Elektryczny silnik w piaście koła z 1900 r.
Prawie 125 lat temu Ferdinand Porsche przyczynił się do rewolucji w motoryzacji, opracowując pojazd elektryczny napędzany silnikami w piastach kół. Innowacyjna technologia stała się sensacją swoich czasów i, co ciekawe, prawie 70 lat później, znalazła zastosowanie... na Księżycu .
Wystawa Paryska 1900: Premierowy sukces Ferdinanda Porsche
14 kwietnia 1900 r. przełomowy samochód elektryczny oparty na technologii Lohner-Porsche debiutuje w Pałacu Elektryczności na Wystawie Paryskiej. Ta innowacyjna koncepcja napędu przynosi rozgłos marce Porsche.
Gazeta Berliner Zeitung pisała:
Epokową innowacją pojazdu jest całkowite wyeliminowanie pośredniej skrzyni biegów (...) poprzez integrację silników elektrycznych, systemu Porsche, z piastami przednich kół.
Konstruktywna kreatywność i dążenie do optymalizacji
Dla 24-letniego Ferdinanda Porsche była to pierwsza wielka chwila w roli inżyniera samochodowego. W zaledwie 10 tygodni stworzył dla firmy Jacob Lohner & Co. pojazd elektryczny z silnikami zintegrowanymi z piastami przednich kół. Każdy z dwóch silników elektrycznych dostarczał moc 2,5 KM, a pojazd osiągał prędkość maksymalną 32 km/h.
Pojazd wyróżniały nowatorskie rozwiazania:
• hamulce na wszystkie 4 koła – milowy krok w 1900 r.
• modułowy system napędu elektrycznego System Lohner-Porsche – obejmujący 3 wielkości silników o mocy do 12 KM na koło.
Elektryczny samochód wyścigowy i napęd na wszystkie koła
Już w 1900 r. Porsche dostrzega potencjał elektrycznego napędu w sportach motorowych. Stworzył samochód wyścigowy z czterema silnikami w piastach kół, każdy o mocy 14 KM. Nazwany „La Toujours Contente” (Ten, który zawsze jest szczęśliwy), pojazd stał się pierwszym na świecie samochodem z napędem na wszystkie koła.
Pierwszy na świecie funkcjonalny samochód hybrydowy
Porsche nie poprzestał na pojazdach elektrycznych. Na bazie modułowego systemu opracował pierwszy funkcjonalny samochód hybrydowy – Lohner-Porsche Semper Vivus (z łac. zawsze żywy).
W odpowiedzi na problemy z akumulatorami ołowiowymi i brak infrastruktury ładowania, Porsche zintegrował:
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
• 4-cylindrowy silnik benzynowy,
• generator pełniący funkcję mobilnego źródła energii elektrycznej.
W 1901 r. zoptymalizowana wersja Mixte stała się rozwiązaniem, które rozwiązało wiele problemów technicznych epoki.
Sukcesy i dalsze losy technologii
System Lohner-Porsche umożliwił wyprodukowanie ok. 300 pojazdów. Wiedeńska straż pożarna otrzymała 40 modeli, część była używana jako taksówki, a pozostałe trafiły do osób prywatnych. Jednak wkrótce silniki w piastach koła ustąpiły miejsca innym rozwiązaniom, bardziej odpowiednim do produkcji masowej.
Technologia leci na Księżyc
Na początku lat 70. koncepcja silników w piastach koła znalazła nowe zastosowanie. 3 łaziki księżycowe NASA (misje Apollo 15, 16 i 17) były napędzane elektrycznymi silnikami w piastach kół. Był to efekt pionierskiej pracy Ferdinanda Porsche sprzed dziesięcioleci.
Ludwig Lohner, jego dawny szef, przewidział przyszły sukces Porsche już w 1900 r. Podczas Wystawy Paryskiej powiedział:
To człowiek, który ma przed sobą bardzo wielką karierę. W przyszłości wiele o nim usłyszycie. Nazywa się Ferdinand Porsche.
Źródło: Porsche