3 wskazówki dotyczące zakupu narzędzi diagnostycznych
Samochodowe narzędzia diagnostyczne, znane również jako narzędzia skanujące, stanowią obecnie nieodzowne wyposażenie każdego warsztatu samochodowego. Pozwalają na analizę i wykrywanie nieprawidłowości, co z kolei umożliwia szybką i skuteczną naprawę pojazdów. Warsztaty wyposażone w te narzędzia, stają się bardziej konkurencyjne i zdobywają uznanie klientów, którzy doceniają zarówno szybkość, jak i jakość świadczonych usług.
- Jak zmieniały się narzędzia diagnostyczne i jakie czynniki miały wpływ na tę ewolucję?
- Wprowadzenie jednolitego złącza diagnostycznego jako nowy etap standaryzacji dla przeprowadzanych kontroli pojazdów.
- Zasada tworzenia kodów usterek EOBD.
- Trendy w rozwoju narzędzi diagnostycznych oznaczają coraz bardziej zaawansowane i kompaktowe rozwiązania stsowane w stacjach kontroli pojazdów.
- 3 porady czym kierować się przy wyborze narzędzi diagnostycznych, ze względu na możliwość aktualizacji systemu, biorąc pod uwagę cenę i przeznaczenie nabywanego produktu.
- 3 najważniejsze parametry narzędzi diagnostycznych: funkcjonalność, kompatybilność i korzystna cena ich zakupu.
Pierwsze urządzenia skanujące wymagały zestawu dodatkowych złączy, które umożliwiały podłączenie do wielu rodzajów wtyczek występujących w różnych pojazdach. Każdy producent samochodów stosował własny standard, co często generowało dodatkowe wyzwania podczas diagnostyki komputerowej samochodu.
Niektóre z ówczesnych urządzeń diagnostycznych były bardzo proste, składały się dosłownie z wiązki przewodów. Wymagały jedynie odpowiedniego połączenia ze złączem diagnostycznym pojazdu. Dołączona do zestawu instrukcja obsługi była często obszerna, przypominała katalogi wysyłkowe.
W miarę postępu technologicznego narzędzia skanujące stawały się coraz bardziej zaawansowane, bardziej dostępne i wszechstronne. Czynnikami, które wpłynęły na ten dynamiczny rozwój urządzeń, były m.in. regulacje prawne.
Nałożyły one na producentów pojazdów obowiązek konstruowania ujednoliconych pokładowych systemów diagnostycznych. Wprowadzone przepisy miały na celu zastąpienie różnorodnych, często niespójnych i rozproszonych systemów diagnostycznych jednolitym systemem diagnostycznym drugiej generacji.
Zwiększona interoperacyjność
System OBD II (On-Board Diagnostics II) został wprowadzony w USA w 1996 r. Charakteryzował się aktywną diagnostyką elementów i podzespołów układu napędowego pojazdu w celu wykrycia usterek, które mogły zwiększyć emisję krytycznych zanieczyszczeń. Europejska odmiana tego systemu, OBD (European On Board Diagnostic), zaczęła obowiązywać w Polsce od 2002 r. dla nowo sprzedawanych pojazdów z silnikiem spalinowym, a rok później to wymaganie rozszerzono także na pojazdy z silnikiem Diesla.
Wprowadzenie jednolitego złącza diagnostycznego umożliwiło przeprowadzanie prostej kontroli silnika i znacznie ułatwiło odczytanie kodów usterek z dowolnego pojazdu zgodnego ze standardem OBD II / EOBD, niezależnie od marki samochodu. Standaryzacja ta przyczyniła się również do zwiększenia interoperacyjności narzędzi diagnostycznych i usprawniła obsługę pojazdów, zarówno profesjonalistom z branży motoryzacyjnej, jak i entuzjastom motoryzacji.
Każdy z kodów usterek EOBD składa się z 5 znaków. Na początku znajduje się litera, która wskazuje na określony układ w pojeździe. Na drugim miejscu jest liczba informująca o standardzie błędu, pochodzeniu kodu. Kolejny znak odnosi się do konkretnego podsystemu. 2 ostatnie znaki określają numer błędu w ramach wcześniej zdefiniowanego podsystemu.
Obecne trendy w rozwoju narzędzi diagnostycznych przynoszą coraz bardziej zaawansowane i kompaktowe rozwiązania. Współczesne skanery diagnostyczne wykorzystują technologię bezprzewodową, co eliminuje konieczność użycia przewodów.
