Dlaczego smart repair staje się coraz popularniejsze

Dlaczego smart repair staje się coraz popularniejsze Adobe Stock – ronstick
Bogdan Kruk
11.9.2024

Technologia Smart Repair pozwala na skuteczne usunięcie drobnych uszkodzeń lakieru, naprawę metalowych i szklanych elementów oraz regenerację plastikowych komponentów. Pozwala przy tym oferować konkurencyjne ceny klientom. W zakres usług wchodzą m.in. naprawy punktowe, usuwanie wgnieceń bez lakierowania i polerowanie powierzchni.

  • Zamiast całkowitej wymiany uszodzonych elementów blacharskich – szybka i efektywna naprawa lakiernicza! 
  • Typowe zastosowania technik Smart Repair w zakresie napraw lakierniczych.
  • Cel inteligentnej naprawy: działanie wyłącznie na obszarze bezpośredniego uszkodzenia. 
  • Specjalne techniki i narzędzia do przeprowadzania smart repair, np. do wyciągania wgnieceń. 

Co można naprawić przy użyciu smart repair?

  • Zarysowania auta,
  • ubytki i pęknięcia na powierzchni karoserii,
  • wgniecione lub porysowane drzwi
  • oraz odpryski na szybach czy elementach nawozia, które powstały w wyniku uderzenia kamieniem lub będące niemiłą pamiątką po gradobiciu,

to uszkodzenia równie irytujące jak porysowane felgi aluminiowe czy wypalone dziury w tapicerce foteli.

Wymiana zniszczonych elementów często jest bardzo kosztowna dla właścicieli samochodów. Korzystniejsze dla ich portfeli jest naprawienie uszkodzonego elementu.

Co to znaczy smart repair

W wielu przypadkach można to zrobić szybko i tanio dzięki technologii Smart Repair. „Smart” w języku angielskim oznacza „sprytny” lub „inteligentny”, jest także akronimem od terminu Small Middle Area Repair Technologies (technologie naprawy małych i średnich obszarów).

Odnosi się on do specjalnych technik naprawczych, dzięki którym drobne uszkodzenia w pojazdach mogą być profesjonalnie naprawione w krótkim czasie, zazwyczaj bez konieczności przeprowadzania większych prac demontażowych.

Typowe zastosowania technik Smart Repair w zakresie napraw lakierniczych dotyczą:

  • powierzchownych, niewielkich zarysowań lakieru,
  • wgnieceń spowodowanych gradem i na parkingu,
  • uszkodzeń elementów wyposażenia wnętrza,
  • niewielkich uszkodzeń karoserii, zarysowań i pęknięć plastikowych zderzaków,
  • uszkodzeń szyb przednich i ich ram spowodowanych przez kamienie.

Bez zastosowania technologii Smart Repair takie uszkodzenia często prowadzą do wymiany całych podzespołów lub rozległych napraw blacharsko-lakierniczych. Natomiast Smart Repair pozwala na pozostawienie uszkodzonych części i ich profesjonalną naprawę.

Czy smart repair jest eko

Ta metoda jest także przyjaźniejsza dla środowiska, ponieważ znacznie minimalizuje ilość odpadów i zużycie materiałów. Należy jednak pamiętać, że inteligentne techniki napraw są odpowiednie tylko w przypadku powierzchni, które można łatwo kontrolować.

  • Zazwyczaj ich rozmiar nie powinien przekraczać kartki formatu A4. Wspólną cechą wszystkich technik Smart Repair jest naprawa wyłącznie obszaru bezpośredniego uszkodzenia. Ponieważ takie naprawy: zajmują mniej czasu niż metody konwencjonalne,
  • wymagają mniejszych zasobów,
  • są zarówno korzystne finansowo dla klienta,
  • jak i zyskowne dla warsztatu samochodowego.

Czy smart repair jest skuteczne

Skuteczność naprawy Smart Repair zależy od rodzaju uszkodzenia, a także od umiejętności pracowników warsztatu. Na odniesienie sukcesu w tego typu naprawach wpływają:

  • odpowiednie przygotowanie do naprawy,
  • zgromadzenie potrzebnych narzędzi,
  • regularna praktyka
  • i szkolenia z tego zakresu.

Naprawy punktowe

Według ekspertów naprawy punktowe to jedne z najchętniej stosowanych metod inteligentnych napraw. Wynika to z tego, że:

  • wgniecenia,
  • rysy i zadrapania na karoserii
  • oraz odpryski po kamieniach

mogą obniżać wartość samochodów używanych. Mogą też być powodem reklamacji ze strony klienta w momencie zwrotu pojazdu po zakończeniu leasingu konsumenckiego.

lakiernik przeprowadza smart repair źródło: Designed by Freepik

Smart repair – kiedy najczęściej jest stosowane?

Właściciele pojazdów są więc coraz częściej zainteresowani naprawą drobnych uszkodzeń metodą naprawy punktowej. Jest ona szczególnie odpowiednia do naprawy pionowych powierzchni, takich jak drzwi czy błotniki.

Powierzchnie poziome, takie jak dachy i maski pojazdów, stanowią pewne wyzwanie, ponieważ wykonane tam naprawy powłok lakierniczych mogą być później widoczne. Ostatecznie jednak o finalnym efekcie decyduje:

  • jakość wykonanej naprawy,
  • rodzaj zastosowanego lakieru,
  • dopasowanie odcieni.

Kiedy trudno jest przeprowadzić smart repair?

Ze względu na strukturę kolorów krytyczne są zazwyczaj odcienie barwy:

  • srebrnej,
  • błękitnej,
  • brązowej
  • oraz lakiery, które zmieniają kolor w zależności od kąta padania światła i kąta patrzenia.

