Wymiana sprężarki układu klimatyzacji

Lauber
9.7.2018

Bez klimatyzacji nie wyobrażamy sobie w obecnych czasach jazdy samochodem. Jest tak samo ważna jak inne elementy wyposażenia auta, szczególnie w upalne dni, kiedy zapewnia komfort kierowcy i pasażerom.

Najczęściej o klimatyzacji kierowcy przypominają sobie wtedy, kiedy robi się już ciepło. Odkładanie serwisu klimatyzacji na ostatnią chwilę zwiększa prawdopodobieństwo istotnych awarii.

Najczęściej spotykanymi problemami z układem klimatyzacji i wentylacji są uszkodzenia sprężarki, wentylatora wnętrza (potocznie zwanego wiatrakiem) czy zagrzybienie parownika (poznamy to po nieprzyjemnym zapachu wydobywającym się z kratek nawiewu, po włączeniu układu klimatyzacji). Warto więc dbać o techniczne urządzenia układu klimatyzacji oraz jej czystość, co zapobiega awariom i eliminuje zagrożenia dla zdrowia kierowcy i pasażerów. W naszej ofercie posiadamy szeroki wachlarz części eksploatacyjnych do układu klimatyzacji – mówi Mariusz Kubas, Product Manager w Auto Partner.

Na początek warto jednak przypomnieć, jak zbudowany jest i na jakiej zasadzie działa układ klimatyzacji, stosowany w samochodach osobowych.

Układ składa się z następujących głównych elementów:
- skraplacza (chłodnicy),
- osuszacza (filtra eliminującego wilgoć),
- sprężarki (kompresora, którego zadaniem jest zapewnienie obiegu cieczy chłodzącej),
- zaworu rozprężającego (reduktora),
- parownika.

Układ klimatyzacji działa na zasadzie różnych ciśnień i jest systemem dwuobwodowym. Wbrew obiegowym opiniom wcale nie jest bezobsługowy. Klimatyzacja zużywa się i podlega okresowej kontroli, podobnie jak silnikowe płyny eksploatacyjne, tarcze hamulcowe czy klocki. Warto o tym pamiętać.

Niestety, bardzo wielu użytkowników pojazdów zapomina o konieczności regularnego kontrolowania stanu układu klimatyzacji, a także o zalecanej przez wielu producentów okresowej wymianie osuszacza układu klimatyzacji. Wiele źródeł podaje, że powinno się to robić co dwa lata i każdorazowo w sytuacji rozszczelnienia układu. W skrajnych przypadkach filtr-osuszacz, który zaabsorbował zbyt wiele wilgoci (np. z powodu rozszczelnienia układu klimatyzacji), może stać się przyczyną uszkodzenia sprężarki klimatyzacji!

Awaria kompresora uniemożliwia pracę układu klimatyzacji. Zadaniem sprężarki jest zapewnienie przepływu czynnika chłodzącego w układzie, czynnik gdy ulega rozprężeniu zapewnia schłodzenie powietrza, które trafia przez kratki układu wentylacyjnego do wnętrza samochodu. Kompresor układu klimatyzacji napędzany jest paskiem klinowym silnika.

Jak zbudowany jest kompresor klimatyzacji?
Sprężarki w układzie klimatyzacji składają się z następujących elementów:
- obudowy zewnętrznej,
- sprzęgła,
- tarcz kół pasowych,
- łożysk,
- uszczelniaczy,
- zaworu sterującego.

Wszelkiego rodzaju dziwne hałasy: ”terkotania”, metaliczne dźwięki, dobiegające do wnętrza pojazdu podczas pracy klimatyzacji to znak dla kierowcy, że najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ kompresor. Jego awaria uniemożliwia dalszą pracę układu.

Jak wymienić kompresor układu klimatyzacji?
Sugerujemy wizytę w specjalistycznym serwisie zajmującym się układami klimatyzacji. Demontaż uszkodzonej sprężarki wiąże się z pozbyciem się z układu czynnika chłodzącego. Czynnik pracuje pod ciśnieniem i w wyniku uwolnienia z układu klimatyzacji może być szkodliwy dla środowiska. Kolejną czynnością jest odłączenie przewodów niskiego i wysokiego ciśnienia. Po rozłączeniu układu należy zdjąć pasek napędowy kompresora, odkręcić śruby mocujące, co pozwala na zdjęcie sprężarki, czyli kompresora – tłumaczy Mariusz Kubas.

Należy pamiętać, że kompresor układu klimatyzacji pracuje w kąpieli olejowej. Zalecana jest regularna wymiana oleju w sprężarce, co wydłuża jej żywotność. Warto zainwestować w tzw. płukanie układu klimatyzacji. Można zapytać – po co, skoro uszkodzeniu uległ kompresor? To szkodzony (zatarty) kompresor często jest sprawcą dostawania się do układu klimatyzacji opiłków metali. Te z kolei, krążąc w układzie – mogą skutkować kolejnymi wydatkami.

Zdarzają się sytuacje, gdy kierowcy po wymianie sprężarki rezygnują z usługi płukania układu klimatyzacji, a za kilka dni wracają, bo doszło do ponownego uszkodzenia kompresora z powodu opiłków w układzie. Warto dbać o układ klimatyzacji, regularny i kompleksowy serwis klimatyzacji zapobiega większym awariom – mówi Jan Nosek z warsztatu Klimatyzacja Samochodowa Jan Nosek w Woli Rzędzińskiej, współpracującego z Auto Partner.

Źródło: Auto Partner

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę