wymaganiami. Wdrażają zatem produkty przeznaczone do konkretnych zastosowań w pojazdach. Warsztaty samochodowe korzystają z różnych narzędzi cyfrowych, które pomagają w poprawnym doborze oleju do serwisowanego pojazdu. Najpopularniejszym takim narzędziem są wyszukiwarki online, bazy danych producentów olejów. Można w nich znaleźć zalecenia dotyczące doboru olejów dla różnych modeli pojazdów – w zależności od ich specyfikacji. Wybieramy kolejno: markę, model, rok produkcji i wersje silnika, a wyszukiwarka podaje nam informacje, jakie środki smarne powinniśmy zastosować i w jakiej ilości. Przykładowymi wyszukiwarkami produktów smarnych do pojazdów są: fuchs-eu.lubricantadvisor. com/pl oraz silkolene.com/product-selector.

FUCHS wyszukiwarka produktów online

Wyszukiwarka produktów online. Źródło: Fuchs

Cenną pomocą w pracy z pojazdami są wspomniane już wyszukiwarki online, które w prosty sposób pozwalają dobrać odpowiedni olej do konkretnego modelu pojazdu: od samochodów osobowych, przez ciężarówki, aż po maszyny przemysłowe czy rolnicze.

Danuta Michałus-Sokołowska, Marketing Manager PETRONAS w Polsce, stwierdza: – To szybki sposób na optymalizację pracy serwisu. Nie jedyny, bo warsztaty z nami współpracujące chętnie korzystają także z TecDoc – międzynarodowej bazy części zamiennych. Umożliwia ona trafną identyfikację pojazdów i daje dostęp do dokładnych informacji o produktach, odpowiednich dla konkretnych marek aut, w tym również olejów PETRONAS.

E-learning dla pracowników warsztatów

Istotne jest też nieustanne edukowanie swoich klientów, a także informowanie ich o dostępnej – aktualnej ofercie. W firmie Fuchs Oil klientom udostępniane są platformy e-learningowe z propozycjami szkoleń dotyczących właściwości, funkcji i zalet olejów, a także norm i specyfikacji, pomocnych w doborach i zastosowaniach.

Bogdan Ptak tłumaczy: – Platformy do zamawiania części oraz materiałów eksploatacyjnych, opierają się na danych dostarczanych przez producentów części zamiennych i środków smarnych. Takie platformy oferuje prawie każdy duży dystrybutor. Oprogramowanie może być dostępne jako niezależnie, np. TecDoc lub udostępniane w ramach platformy sprzedażowej dystrybutora. Systemy te często zawierają funkcje, które pozwalają na szybkie filtrowanie olejów według wymaganej specyfikacji, klas lepkości, norm producenta oraz dostępności danego towaru. Ponadto producenci środków smarnych dostarczają klientom katalogi olejów w formie cyfrowej, które zawierają szczegółowe informacje na temat różnych typów produktu, ich właściwości oraz zastosowania. Wiele portali branżowych oferuje też dostęp do poradników na temat doboru oleju, z uwzględnieniem następujących czynników: typ silnika, warunki eksploatacji, zalecenia producenta.

Szkolenia dla branży olejowej

Ponieważ w branży motoryzacyjnej e-learning staje się coraz popularniejszy, nie może go też zabraknąć w ofercie usług świadczonych przez firmy olejowe.

Danuta Michałus- Sokołowska opisuje jedną z propozycji szkoleń: – Dodatkową wartością dodaną dla naszych warsztatów partnerskich jest dostęp do programu „Lead Academy by PETRONAS”. Dzięki niemu, współpracujący z nami mechanicy mają szansę udoskonalać swoje umiejętności. Cyfrowe szkolenia dostarczają im wiedzy zarówno technicznej, jak i tej z zakresu zarządzania serwisem czy obsługi klienta.

Jak usprawnić sprzedaż produktów motoryzacyjnych za pomocą narzędzi cyfrowych 

Danuta Michałus-Sokołowska, w oparciu o doświadczenie firmy przekonuje: – Digitalizacja warsztatów dzieje się na naszych oczach. Branża dąży do optymalizacji procesów i podniesienia jakości obsługi klienta, a co za tym idzie, poszukuje technologii cyfrowych, które to umożliwią. Jednym z dostępnych rozwiązań są systemy ERP – kompleksowe narzędzia umożliwiające lepsze rozumienie potrzeb klientów, efektywniejszą komunikację oraz uproszczone zarządzanie serwisem. Pozwalają one z jednego miejsca zarządzać całą firmą, w tym pracownikami, fakturami, sprzedażą, magazynem, zadaniami oraz zakupem części. Przykładem takiego systemu może być aplikacja Motowarsztat – oferujemy ją bezpłatnie (na 12 miesięcy) każdemu warsztatowi, który zdecyduje się dołączyć do sieci partnerskiej PETRONAS. Chcemy tym samym przyspieszyć transformację cyfrową niezależnych serwisów w Polsce oraz pomóc im efektywniej prosperować w szybko zmieniającym się środowisku biznesowym.

Platformy cyfrowe dedykowane motoryzacji – do czego służą? 

Dystrybutorzy zajmujący się handlem olejami chętnie korzystają z gotowych rozwiązań marketingowych, automatyzujących kontakt na linii firma – klient. Platformy cyfrowe dedykowane motoryzacji, usprawniające handel detaliczny:

  • zbierają zamówienia na konkretne produkty (centralizują sieć lokalnych sprzedawców),
  • pośredniczą w komunikacji biznesowej,
  • jak również wspierają aktywność firm na social mediach, budując wizerunek marki olejowej i informując odbiorców o prowadzonych kampaniach, organizowanych eventach czy obowiązujących promocjach na oleje oraz smary.

Wystarczy wykupić dostęp do takiej platformy i wybrać opcje interesujące dla danego przedsiębiorstwa: handel, zarządzanie lub sam e-marketing – tak istotny w XXI w., gdy dostęp do aktualnej informacji jest najdroższym towarem rynkowym.

Artykuł powstał na podstawie publikacji Steffena Dominsky, zamieszczonej w kfz-betrieb. 

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę