Zdaniem EXPERTa: Konrad Goławski, Doradca Techniczno-Handlowy w Dziale Wyposażenia Warsztatowego Hella Polska

Obsługa systemów ADAS wymaga od pracowników warsztatów nowych kompetencji, wykraczających daleko poza tradycyjne umiejętności mechaniczne. Konieczna jest znajomość zasad działania elektronicznych systemów wspomagania kierowcy, procedur diagnostycznych specyficznych dla różnych producentów, umiejętności interpretacji danych diagnostycznych oraz prawidłowej kalibracji czujników i kamer.
Konrad Goławski, Doradca Techniczno-Handlowy w Dziale Wyposażenia Warsztatowego Hella Polska, opisuje wsparcie oferowane warsztatom w zakresie szkoleń:
– W Hella Gutmann kompleksowo wspieramy warsztaty w szkoleniu personelu do obsługi systemów ADAS. W ramach HELLA Academy oferujemy certyfikowane szkolenia stacjonarne i online, a także nowoczesne narzędzia do kalibracji, takie jak CSC-Tool SE, CSC-Tool Digital oraz CSC-Tool Mobile. Dzięki usłudze macsRemote zapewniamy również zdalne wsparcie techniczne warsztatom, które napotykają trudności w dostępie do niektórych systemów pojazdów. Nasze szkolenia są elastyczne, dostosowane do potrzeb mechaników w całej Polsce, a nasi przedstawiciele zawsze chętnie służą pomocą w wyborze odpowiedniej formy wsparcia.
Kalibracja systemów ADAS to proces precyzyjny i czasochłonny. Każdy producent pojazdów ma własne procedury, których należy ściśle przestrzegać. Konrad Goławski z Hella wskazuje na najczęstsze błędy popełniane podczas kalibracji:
– Najczęstszym błędem jest zaniedbanie kalibracji ADAS po pracach warsztatowych, zwłaszcza po regulacji geometrii kół czy demontażu/montażu kamer i radarów. To kluczowe dla prawidłowego działania systemów bezpieczeństwa. Warsztaty często próbują wykonywać kalibracje bez odpowiednich narzędzi, a także pomijają przeprowadzenie kompleksowej diagnostyki pojazdu pod kątem usterek i nieprawidłowości montażu czujników ADAS. Uniknięcie tych błędów wymaga bezwzględnego przeprowadzania kalibracji z użyciem specjalistycznego sprzętu po każdej ingerencji w system ADAS lub jego komponenty, poprzedzonej dokładną diagnostyką. To jedyna droga do zapewnienia precyzji i bezpieczeństwa.