Tego rodzaju lakiery są szczególnie trudne do naprawy, ponieważ odtworzenie dokładnego efektu zmiany koloru wymaga dużej precyzji i doświadczenia.

Specjalne techniki i narzędzia do przeprowadzania smart repair

Do drobnych napraw lakierniczych Smart Repair stosuje się specjalne techniki i narzędzia. Ważne jest także odpowiednie zabezpieczenie sąsiednich powierzchni, które pozwala uniknąć przypadkowego naniesienia lakieru na obszary niewymagające naprawy.

Przygotowanie do smart repair

Uszkodzony obszar należy starannie przygotować poprzez delikatne przeszlifowanie i oczyszczenie, co zapewni dobrą przyczepność nowej warstwy lakieru. Po nałożeniu lakieru bazowego na uszkodzone miejsce na powierzchnię należy aplikować warstwę lakieru bezbarwnego, który nie tylko ochroni bazowy kolor, ale także zapewni połysk i głębię lakieru.

Lakiery metaliczne i perłowe a inteligentne naprawy punktowe

Żeby uzyskać płynne przejście między starą a nową warstwą lakieru, stosuje się technikę cieniowania, dzięki której mniej widać, że dane miejsce było naprawiane. Dopasowanie koloru jest szczególnie ważne przy lakierach metalicznych i perłowych, w których przypadku wszystkie niewielkie różnice w odcieniach mogą być łatwo zauważalne.

Ostatnim krokiem jest polerowanie naprawianego obszaru – w celu usunięcia ewentualnych niedoskonałości i uzyskania idealnie gładkiej powierzchni. Dzięki precyzyjnemu podejściu i wykorzystaniu odpowiednich narzędzi naprawa Smart Repair pozwala na uzyskanie efektu, który jest praktycznie nieodróżnialny od fabrycznego wykończenia.

Właśnie dlatego ten rodzaj naprawy jest coraz popularniejszy zarówno wśród właścicieli pojazdów, jak i w warsztatach samochodowych.

Usuwanie wgniecień bez uszkadzania lakieru 

Karoseria samochodowa jest wykonana z cienkiej blachy, której średnia grubość w nowoczesnych pojazdach wynosi zaledwie ok. 0,7 mm. Oznacza to, że nawet niewielkie działanie sił mechanicznych, takich jak uderzenia gradu czy wózka sklepowego, może spowodować powstanie szpecących wgnieceń.

Czym się różni tradycyjna naprawa lakieru od smart repair?

W tradycyjnej metodzie naprawa tego rodzaju uszkodzeń polega na:

  • oczyszczeniu wgniecenia,
  • następnie jego szpachlowaniu,
  • szlifowaniu
  • i lakierowaniu.

Choć taka segmentowa naprawa pozwala na usunięcie uszkodzeń zarówno na panelach stalowych, jak i aluminiowych, to często bywa widoczna, zwłaszcza przy niektórych odcieniach lakieru. Można tego uniknąć, stosując innowacyjną metodę naprawy i usuwania wgnieceń bez konieczności lakierowania (paintless dent repair and removal – PDR).

Wyciąganie wgnieceń 

Tego rodzaju usuwanie wgnieceń bez ingerencji w powłokę lakieru nazywane jest również wyciąganiem wgnieceń. Wymaga to specjalistycznej wiedzy i dużego doświadczenia osoby, która wykonuje naprawę. Kluczowe są:

  • odpowiednie oświetlenie w warsztacie,
  • wprawne oko mechanika,
  • dobre wyczucie
  • i rodzaj materiału, z którego wykonano karoserię.

Ponadto w metodzie PDR niezbędne jest zastosowanie specjalistycznych narzędzi, np.

  • dźwigni,
  • przystawek
  • czy nagrzewnic indukcyjnych.

Wyciąganie wgnieceń – zalety

Główną zaletą metody wyciągania wgnieceń jest:

  • brak konieczności szlifowania,
  • szpachlowania
  • i malowania.

Głębokość wgniecenia zazwyczaj nie stanowi problemu – pod warunkiem, że lakier w miejscu uszkodzenia pozostaje nienaruszony i idealnie przylega do karoserii. Jeśli powłoka lakieru jest uszkodzona, prace renowacyjne mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów.

Ważny jest również swobodny dostęp do obu stron wgniecenia. Co prawda wgniecenia w trudno dostępnych miejscach często można usunąć za pomocą specjalnych nakładek samoprzylepnych i narzędzi do wyciągania, ale efekty mogą być mniej satysfakcjonujące.

Bardzo wyraźne i kanciaste wgniecenia – zwłaszcza te zlokalizowane na zagięciach i krawędziach – są trudne do usunięcia bez odpowiedniego przygotowania, a czasami nawet niemożliwe do naprawienia za pomocą technologii Smart Repair.

smart repair polerowanie naprawionych powierzchni źródło: Freepik – prostooleh

Naprawa odprysków po kamieniach

Naprawa odprysków po kamieniach nie jest skomplikowana, ale wymaga odpowiedniego podejścia. Na początku należy dokładnie oczyścić uszkodzone miejsce i, jeśli to konieczne, powiększyć je za pomocą specjalnego frezu, aby umożliwić optymalną penetrację bezbarwnej żywicy naprawczej.

Później, przy użyciu pompy próżniowej, trzeba usunąć powietrze i resztki wilgoci z uszkodzonego obszaru, a za pomocą wtryskiwacza wprowadzić żywicę do pęknięcia. Postęp naprawy warto monitorować za pomocą lusterka umieszczonego we wnętrzu pojazdu. Po utwardzeniu żywicy jej nadmiar usuwa się ostrym nożem, a miejsce naprawy poleruje oraz dokładnie oczyszcza.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę