Elektryczny silnik w piaście koła z 1900 r.

Pierwszy na świecie samochód hybrydowy Porsche

Prawie 125 lat temu Ferdinand Porsche przyczynił się do rewolucji w motoryzacji, opracowując pojazd elektryczny napędzany silnikami w piastach kół. Innowacyjna technologia stała się sensacją swoich czasów i, co ciekawe, prawie 70 lat później, znalazła zastosowanie... na Księżycu .

Wystawa Paryska 1900: Premierowy sukces Ferdinanda Porsche

14 kwietnia 1900 r. przełomowy samochód elektryczny oparty na technologii Lohner-Porsche debiutuje w Pałacu Elektryczności na Wystawie Paryskiej. Ta innowacyjna koncepcja napędu przynosi rozgłos marce Porsche.

Gazeta Berliner Zeitung pisała:

Epokową innowacją pojazdu jest całkowite wyeliminowanie pośredniej skrzyni biegów (...) poprzez integrację silników elektrycznych, systemu Porsche, z piastami przednich kół.

Konstruktywna kreatywność i dążenie do optymalizacji

Dla 24-letniego Ferdinanda Porsche była to pierwsza wielka chwila w roli inżyniera samochodowego. W zaledwie 10 tygodni stworzył dla firmy Jacob Lohner & Co. pojazd elektryczny z silnikami zintegrowanymi z piastami przednich kół. Każdy z dwóch silników elektrycznych dostarczał moc 2,5 KM, a pojazd osiągał prędkość maksymalną 32 km/h.

Pojazd wyróżniały nowatorskie rozwiazania:

    • hamulce na wszystkie 4 koła – milowy krok w 1900 r.
    • modułowy system napędu elektrycznego System Lohner-Porsche obejmujący 3 wielkości silników o mocy do 12 KM na koło.

Elektryczny samochód wyścigowy i napęd na wszystkie koła

Już w 1900 r. Porsche dostrzega potencjał elektrycznego napędu w sportach motorowych. Stworzył samochód wyścigowy z czterema silnikami w piastach kół, każdy o mocy 14 KM. Nazwany „La Toujours Contente” (Ten, który zawsze jest szczęśliwy), pojazd stał się pierwszym na świecie samochodem z napędem na wszystkie koła.

Pierwszy na świecie funkcjonalny samochód hybrydowy

Porsche nie poprzestał na pojazdach elektrycznych. Na bazie modułowego systemu opracował pierwszy funkcjonalny samochód hybrydowy – Lohner-Porsche Semper Vivus (z łac. zawsze żywy).

Lohner-Porsche Semper Vivus
Lohner-Porsche Semper Vivus, źródło: Porsche

W odpowiedzi na problemy z akumulatorami ołowiowymi i brak infrastruktury ładowania, Porsche zintegrował:

    • 4-cylindrowy silnik benzynowy,
    • generator pełniący funkcję mobilnego źródła energii elektrycznej.

W 1901 r. zoptymalizowana wersja Mixte stała się rozwiązaniem, które rozwiązało wiele problemów technicznych epoki.

Sukcesy i dalsze losy technologii

System Lohner-Porsche umożliwił wyprodukowanie ok. 300 pojazdów. Wiedeńska straż pożarna otrzymała 40 modeli, część była używana jako taksówki, a pozostałe trafiły do osób prywatnych. Jednak wkrótce silniki w piastach koła ustąpiły miejsca innym rozwiązaniom, bardziej odpowiednim do produkcji masowej.

Technologia leci na Księżyc

Na początku lat 70. koncepcja silników w piastach koła znalazła nowe zastosowanie. 3 łaziki księżycowe NASA (misje Apollo 15, 16 i 17) były napędzane elektrycznymi silnikami w piastach kół. Był to efekt pionierskiej pracy Ferdinanda Porsche sprzed dziesięcioleci.

Ludwig Lohner, jego dawny szef, przewidział przyszły sukces Porsche już w 1900 r. Podczas Wystawy Paryskiej powiedział:

To człowiek, który ma przed sobą bardzo wielką karierę. W przyszłości wiele o nim usłyszycie. Nazywa się Ferdinand Porsche.

Źródło: Porsche

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę