Zaciski hamulcowe: regenerować czy wymienić?

Regenerować czy wymieniać zaciski hamulcowe Adobe Stock – Valerii Apetroaiei
Bogdan Kruk
6.3.2024

W warsztacie samochodowym, gdy pojawia się temat naprawy zacisków hamulcowych, pojawiają się też pytania: czy warto przystąpić do regeneracji tych elementów czy może lepiej zdecydować się na zakup nowych?

Odpowiedź często nie jest jednoznaczna. Wybór między regeneracją a zakupem nowych zacisków hamulcowych zawsze zależy od wielu czynników. Na przykład od dostępności odpowiednich części, ceny, czasu na naprawę i umiejętności technicznych mechanika. Decyzja może być też podyktowana indywidualnymi preferencjami właściciela pojazdu oraz konkretnym zakresem i sposobem przeprowadzenia naprawy. Wiele osób, kierując się oszczędnością, wybiera regenerację. Ale niektórzy wolą zainwestować w nowe, wyższe jakościowe, elementy. Ostatecznie każdy przypadek może być specyficzny i wymaga indywidualnej analizy.

Przyczyny awarii zacisków hamulcowych

Zaciski hamulcowe działają w trudnych warunkach, poddawane są wysokim temperaturom, siłom tarcia oraz nagłym obciążeniom. Może to prowadzić do różnorodnych nieprawidłowości w pracy układu hamulcowego. Do najczęstszych przyczyn, które powodują usterki zacisków hamulcowych należą poniższe: 

Zanieczyszczenia i korozja – gromadzenie się brudu, piasku, rdzy lub korozji wewnątrz zacisku może utrudnić płynne przesuwanie się tłoczka. Prowadzi to do jego zablokowania lub trudności w odseparowywaniu klocków hamulcowych od tarczy hamulcowej. Przyczyną korozji tłoczków często jest brak okresowej wymiany płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy po pewnym czasie traci właściwości antykorozyjne, co może stanowić źródło korozji tłoczków. Ponadto, na powstanie korozji całych zacisków może wpłynąć sposób eksploatacji pojazdu, np. wysoka wilgotność, częsta jazda po głębokich kałużach itp. 

Zablokowanie prowadników – zapieczenie prowadnic, po których porusza się zacisk, prowadzi do nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych. Blokowanie się prowadnic może być spowodowane uszkodzeniem lub zużyciem gumowych osłon, brakiem odpowiedniej konserwacji układu hamulcowego oraz nadmiernym zużyciem smaru. Niestabilne działanie zacisku może prowadzić do spadku skuteczności hamowania oraz wydłużenia drogi hamowania pojazdu. 

Nieszczelności, wycieki – zazwyczaj pojawiają się w wyniku uszkodzenia lub zużycia osłony tłoczka hamulcowego. Powstała nieszczelność może prowadzić do przedostania się zanieczyszczeń i uszkodzenia uszczelnienia tłoczka, co z kolei zwykle powoduje pojawienie się wycieku płynu hamulcowego.

Regeneracja zacisków hamulcowych

Zaciski hamulcowe są elementami dość łatwymi do regeneracji. Podobnie jak tylne zaciski hamulców tarczowych, które mają dodatkowo wbudowany mechanizm hamulca postojowego. W przypadku zacisków regeneracja, nawet dla mniej doświadczonego mechanika, nie powinna stanowić problemu. Jednak przed przystąpieniem do regeneracji zacisku hamulcowego warto zadać sobie kilka istotnych pytań. Czy mam odpowiednie środki do jego dokładnego wyczyszczenia i przeprowadzenia właściwej regeneracji? Czy dysponuję narzędziami do przeszlifowania tłoczka hamulcowego?

Niezbędny będzie zestaw naprawczy, który obejmuje pełen komplet uszczelnień oraz ewentualnie nowy tłoczek. Podczas regeneracji zacisku szczególnie wskazana jest wymiana prowadnic zacisku hamulcowego, zaworów odpowietrzających, płynu hamulcowego oraz węży hamulcowych. Warto również rozważyć zamontowanie nowych tarcz i klocków hamulcowych. Dzięki temu kompleksowemu podejściu naprawa nie tylko przywróci pełną wydajność układu hamulcowego, ale także istotnie poprawi poziom bezpieczeństwa i komfortu podróżujących. Dodatkowo montaż podkładek antypiskowych spowoduje redukcję uciążliwego piszczenia klocków hamulcowych, które może pojawić się na skutek drgań klocków na styku tłoczek – klocek – tarcza hamulcowa. Drobne szczegóły czynią regenerację zacisków hamulcowych kompletną i skuteczną naprawą układu hamulcowego.

Zacisk nowy czy regenerowany?

Biorąc pod uwagę czas i wysiłek konieczne do regeneracji zacisku hamulcowego, można dojść do wniosku, że prościej byłoby kupić nowy zacisk (lub fabrycznie zregenerowany). Co ciekawe: cena zakupu nowego, taniego zacisku i regenerowanego zacisku o fabrycznej sprawności niewiele różni się od kosztów poniesionych na regenerację zacisku w warunkach warsztatowych. Warto jednak pamiętać, że niska cena nowych zacisków hamulcowych dotyczy przede wszystkim zacisków niemarkowych, których jakość może pozostawiać wiele do życzenia. Tańsze zaciski hamulcowe mogą stwarzać realne zagrożenie dla osób podróżujących samochodem i dla innych użytkowników ruchu. Koszt zakupu nowych i regenerowanych oryginalnych zacisków hamulcowych renomowanych firm aftermarketowych jest kilkukrotnie wyższy od cen „no name-ów” oferowanych w internecie. U lokalnych dostawców usług dostępne są również zaciski po regeneracji – kosztują one tyle samo, co nowe i tanie zaciski hamulcowe. Elementy układu hamulcowego są bardzo intensywnie eksploatowane. Aby prawidłowo wykonywały swoją pracę i gwarantowały bezpieczeństwo, muszą być wykonane z najwyższej jakości materiałów. Przed zakupem warto więc zwrócić uwagę na cenę i stosowne oznaczenie produktu.

Jakie korzyści przynosi regeneracja zacisków przez warsztat?

Głównym argumentem „za” jest ekonomiczne porównanie czasu i nakładu pracy w procesie regeneracji – w stosunku do kosztów zakupu nowych zacisków. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że lokalne firmy specjalizujące się w regeneracji hamulców, czerpią korzyści z masowej produkcji zregenerowanych elementów układu hamulcowego. Każda faza procesu regeneracji wykonywana jest na szeroką skalę. Począwszy od czyszczenia, poprzez kontrolę, obróbkę mechaniczną, aż po ponowne składanie elementów. Dzięki temu osiągane są niskie koszty produkcji, bez utraty jakości regenerowanych elementów. Regeneracja zacisków w warsztacie przez wykwalifikowanych mechaników przynosi wiele dodatkowych zalet. Przede wszystkim, to ekonomicznie opłacalna alternatywa w porównaniu z zakupem nowych zacisków. Umożliwia również pełne wykorzystanie i rozwijanie potencjału mechaników. Regeneracja na miejscu jest nie tylko specjalistyczną naprawą, ale także buduje zaufanie klientów do warsztatu. Istotne jest jednak, by zdawać sobie sprawę, że nie każdy zestaw hamulcowy może nadawać się do regeneracji. Dlatego bardzo ważna jest dokładna diagnostyka układu hamulcowego, jeszcze przed podjęciem naprawy. Pozwoli to na usunięcie nieprawidłowości, które wpływają na bezpieczeństwo podróżujących pojazdem.
 

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę