10 największych mitów na temat samochodów elektrycznych
Designed by FreepikElektromobilność w Polsce zyskuje na popularności, ale wciąż otacza ją wiele mitów. Od obaw o zasięg, przez lęk przed pożarem, aż po przekonanie o wysokich kosztach – większość z tych obaw nie ma pokrycia w rzeczywistości.
- Czym kusi pojazd elektryczny? A czym zraża potencjalnych nabywców? Obalamy mity, rozwiewamy rozterki.
- Elektryki są drogie w utrzymaniu i mają mały zasięg... Czy na pewno? Sprawdzamy statystyki.
- Na podstawie wyników najnowszych badań oraz raportów pomagamy pozbyć się lęku przed ,,wolnymi, nieekologicznymi, łatwopalnymi" samochodami elektrycznymi.
W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. zarejestrowano w Polsce ponad 25,8 tys. nowych osobowych aut elektrycznych. To wzrost o 107% rok do roku.
Kluczową barierą rozwoju elektromobilności nie jest więc infrastruktura ani cena, ale brak wiedzy i mity. Zgodnie bowiem z badaniam EV Klub Polska 85% użytkowników elektryków jest zadowolonych i planuje kolejny zakup. Warto więc obalić najważniejsze mity.
Mit 1. Samochody elektryczne mają zbyt mały zasięg
Obecnie pojazdy elektryczne oferują zasięg od ok. 250 km do nawet 500 km na jednym ładowaniu. To wartość w pełni wystarczająca do codziennego użytkowania i znacznie przekraczająca potrzeby większości kierowców.
Przy tym najnowsze konstrukcje potrafią pokonać nawet ponad 600 km bez ładowania. Obawy dotyczące zasięgu mają więc głównie charakter psychologiczny – zwykle znikają po kilku tygodniach jazdy elektrykiem.
Mit 2. Ładowanie trwa wieczność i brakuje stacji
W Polsce działa ponad 11,6 tys. punktów ładowania – o 52% więcej niż rok temu. Szybkich stacji (powyżej 100 kW) mamy już ponad 2 tys. i ich liczba rośnie w rekordowym tempie.
Tylko we wrześniu przybyło ponad 250 nowych punktów. Infrastruktura rozwija się szybciej niż kiedykolwiek! Natomiast obok domu auto ładuje się przez noc. Na szybkiej ładowarce – od 10% do 80% w zaledwie 20–40 min.
Mit 3. Baterie trakcyjne szybko się zużywają
Współczesne baterie w samochodach elektrycznych są znacznie trwalsze, niż powszechnie się uważa. Badania pokazują, że po kilku latach i przebiegu do 200 tys. km zachowują zwykle ponad 85% pojemności, a ich degradacja wynosi jedynie 1–2% rocznie. Co ważne, większość producentów udziela 8-letnich gwarancji z zapewnieniem min. 70–80% pojemności.
Mit 4. Samochody elektryczne są drogie w eksploatacji
Koszt przejechania 100 km elektrykiem to zwykle kilkanaście złotych, czyli ponad 2 razy mniej niż autem spalinowym. Elektryki są też tańsze w utrzymaniu – mają mniej części ruchomych i nie wymagają wymiany oleju czy filtrów. W dłuższej perspektywie całkowity koszt ich użytkowania jest porównywalny lub niższy niż w przypadku aut spalinowych.
Mit 5. Wymiana baterii trakcyjnej kosztuje majątek
Nowoczesne baterie są wyjątkowo trwałe – większość nie wymaga wymiany przez cały okres użytkowania auta. Poza tym ich ceny systematycznie spadają.
Dziś to średnio 45–75 euro za 1 kWh w zależności od technologii. W razie potrzeby możliwa jest regeneracja lub wymiana pojedynczych modułów, a nie całego pakietu. Zużyte baterie zyskują drugie życie w magazynach energii, a następnie trafiają do recyklingu z odzyskiem nawet 90–95% surowców.
Mit 6. Brakuje elektryków w przystępnych cenach
Coraz więcej modeli elektrycznych jest dostępnych w niższych segmentach cenowych, a spadające ceny baterii dodatkowo obniżają koszty produkcji. Program „NaszEauto” oferuje dopłaty do 40 tys. zł, co znacząco zwiększa dostępność nowych pojazdów. Szybko rośnie rynek aut używanych, wspierany gwarancjami i certyfikatami stanu baterii, dzięki czemu zakup elektryka staje się bezpieczniejszy i bardziej opłacalny.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Mit 7. Samochody elektryczne częściej się palą
W rzeczywistości dane pokazują coś odwrotnego. Według raportu Państwowej Straży Pożarnej (PSP) i Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) za 2024 r. pojazdy elektryczne odpowiadały za zaledwie 0,3% wszystkich pożarów aut, a współczynnik zdarzeń był o 14% niższy niż w przypadku samochodów spalinowych. W większości przypadków źródłem pożaru nie była bateria, lecz kolizja lub inne czynniki niezależne od napędu.
Mit 8. Gaszenie elektryka trwa całą wieczność
W praktyce akcje gaszenia pojazdów elektrycznych nie są znacznie trudniejsze niż aut spalinowych – choć w pierwszym półroczu 2025 r. trwały średnio ok. 2:39 godz., czyli dłużej niż typowa interwencja auta spalinowego. Procedury działania ratowniczego dla BEV (battery electric vehicle) zaktualizowano (od maja 2023 r.) i obejmują one m.in. monitorowanie temperatury akumulatora oraz użycie specjalistycznego sprzętu.
Mit 9. Samochody elektryczne wcale nie są ekologiczne
Rzeczywistość: pełny cykl życia pojazdu elektrycznego (od produkcji, przez użytkowanie, po koniec życia) pokazuje, że auta elektryczne mają wyraźną przewagę klimatyczną nad samochodami spalinowymi. Badania dla rynków europejskich wskazują nawet na ok. 73% niższą emisję CO2 w przypadku pojazdów BEV w porównaniu z autami spalinowymi.
Mit 10. Samochody elektryczne są nudne i wolne
W rzeczywistości jest odwrotnie. Silniki elektryczne oddają pełny moment obrotowy natychmiast, zapewniając błyskawiczne przyspieszenie – wiele modeli osiąga 100 km/h w mniej niż 4 s. Cicha praca silnika to komfort, a nie nuda, a nisko położony środek ciężkości dzięki baterii gwarantuje doskonałą przyczepność i stabilność na zakrętach. Elektryki nie tylko więc potrafią być ekologiczne, ale także ich prowadzenie może być emocjonujące.
Źródło: Materiały redakcyjne