Ponadto, oprogramowanie i aplikacje diagnostyczne stają się coraz bardziej interaktywne i dostępne na różnych platformach, co umożliwia mechanikom błyskawiczny dostęp do danych diagnostycznych oraz interpretację wyników. To wszystko przyczynia się do jeszcze skuteczniejszego, wygodniejszego sposobu diagnozowania i naprawy pojazdów.
Co kupić do diagnostyki?
Przy wyborze narzędzia diagnostycznego warto być szczególnie ostrożnym i dokładnym w analizie, ponieważ nasz zakup przełoży się na efektywność całej naprawy. Istnieje kilka kluczowych aspektów, na które warto zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji. Nie jest to bowiem tylko wydatek sprzętowy, ale przede wszystkim – inwestycja w jakość świadczonych usług.
Oto wskazówki, czym się kierować, by dokonać właściwego wyboru zakupowego:
1. Przeznaczenie urządzenia.
Bez względu na to, czy użytkownik jest mniej lub bardziej doświadczonym mechanikiem, czy pracuje jako profesjonalny serwisant, musi mieć na uwadze kilka istotnych informacji dotyczących sprzętu:
- część urządzeń diagnostycznych jest przystosowana do określonych zastosowań, tj. przede wszystkim do diagnostyki błędów występujących podczas eksploatacji silników,
- niektóre z nich oferują funkcje do skanowania kodów hamulców ABS,
- wiele testerów ma ograniczoną opcję diagnostyki (lub nie ma jej wcale) pojazdu z silnikiem Diesla,
- narzędzia skanujące również mogą mieć ograniczone zdolności diagnostyczne dla pojazdów z napędem hybrydowym.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Niektóre z nich wyświetlają tylko kody błędów dla silnika benzynowego i „zachowują się” tak, jak gdyby część z napędem elektrycznym w ogóle nie istniała.
2. Możliwość aktualizacji.
Z uwagi na ciągłe zmiany i rozwój technologii samochodowej, istnieje potrzeba aktualizowania narzędzi diagnostycznych. Warto wziąć pod uwagę, że nawet kosztowne narzędzia diagnostyczne mogą stać się przestarzałe, zanim zwrócą się w trakcie użytkowania.
Coraz więcej nowych samochodów korzysta z bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania, dlatego narzędzia diagnostyczne powinny mieć możliwość dostosowywania się do tych zmian. Chociaż funkcja aktualizacji może zwiększyć koszty początkowe, w dłuższej perspektywie pozwala zaoszczędzić pieniądze i zapewnia narzędziom długotrwałe zastosowanie:
- aktualizacji można dokonać poprzez podłączenie urządzenia do komputera za pomocą portu USB,
- niektóre urządzenia podczas aktualizacji korzystają z kart pamięci,
- część narzędzi diagnostycznych jest wyposażona w interfejs Bluetooth, który umożliwia wykonywanie aktualizacji.
3. Otrzymujesz to, za co płacisz.
Droższe urządzenia diagnostyczne oferują dodatkowe funkcje, które sprawiają, że są one łatwiejsza w obsłudze i zapewniają dokładniejszą diagnostykę, wskazując często mechanikowi przyczynę błędu, a nie tylko samą definicję jego kodu:
- kolorowy wyświetlacz – pozwala na szybkie zidentyfikowanie istotnych elementów,
- funkcja komunikacji bezprzewodowej – daje użytkownikowi swobodę wykonywania pomiarów w pojeździe, bez konieczności podchodzenia do fotela kierowcy w celu odczytania parametrów na wyświetlaczu.
Cena urządzenia nie musi koniecznie oznaczać, że jest ono lepsze, warto dokładnie przeanalizować wydatek i dokonać rozsądnego wyboru. Dla większości kupujących narzędzia diagnostyczne, 3 najważniejsze parametry to: funkcjonalność, kompatybilność i korzystna cena.
Należy się upewnić, czy kupowane narzędzie będzie spełniać nasze wymagania i umożliwi szybkie wykonywanie diagnostyki w pojazdach, w których sprzęt ma być stosowany. Podczas wyboru narzędzia diagnostycznego warto mieć na uwadze jego przeznaczenie i zakres funkcji, aby zapewnić skuteczną diagnozę i naprawę pojazdów.
Warto poszukać sprzętu wysokiej jakości, a także mieć zapewnioną dobrą obsługę posprzedażową. Wsparcie serwisowe przyda się, gdy wystąpią nieoczekiwane problemy z działaniem urządzenia. Wskazane jest również zapoznanie się z recenzjami innych użytkowników, aby dowiedzieć się, jakie mają doświadczenia i co mogą polecić. Warto uczyć się na błędach innych osób z branży, by podejmować bardziej świadome decyzje podczas wyboru narzędzia diagnostycznego.
Źródło: Materiały redakcyjne