Co się psuje w trakcie gwarancji

Koszty napraw wzrosły do poziomu około 660 euro Pexels_Hebert Santos

Bieżąca analiza roszczeń przeprowadzona przez CG Car-Garantie Versicherungs-AG pokazuje, że ogólny wzrost kosztów nie ogranicza się tylko do średnich kosztów naprawy.  W 2023 r. średni koszt naprawy uszkodzeń objętych gwarancją wyniósł 657 euro.

CarGarantie w ramach rocznej analizy szkód przeanalizował około miliona umów gwarancyjnych na nowe i używane samochody wszystkich marek i modeli w celu ustalenia średnich kosztów naprawy uszkodzeń objętych gwarancją w 2023 roku. Tendencja wzrostu kosztów wciąż się utrzymuje: w 2023 r. koszty naprawy wynosiły średnio około 657 euro. Już w 2022 r. miał miejsce skok cenowy do poziomu 618 euro, który po raz pierwszy spowodował przekroczenie kwoty 600 euro. Jednak wzrost w 2023 r. jest jeszcze większy i wynosi prawie 40 euro.

Silnik nadal najdroższym elementem

Podobnie jak w poprzednich latach, silnik pozostaje najdroższym elementem zarówno w przypadku samochodów używanych, jak i nowych.

W przypadku samochodów używanych  udział w  kosztu napraw silników  wzrósł w porównaniu z rokiem ubiegłym (23,9%) o dwa punkty procentowe do 25,9%.

CarGarante_udział kosztów napraw wg komponentu CarGarantie

W przypadku samochodów nowych prowadzi na liście z wynikiem 20,4% (rok ubiegły: 19,8%).

Car-Garantie_udział kosztów napraw wg. komonentu_nowe samochody CarGarantie

Na drugim i trzecim miejscu w 2023 r. ulokowały się układ paliwowy wraz z turbosprężarką z 17,6% (samochody używane; rok ubiegły: 18,0%) oraz 17,1% (samochody nowe; rok ubiegły: 18,9%) oraz układ elektryczny z 13,4% (samochody używane; rok ubiegły: identyczny) oraz 14,7% (samochody nowe; rok ubiegły: 13,2%).

Układ elektryczny ponownie  najczęściej naprawianym elementem 

Ze względu na coraz bardziej złożone układy elektryczne i elektroniczne również w 2023 r. częścią, której najczęściej dotyczą usterki w pojazdach, jest instalacja elektryczna. W przypadku samochodów używanych ich udział w częstości występowania szkód wyniósł 22,1% (rok ubiegły: 21,3%), a w przypadku nowych pojazdów – 22,2% (rok ubiegły: 20,2%).

Car-Garantie_częstotliwość występowania szkód_samochody używane CarGarantie

 

Car-Garantie_częstotliwość występowania_szkód_samochody nowe CarGarantie

W obu typach pojazdów na drugim miejscu ponownie znalazł się układ paliwowy. W przypadku samochodów używanych odpowiada on za 17,7% uszkodzeń (rok poprzedni: 18,2%), a w przypadku samochodów nowych za 15,1% (rok poprzedni: 17,1%). Na trzecim miejscu w przypadku samochodów używanych znajduje się silnik z 14,0% (rok ubiegły: 12,6%), a w przypadku samochodów nowych – instalacja elektryczna zapewniająca komfort z 14,2% (rok ubiegły: 13,0%).

Uszkodzenia pojawiają się nieco później

W porównaniu z rokiem 2022 w 2023 r. szkody występowały średnio nieco później. W przypadku samochodów używanych 27,6% uszkodzeń wystąpiło przed pokonaniem pierwszych 5000 km. W poprzednim roku było to jeszcze 29,2%. 

Car-Garantie_Liczba szkód w odniesieniu do przebiegu s.używane CarGarantie

21,2% szkód wystąpiło dopiero po przejechaniu ponad 25 000 km (rok ubiegły: 18,5%). Występowanie uszkodzeń według dni przedstawia podobny obraz: 25,8% uszkodzeń wystąpiło dopiero po ponad 360 dniach. W ubiegłym roku odsetek ten wynosił zaledwie  24,0%.

CarGarantie_podział według momentu wystąpienia szkody CarGarantie

Dr Marcus Söldner, Prezes Zarządu CarGarantie:

Co się psuje w trakcie gwarancji zdjęcie w treści artykułuTendencja wzrostu cen jest widoczna już od lat. W ciągu ostatnich pięciu lat koszty napraw wzrosły już o około 100 euro. Wzrost o prawie 40 euro w ciągu jednego roku jest jednak niezwykły. Przyczyny są różne: międzynarodowe kryzysy zwiększają ceny surowców i części zamiennych, powodując wzrost inflacji i niepewność ekonomiczną, co ma znaczący wpływ  na koszty. Szybkie zakończenie tych kryzysów nie jest niestety obecnie w zasięgu wzroku, więc bardzo możliwe jest, że ten wzrost będzie się utrzymywał. Tym ważniejsze dla handlu jest zabezpieczenie przed ryzykami finansowymi. Ubezpieczenia gwarancyjne i ubezpieczenia kosztów napraw oferowane przez CarGarantie pomagają dealerom złagodzić koszty napraw i jednocześnie zwiększyć zadowolenie klientów– ponieważ ochrona przed niepewnością finansową w czasach inflacji i masowego wzrostu cen staje się coraz ważniejsza również dla klientów

Źródło: CarGarantie

Tagi artykułu

Zobacz również

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę