Produkcja aut w UE może wrócić do poziomu sprzed kryzysu
Freepik_usertrmkUtrzymanie unijnego celu zerowej emisji do 2035 r. i wdrożenie zdecydowanej strategii przemysłowej może uchronić europejski przemysł motoryzacyjny przed utratą nawet miliona miejsc pracy – wynika z nowego raportu organizacji Transport & Environment (T&E). Badanie pokazuje, że produkcja samochodów w UE może ponownie osiągnąć 16,8 mln sztuk rocznie – tyle, co po kryzysie z 2008 r. – jeśli Unia podejmie odpowiednie działania.
W raporcie przedstawiono modelowanie scenariusza, w którym oprócz utrzymania celu klimatycznego wprowadzone zostają środki wspierające popyt oraz krajową produkcję pojazdów elektrycznych – m.in. przez elektryfikację flot firmowych czy wsparcie dla aut i akumulatorów produkowanych w UE. W takim wariancie wartość dodana sektora motoryzacyjnego dla gospodarki wzrosłaby do 2035 r. o 11% względem obecnego poziomu.
Baterie i ładowanie: potencjał wzrostu i zatrudnienia
Transformacja oznacza przesunięcie miejsc pracy – do 2030 r. może powstać ponad 100 tys. nowych etatów przy produkcji akumulatorów, a do 2035 r. kolejne 120 tys. w branży ładowania. Przy utrzymaniu celu zerowej emisji i wdrożeniu strategii przemysłowej UE może produkować nawet 900 GWh baterii rocznie (wobec 187 GWh obecnie). Produkcja w sektorze ładowania może wzrosnąć niemal pięciokrotnie – do 79 mld euro.
W przeciwnym razie – przy złagodzeniu celu klimatycznego i braku strategii – Europa może stracić nawet 1 mln miejsc pracy, 90 mld euro wartości dodanej i dwie trzecie planowanych inwestycji w akumulatory. Branża ładowania może utracić 120 mld euro potencjalnych przychodów w ciągu dekady.
Szansa dla przemysłu – czas na decyzje
– To przełomowy moment. Utrzymanie celu na 2035 r. i wsparcie przemysłu to szansa na wzrost produkcji, zatrudnienia i wartości gospodarczej – mówi Julia Poliscanova, dyrektor ds. łańcuchów dostaw i e-mobilności w T&E.
T&E apeluje, by UE uczyniła produkcję aut elektrycznych priorytetem w swojej polityce klimatycznej i przemysłowej. Wśród kluczowych działań wskazuje:
Utrzymanie celu CO2 na lata 2030–2035 z równoległym wsparciem popytu.
Pomoc dla producentów baterii z funduszy UE i krajowych.
Szybkie wdrażanie infrastruktury ładowania i uproszczenie procesu uzyskiwania pozwoleń.
Uwzględnienie czynników społecznych i wsparcie transferu technologii.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Głos branży: czas działać odważnie
Trzy organizacje branżowe poparły przesłanie raportu.
– Europa ma do zdobycia tysiące miejsc pracy, ale potrzebuje odwagi i zdecydowania – mówi Chris Heron, sekretarz generalny E-Mobility Europe.
– To badanie potwierdza nasze ostrzeżenia: Europa może stracić kluczowy sektor zielonej transformacji – dodaje Ilka von Dalwigk z RECHARGE.
– Transformacja energetyczna napędza konkurencyjność Europy. Potrzebujemy stabilnych reguł gry, by wykorzystać potencjał branży ładowania – podsumowuje Lucie Mattera z ChargeUp Europe.
Źródło: Transport & Environment









