Wymiana sprężarki układu klimatyzacji
Bez klimatyzacji nie wyobrażamy sobie w obecnych czasach jazdy samochodem. Jest tak samo ważna jak inne elementy wyposażenia auta, szczególnie w upalne dni, kiedy zapewnia komfort kierowcy i pasażerom.
Najczęściej o klimatyzacji kierowcy przypominają sobie wtedy, kiedy robi się już ciepło. Odkładanie serwisu klimatyzacji na ostatnią chwilę zwiększa prawdopodobieństwo istotnych awarii.
– Najczęściej spotykanymi problemami z układem klimatyzacji i wentylacji są uszkodzenia sprężarki, wentylatora wnętrza (potocznie zwanego wiatrakiem) czy zagrzybienie parownika (poznamy to po nieprzyjemnym zapachu wydobywającym się z kratek nawiewu, po włączeniu układu klimatyzacji). Warto więc dbać o techniczne urządzenia układu klimatyzacji oraz jej czystość, co zapobiega awariom i eliminuje zagrożenia dla zdrowia kierowcy i pasażerów. W naszej ofercie posiadamy szeroki wachlarz części eksploatacyjnych do układu klimatyzacji – mówi Mariusz Kubas, Product Manager w Auto Partner.
Na początek warto jednak przypomnieć, jak zbudowany jest i na jakiej zasadzie działa układ klimatyzacji, stosowany w samochodach osobowych.
Układ składa się z następujących głównych elementów:
- skraplacza (chłodnicy),
- osuszacza (filtra eliminującego wilgoć),
- sprężarki (kompresora, którego zadaniem jest zapewnienie obiegu cieczy chłodzącej),
- zaworu rozprężającego (reduktora),
- parownika.
Układ klimatyzacji działa na zasadzie różnych ciśnień i jest systemem dwuobwodowym. Wbrew obiegowym opiniom wcale nie jest bezobsługowy. Klimatyzacja zużywa się i podlega okresowej kontroli, podobnie jak silnikowe płyny eksploatacyjne, tarcze hamulcowe czy klocki. Warto o tym pamiętać.
Niestety, bardzo wielu użytkowników pojazdów zapomina o konieczności regularnego kontrolowania stanu układu klimatyzacji, a także o zalecanej przez wielu producentów okresowej wymianie osuszacza układu klimatyzacji. Wiele źródeł podaje, że powinno się to robić co dwa lata i każdorazowo w sytuacji rozszczelnienia układu. W skrajnych przypadkach filtr-osuszacz, który zaabsorbował zbyt wiele wilgoci (np. z powodu rozszczelnienia układu klimatyzacji), może stać się przyczyną uszkodzenia sprężarki klimatyzacji!
Awaria kompresora uniemożliwia pracę układu klimatyzacji. Zadaniem sprężarki jest zapewnienie przepływu czynnika chłodzącego w układzie, czynnik gdy ulega rozprężeniu zapewnia schłodzenie powietrza, które trafia przez kratki układu wentylacyjnego do wnętrza samochodu. Kompresor układu klimatyzacji napędzany jest paskiem klinowym silnika.
Jak zbudowany jest kompresor klimatyzacji?
Sprężarki w układzie klimatyzacji składają się z następujących elementów:
- obudowy zewnętrznej,
- sprzęgła,
- tarcz kół pasowych,
- łożysk,
- uszczelniaczy,
- zaworu sterującego.
Wszelkiego rodzaju dziwne hałasy: ”terkotania”, metaliczne dźwięki, dobiegające do wnętrza pojazdu podczas pracy klimatyzacji to znak dla kierowcy, że najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ kompresor. Jego awaria uniemożliwia dalszą pracę układu.
Jak wymienić kompresor układu klimatyzacji?
– Sugerujemy wizytę w specjalistycznym serwisie zajmującym się układami klimatyzacji. Demontaż uszkodzonej sprężarki wiąże się z pozbyciem się z układu czynnika chłodzącego. Czynnik pracuje pod ciśnieniem i w wyniku uwolnienia z układu klimatyzacji może być szkodliwy dla środowiska. Kolejną czynnością jest odłączenie przewodów niskiego i wysokiego ciśnienia. Po rozłączeniu układu należy zdjąć pasek napędowy kompresora, odkręcić śruby mocujące, co pozwala na zdjęcie sprężarki, czyli kompresora – tłumaczy Mariusz Kubas.
Należy pamiętać, że kompresor układu klimatyzacji pracuje w kąpieli olejowej. Zalecana jest regularna wymiana oleju w sprężarce, co wydłuża jej żywotność. Warto zainwestować w tzw. płukanie układu klimatyzacji. Można zapytać – po co, skoro uszkodzeniu uległ kompresor? To szkodzony (zatarty) kompresor często jest sprawcą dostawania się do układu klimatyzacji opiłków metali. Te z kolei, krążąc w układzie – mogą skutkować kolejnymi wydatkami.
– Zdarzają się sytuacje, gdy kierowcy po wymianie sprężarki rezygnują z usługi płukania układu klimatyzacji, a za kilka dni wracają, bo doszło do ponownego uszkodzenia kompresora z powodu opiłków w układzie. Warto dbać o układ klimatyzacji, regularny i kompleksowy serwis klimatyzacji zapobiega większym awariom – mówi Jan Nosek z warsztatu Klimatyzacja Samochodowa Jan Nosek w Woli Rzędzińskiej, współpracującego z Auto Partner.
Źródło: Auto Partner